היסטוריה ואקטואליה

ה'משומד' שלא תקע והקשר לכת השבתאית

לפי חלק מהמקורות, רבי אברהם היכיני מרבני קושטא היה זה שנימק מדוע המשומד לא הצליח לתקוע בשופר; ישראל שפירא בהצצה למי שהיה מגדולי מקורביו של שבתאי צבי שר"י וימ"ש (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משיח השקר שבתי צבי (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': אנו עוסקים במעשה המבהיל אודות משומד שלא הצליח לתקוע 'תרועה' בשופר, עקב כך שרק יהודים יכולים לתקוע 'תרועה' כפי שביאר רבי אברהם היכיני. את מעשה זה ציטט בין היתר ספר 'חמדת הימים' (איזמיר תצ"א - 1731) שמחברו חשוד בשבתאות.

יערות עד נגדעו, ומיליוני נהרות דיו נשפכו בניסיון להבין מי מחברו של ספר 'חמדת הימים', ששנים רבות מסעיר את העולם התורני והמחקרי גם יחד, וישנם דעות לכאן ולכאן. הדעה המקובלת כפי שהוכיח החוקר התורני הרב יחיאל גולדהבר היא שמדובר ברבי ישראל יעקב אלגאזי מחכמי איזמיר וירושלים במאה הי"ח.

המעשה אודות 'התרועה', צוטט במוסף שבת קודש של עיתון יתד נאמן (י"ט אלול תשפ"א) שם הובאו מקורות שרבי אברהם היכיני מרבני קושטא הוא זה שביאר ונימק לראשונה את הסיבה שהמשומד לא הצליח לתקוע בשופר 'תרועה'.

בסיום המאמר במוסף שבת של 'יתד נאמן' נטען שישנה שמועה המייחסת סיפור זה ל'אוהב ישראל' מאפטא זצוק"ל: "אולם לא הצלחנו למצוא מקור שיאשרר זאת" טען הכותב, והוסיף: "ורגליים לדבר שזו שמועה עוברת וחולפת ואין לה על מה שתסמוך".

וורט זה מיוחס לרבי אברהם היכיני שהיה מגדולי מקורביו של שבתאי צבי שר"י וימ"ש, נותן לנו צוהר להיכנס, ולו במעט לנושא המסעיר את העולם התורני והמחקרי מזה שנים רבות אודות גדולי ישראל שנלכדו תחת רשתו של שבתי צבי והאמינו בו שהינו משיח בן דוד רח"ל, אחד מהם היה רבי אברהם היכיני.

כתבי המקובל רבי אברהם היכיני (באדיבות מורשת מכירות פומביות)
כתבי המקובל רבי אברהם היכיני (באדיבות מורשת מכירות פומביות)

רבי אברהם היכיני היה תלמיד חכם גדול, ועד ימינו חידושיו מצוטטים במרבית הספרים, וכגון מוסף שבת קודש של עיתון 'יתד נאמן' בענייני 'תרועה'.

כתבי המקובל רבי אברהם היכיני (באדיבות מורשת מכירות פומביות)

ברם, צער גדול שיום אחד נכנסה ברבי אברהם רוח שיגעון, ופרסם לציבור שהוא מצא ספר עתיק יומין בשם 'חכמת שלמה' ובו נאמר לו ששבתאי צבי הוא המשיח האמיתי שיגאל את עם ישראל מהגלות. מאז רבי אברהם הכיני נהג לרקוד 'יחי אדונינו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד', כפי שעשו חבריו המשיחיסטים.

נשים לב למילה 'חב"ד' בכתבי השבתאי המוצהר רבי אברהם היכיני. חב"ד ראשי תיבות של ח'כמה ב'ינה ד'עת, שהם שלוש ספירות העליונות המסמלות שכל (לעומת שבע התחתונות המסמלות רגשות). ראשי התיבות חב"ד מצויים בספרי הקבלה כמובן מאות שנים לפני הקמת הקהילה החסידית חב"ד (באדיבות מורשת מכירות פומביות)

לימים שבתאי צבי הצהיר שרק בזכות רבי אברהם היכיני נכנסה בו האמונה שאכן הוא המשיח.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר