משחקי כסאות

סער נחוש לפגוע בנתניהו - ובונה על הליכוד

נתניהו חושש מחוק סער, דווקא בגלל בכירי מפלגתו • האופוזיציה תוקעת לעצמה מקלות בגלגלים • ומה הטעם ביום הזיכרון לרבין אם הוא רק מפלג את העם? • סיכום שבוע פוליטי

רפאל כהן | כיכר השבת |
שר המשפטים סער. אם יצליח - ישנה את מפת הפוליטיקה הישראלית (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

סער מרוצה ממקומו

גדעון סער מסתמן כמרוויח הגדול מממשלת בנט-לפיד. נכון, הוא לא התמנה לראש הממשלה על אף שרצה בכך במיוחד, אבל מאדם שלפני שנה כלל לא נספר בליכוד, סער הפך לראש מפלגה המחזיקה בחמישה תיקים בממשלה ולבורג שדרכו עוברות רוב החלטות הממשלה, בשבתו כשר משפטים ממפלגה שאינה מפלגת השלטון.

ארבעה חודשים להשבעתה, ושני החוקים המרכזיים שסער מעוניין בקידומם, שמותגו כאישיים נגד בנימין נתניהו, כבר לקראת אישורם בממשלה: הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, ומניעת נאשם בפלילים לכהן בתפקיד.

האמת היא שהחוק הראשון לא יפגע בנתניהו מכיוון שתחילתו היא מרגע אישורו בכנסת, כך שליו"ר הליכוד יש תיאורטית שמונה שנים נוספות בתפקיד, אבל החוק השני כן מכוון ישירות נגדו.

ראש האופוזיציה נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בשיחות פנימיות בליכוד משדרים נינוחות ובטוחים שאם ינצחו בבחירות הבאות החוק יבוטל, אבל האמת מורכבת יותר, ובסביבת נתניהו קיים חשש מאישורו. הפחד בלשכת ראש האופוזיציה לא מגיע מהמפלגות החרדיות או מהציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', אלא דווקא מבין חברי מפלגתו שמייחלים לפרישתו, כדי להגיע לכסא הנחשק.

האופוזיציה מתפוררת

הקואליציה נערכת לשבועיים דרמטיים לשרידותה, כאשר הציפייה היא לאשר את תקציב המדינה לשנה וחודשיים הקרובים בתחילת חודש נובמבר, זאת על אף שיש זמן נוסף עד למועד הנדרש האחרון.

הסיבה לכך היא, שוב, המאבקים בתוך הליכוד, שמפוררים את האופוזיציה מבפנים ויוצרים את הקרע לו חיכו נפתלי בנט ויאיר לפיד.

בש"ס וביהדות התורה נמאס להמתין להחלטת הליכוד מתי להיות חברים בעלי זכות הצבעה בוועדות, ולדברי גורמים במפלגה החרדית האשכנזית ההמתנה לא תימשך יותר משבוע נוסף.

ראשי יהדות התורה. לא מתכוונים להמתין זמן רב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חשיבות הוועדות לפני אישור התקציב וחוק ההסדרים גדולה מימים שהתקציב לא על הפרק, ועל אף שיחות המקיימים הנציגים החרדים מאחורי הקלעים עם ראשי הוועדות השונות, הנחשבות "יעילות" ומובילות לשינויים בסעיפי החוק, כוחם קטן משמעותית.

כך, בכמה החלטות שהרווח הפוליטי והמעשי שלהן לא ברור, האופוזיציה פגעה במו ידיה בכוחה וביכולתה להזיק לממשלה.

פילוג בחסות יום האחדות

השבוע צוין יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, או בשמו המעודכן: יום האשמת נתניהו.

רצח המנהיג הוא אחד מאבני הדומינו שבישרו בשתי מלכויות ישראל הראשונות על התדרדרות עם ישראל למחלוקת בלתי פתירה ולאובדן השליטה.

זוכרים את יצחק רבין. יש טעם בדרך הזו? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכל שנה שבים ומזהירים מאובדן המלכות השלישית - ואז, דווקא ביום בו תמרור האזהרה אדום במיוחד - נגררים במדינת ישראל למאבק פוליטי שיורד הכי נמוך, ורק מגדיל את השנאה בעם. אם זה המצב, מה הסיבה לקיומו של היום שאמור לחתור לאחדות?

*"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי בכיכר השבת, מאת כתבנו רפאל כהן*.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר