הקצין המואשם - מאשים

מרציאנו: "במגזר אין הפגנות; יש הפרות סדר והתפרעויות"

"כל המגזר החרדי יצא להדליק מדורות", האשים נצ"מ שימי מרציאנו בעדותו במשפט המתנהל נגדו; מרציאנו חשף כי בניגוד לעבר, "היום אנו משתמשים בקלות במכת"ז, פרשים וגם באלות" (אקטואליה)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
שימי מרציאנו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90     )

נצ"מ שימי מרציאנו, מפקד תחנת 'לב הבירה' בירושלים, העיד היום (שלישי) במשפט שמתנהל נגדו בכתב האישום שמייחס לו "תקיפה סתם" של שני מפגינים קטינים חרדים, ופרס את כל היחס המשטרתי למגזר החרדי, כאשר בדבריו הוא הכליל את כלל המגזר החרדי, אותו האשים בהפגנות והתפרעויות קשות.

מרציאנו התבקש על-ידי מהמחלקה לחקירות שוטרים לספר לבית משפט על התנהלות המגזר החרדי בתקופת הקורונה, והוא סיפר: "יש עשרות, אני אקח שתיים משמעותיים, האחת זה ל"ג בעומר, עם כניסתי לתפקיד, שיא הקורונה, סגר, איסור התקהלויות, המגזר החרדי כולו ואני לא אוהב להגיד מגזר חרדי כי כל חסידויות היא בפני עצמה ואני מרשה לעצמי ואומר שכל המגזר החרדי יצא להדליק מדורות וכל מדורה מרכזת סביבה מאות ובמקומות גדולים אלפים ואתה גורם לעצמך להיכנס לעימותים פיזיים כדי לנסות לפזר אותם וכאן אני אומר בעדיפות בלי שום אמצעי אלא רק עם שוטרים.

הדחיפה והסטירה (צילום: מוטי קסטל, ערוץ 20)

"דוגמא שניה, שהיא משמעותית עבורי זה קיום הלוויה שיצאה ממאה שערים וכמובן אותה חסידות לא הקשיבה להנחיות מדינת ישראל ולאיסור התקהלויות, ואני מזכיר שגם בתקשורת תמיד דאגו להזכיר שמספר מצומצם של משפחה גרעינית ופה הם יצאו באלפים. ניסינו למנוע מהם תחילה ואז בכיכר השבת נזרקו עלינו עשרות אבנים סלעים שאחת פגעה באחד הקצינים שלי בראש והוא התמוטט באותו רגע והובא לבית חולים ועבר שלושה ניתוחים וזה המקום לומר שאבן הורגת. אבן שנזרקת עליך הורגת. חוויתי באירוע שאדם שנסע לארמון הנציב בשנת 2014 נזרקה עליו אבן שקיפחה את חייו.

מרציאנו נשאל, על המאפיינים הספציפיים של הפרות סדר במגזר החרדי בהשוואה לאמצעים שעמדו באותה תקופה על מנת להתמודד עם אותם הפרות סדר.

"במגזר החרדי אין הפגנות", הוא אומר, "במגזר החרדי יש הפרות סדר ויש התפרעויות קשות. אף פעם במגזר החרדי לא באים להגיש בקשה להפגנה כמו שקורה במרבית ההפגנות במדינת ישראל גם אם לפעמים יוצאות משליטה. הם מחליטים שהם יוצאים לשטח, לעיתים אנו יודעים זאת מודיעינית ולעיתים לא. הם פשוט יוצאים לפגוע בכל מה שמחליטים לפגוע, לרוב זה בא לידי פגיעה בשוטרים כי אנו האנשים שנמצאים מולם בחזית. זה מה שקורה במגזר זה באופן קבוע".

עו"ד דב גלעד, הסנגור: מה הכלים שעומדים לרשותך?

מרציאנו: "אני יכול לומר שמה שעמד לרשותנו זה בעיקר שוטרים. לצערי כמעט תמיד באופן מצומצם ביחס לכמויות של מפגינים וזה הכל. כלומר קיימים במשטרה אמצעים אבל בעת ההיא אל מול מגזר זה, המדיניות היתה של אי שימוש באמצעים. לעומת זאת היום אנו משתמשים בקלות במכת"ז, פרשים וגם באלות בהתאם לעוצמה של ההפגנה שקיימת וכמובן שימוש באמצעים תמיד ולעולם יינתן על פי פיקוד המחוז וגם כאשר הדרגה שלי גבוהה. אישור האמצעים יינתן על ידי מפקד המרחב או מפקד המחוז".

עו"ד דב גלעד, הסנגור: "אתה אומר מדרג, תסביר את המנעד שקיים בנושא זה".

מרציאנו: "יש הפגנה, יש הפס"ד (הפרת סדר. ח"ג), יש הפגנה אלימה ויש מדרג של עצמת אלימות והתנגדות שקיימת באותה הפס"ד שיש הפגנה לא משתמשים באמצעים היא הפגנה לגיטימית ואפשר למחות ואפשר להרים שלטים ואפשר לצעוק, שיש הפס"ד, ירידה לכביש סיכון חיי אדם תקיפת אזרחים ושוטרים. אנו משתמשים באמצעים שונים כדי להתמודד עם אותה הפס"ד ויכול להיות שימוש בכוח ואחר כך שימוש באלות ויכול להיות שימוש בפרשים במכת"ז והבסיס שלו זה גם ירי כדורי ספוג.

"באירוע זה לא השתמשנו בכלום אלא רק בידיים משום שזו היתה המדיניות בתקופה זו. בשום הפגנה ושום אירוע במגזר החרדי, לעומת בלפור ששם השתמשנו במכת"ז, לא נתנו אישור לשימוש באמצעים. אני יכול לומר כהערה, אם היו נותנים לי להשתמש במכת"ז באירוע זה, האירוע הזה היה מסתיים 10 דקות עובדתית כי זה מה שאנו עושים באירועים האחרונים כולל אתמול בלילה בבר אילן".

מרציאנו המשיך וסיפר כי "ב-15.10.20 ניגשתי לעשות בקרה על שעות הבוקר המאוחרות בתאי השהייה של תחנת לב הבירה ואז ראיתי שם מספר עצורים שוטרים ואת איתמר בן גביר ששימש בתקופה הזאת כעו"ד. היתה התנהלות שלו אל מול קצין החקירות שלי בהקשר לשחרור של אחד העצורים. הוא פנה לעזרתי ואמרתי לו שכל מה שיסכם עם קצין החקירות אני אעמוד על כך שיתקיים.

"סיימתי את השיחה ניגשתי למשרד. אחרי כמה דקות נכנס איתמר בן גביר למשרד שלי, שוחחנו על העצור שהוא ביקש לשחרר ואמרתי לו שכל מה שסוכם יהיה ואז הוא בעצם אומר לי "אני מכיר אותך". אפשר לגשת למח"ש לעשות סולחה קטנה, ניתן לילד פיצוי ונגמור את העניין. אני לא הגבתי. אמרתי לו שאני לא מדבר על הנושא הזה והוא עזב את המשרד. שניה וחצי אחרי שיצא התקשרתי לקצין אח"מ מרחבי סנ"צ אלי כהן ואמרתי לו על תוכן הדברים שאיתמר היה אצלי במשרד. הוא אמר לי באותו רגע להעלות את הדברים על הכתב ולא צריך לעשות עם זה שום דבר. כתבתי את המסמך כפי שמופיע בפני ובזה נגמר הסיפור".

מרציאנו נשאל האם הקורונה התאפיינה בסממנים מיוחדים בהשוואה למשברים שהכרת קודם לכן, והשיב: "אני 25 שנה במשטרה וזו אחת התקופות המורכבות והקשות ביותר לאיש משטרה עם התנהלות שאף אחד לא מכיר עם הרבה מאוד התנגדויות וצריך להביא לביטוי בתפקוד שלי ובהתנהלות של התחנה שלי מול אותה תופעה של סגר של אנשים שמתקהלים בבית לא לתת להם להתקהל וללכת עם מסיכה דברים שאף אחד לא חווה אותם והרוב בה בפתחה של משטרת ישראל שהיתה צריכה לאכוף את זה".

"כמו שאמרתי", הוסיף מרציאנו בעדותו, "80 אחוז מהאוכלוסייה שאני מפקד ואחראי היא אוכלוסייה חרדית והאוכלוסייה חרדית היא קהילה סגורה, בנויה מחסידויות רבות שכל חסידות יש אדמו"ר, גבאי ועסקנים שמנהלים אותה וכל חסידות בעצם מקבלת החלטות לעצמה והצורך ויכולת להעביר מסר אחד הוא כמעט בלתי אפשרי בפעם אחת ולכן שרוצים להעביר מסר, צריך לעבור בין כל החסידויות בטח המשפיעות ולהעביר את המסרים שאנו רוצים להעביר בין אם זה בהתנהלות שלנו ובין אם זה מדיניות של אכיפת החוק כפי שבאה לביטוי בהחלטות מדיניות ממשלתיות. וכך עשיתי.

"בשלבים הראשונים של הקורונה אני מזכיר שזה האירוע עצמו היה חג סוכות, סגר, שהוא משמעותי עבור האוכלוסייה החרדית שרוצה להתקבץ בסוכה ולעשות את המנהגים והתפילות וכדי למנוע זאת פשוט עברתי חסידות חסידות שלבכירות ביניהם הלכתי לאדמו"רים והגיעו אליי לפגישות וזה חלק ממדיניות שלי בעבודה באופי שלי בכלל ובעבודה בפרט. מדיניות של שיח של הגעה להבנה וכמה שאפשר לפתור דברים בפגישות, עדיף על כל דבר אחר".

על ההפגנות בלפור והמחיר האישי שהוא משלם, סיפר: "ההפגנה התאפיינה ברעש עצום מחרישות אוזניים תופים וכל דבר אחר שעושה רעש ואני כאחד שנמצא כל שבוע במקום בסופו של דבר יש לי נזק באוזניים, זה קיים ונקבע על ידי רופא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר