ה'אומיקרון' בארץ

קבינט הקורונה מתכנס; ליברמן השתתף: "זה כמו שפעת"

קבינט הקורונה מתכנס לדיון על התפשטות ה'אומיקרון' • ליברמן שהופיע באופן נדיר התנגד להגבלות ותקף: "אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת" • אלו המגבלות הצפויות (קורונה, חדשות)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

על רקע התפשטות זן ה'אומיקרון' של נגיף הקורונה והעלייה בנתוני התחלואה, קבינט הקורונה מתכנס הערב (שלישי) לדיון על המגבלות הצפויות.

על פי המסתמן, אלו ההגבלות שיאושרו בקבינט: אחרי הסערה סביב המתווה הקודם שדרש לאפשר כניסה לקניון רק למחוסנים, כעת יוגש מתווה מרוכך שיאפשר כניסה חופשית לקניון אך כניסה לחנויות לא חיוניות תתאפשר רק עם הצגת תו ירוק.

בנוסף, התו הירוק לאירועים והופעות יחזור, כשבחתונות תהיה מגבלת התקהלות של עד 100 בפנים ו-300 בחוץ, ובהופעות המגבלה תהיה של עד 300 בפנים ו-1,000 בחוץ. כמו כן יוכן מתווה פיצויים.

בנוסף, בערים אדומות: כיתות א' עד י"ב יהיו עם למידה פרונטלית רק אם יש בכיתה 70% מחוסנים ובערים כתומות תהיה למידה בכיתות ז' עד י"ב למידה פרונטלית רק אם יהיו בכיתה 70% מחוסנים.

בנוסף, תיבדק האפשרות להטיל כבר בעוד חודש תשלום על בדיקות אנטיגן גם לילדים, כמו כן, תיבחן הצעתה של השרה אורית פרקש-כהן לאפשר למחוסנים בחיסון אחד תו ירוק זמני ל-30 ימים על מנת לעודד המשך התחסנות.

על פי פרסום ב'ווינט', שר האוצר אביגדור ליברמן, שבאופן נדיר הופיע בקבינט, תקף: "עד היום בכל העולם נפטרו מאומיקרון 12 אנשים. אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת".

"אני לא חושב שכרגע יש מקום לנקוט צעדים כמו הגבלת התקהלויות, זה מכניס אותנו לעולם של פיצויים - ואני לא רוצה להגיע לזה".

אלרעי-פרייס השיבה: "אני אומרת, לאור הנתון שנזרק על ידי שר האוצר עשינו את הבדיקה כרגע, בדרום אפריקה, בפרסומים שלהם יש בחודש וחצי האחרון תמותה של 900 אנשים בדרום אפריקה בניגוד לאנגליה - שם יש גם 'דלתא' וגם 'אומיקרון' בדרום אפריקה יש רק 'אומיקרון', זה הגל שהיה להם כרגע ומתו שם למעלה מ-900 אנשים והיו דיווחים שאמרו שהייתה תמותה של 32 ילדים".

אך למרות זאת סייגה את הנתונים: "באופן יחסי לכמות המאומתים שהיו שם, היו המוני מאומתים, אז זו תמותה יותר נמוכה, אבל אי אפשר לומר שמתו רק 12 אנשים - זה לא נכון פשוט".

בהמשך ליברמן הוסיף לתקוף: "אי אפשר לקיים דיון, אני לא הספקתי לסיים משפט וזה כבר מועבר לכל כלי התקשורת, זה פשוט טירוף מה שקורה פה", אמר.

שר הבריאות ניצן הורביץ הגיב לדבריו: "עדיף כבר לשדר את הדיון בשידור חי כי יוצאות הקלטות, לפחות שיהיה מדויק. אנחנו צריכים לקיים את הדיון הזה לעיתים יותר תכופות כדי שלא נשמע שזה כמו שפעת. כשמדברים על הסברה והבנת הציבור, חשוב גם מה שאנחנו אומרים. אם אנחנו מזלזלים בזה ולא מציגים את חומרת העניין, למה שהציבור יקבל?".

שר המשפטים גדעון סער הציע הצעה בלתי שגרתית: "צריך להציע מענק של אלף שקל לכל הורה של ילד שמתחסן בגיל 5 עד 11. מדובר על מיליון ילדים, זה גג מיליארד שקל אם כולם הולכים להתחסן".

"אותו דבר לגבי עידוד הבוסטר למי שטרם עשה זאת", אמר. "אפשר גם באמצעות תווי קניה לעסקים כדי לעודד את המגזר העסקי. החיסונים זה הסכר הכי אפקטיבי בפני תחלואה קשה ולנוכח הגל הצפוי זה המהלך הכי אפקטיבי לעידוד התחסנות ותוך זמן קצר. המענק יינתן למי שייתן חיסון תוך זמן קצר שיוגדר".

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, הזהיר: "צריך להזהיר את הציבור שבחודש ינואר ניכנס לסגר. חלק מההצלחה שלנו היא להעביר לציבור את מה ששמענו מהמומחים. אי אפשר להתעלם מזה".

ראש הממשלה, נפתלי בנט נשא גם הוא דברים בפתח הישיבה: "אנחנו מביאים היום לקבינט שורה של החלטות שמיד יוצגו. המטרה שלנו היא לאפשר למדינת ישראל לצלוח את גל האומיקרון, תוך שימור התפקוד של הכלכלה והמשק ככל האפשר".

"האומיקרון בישראל מתקדם בדיוק לפי הציפיות וההערכות שלנו", הזהיר, "לפני כשלושה שבועות וחצי קיבלנו כאן, בפורום הזה, החלטה אמיצה ומרחיקת ראות, לסגור את ישראל לכניסת זרים מכל העולם. זה קנה לנו יתרון של כמעט חודש על ידידינו באירופה ובארה"ב. אבל עכשיו, אנחנו בהכפלה של מספר המאומתים ואנחנו נכנסים לקצב האקספוננציאלי".

"אנחנו צפויים לראות מגמה דומה של הכפלות כל יומיים-שלושה בזמן הקרוב", הוסיף, "אולי פחות. הציבור צריך להיות מודע לכך שצפויה עליה דרמטית בתחלואה. זה לא הגזמות, זה הצפי ואני מעריך שזה יגיע מאוד מהר".

"אנחנו לא יכולים למנוע את הגל", הדגיש, "אין אפשרות כזו. אבל אנחנו בהחלט יכולים ונותנים את הכלים לאזרחי ישראל להגן על עצמם בעיקר מפני תחלואה קשה, לכשחלקם ידבקו".

ראש הממשלה הוסיף להדגיש את החשיבות שבחיסון: "צריך לומר - מי שעם חיסון, עוטה מסכה, ומתנהג בצורה טובה, הסבירות לפגיעה היא נמוכה. אנחנו לא יודעים עדיין, גם ברגע זה, את רמת החומרה של הנגיף. עבר פחות מחודש מאז שניתן לנגיף שם זמני. להערכתי נדע את זה תוך שבוע וחצי כשהנתונים מאנגליה ודנמרק יגיעו, הן מדינות שעושות עבודת תיעוד רצינית. אנחנו כן יודעים שמי שמחוסן באופן מלא מוגן מפני תחלואה קשה לאין ערוך, לעומת מי שלא מחוסן או לא מחוסן בצורה מלאה".

בנט הסביר את האסטרטגיה איתה עובדים: "אנחנו דנים פה על ליבת המדיניות. כמי שנושאים באחריות - אין בידיים שלנו ברירות טובות. הברירה היא בין הגבלות וצעדי מנע עכשיו, לבין צעדים הרבה יותר קשים אחר כך. לא צריך להיות נביא בעניין הזה. ליבת האסטרטגיה שלנו היא לעכב ככל האפשר בעוד יום ועוד יום, לחסן ולהיערך ככל האפשר, ולרדד במעט את קצב ההידבקות".

לסיום אמר "על המתווה שאנחנו מביאים הערב עבדו ביממה האחרונה באינטנסיביות מול המשרדים הרלוונטיים, הוא לא נופל כהפתעה על המשרדים, להבנתי זה בהסכמה. אני מבקש שכולנו נשדר לציבור רצינות ונחישות, כדי שהציבור יגלה אחריות ויירתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר