סערת NSO

ריגול בלי מעצורים: עשרות אזרחים היו מטרה של המשטרה

נחשפים מימדי הריגול של תוכנת הפגסוס של NSO, בה עשתה שימוש המשטרה לכאורה שלא על פי חוק • בין הקרבנות: מנכ"לי משרדי ממשלה, עיתונאים, אבנר נתניהו ובכירים נוספים (אקטואליה, ארץ)

חלק מהבכירים שתכנת הריגול הוחדרה למכשיריהם (צילום: יונתן סינדל, מרים אלסטר, פלאש 90 ומשה גולדשטיין)

בתחילה היתממה המשטרה וטענה כי היא אינה עושה כמעט שימוש בתוכנת הפגסוס של NSO וכי כל מקרי השימוש נעשו על פי החוק, כעת מתברר שהאמת רחוקה מכך מאד מאד. על פי חשיפת 'כלכליסט' בתוכנת הריגול הודבקו עשרות אישים בכירים הרבה בטרם הייתה כל חקירה נגדם.

על פי החשיפה, בין המודבקים בתוכנת הריגול היו מנכ"לי משרדי ממשלה דוגמת קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור, פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה כמו גם במכשיריהם של מתנחלים סמוך לפינוי מאחזים, ראשי הערים מרים פיירברג מנתניה, יורם שמעון ממבשרת ציון, יעקב פרץ מקריית אתא ומוטי ששון מחולון. כמו כן נעשתה שימוש בתוכנת הריגול גם כנגד נחקרים בתיק 4000 כאיריס אלוביץ ומנכ"לי משרד התקשורת שלמה פילבר ואבי ברגר ומנכ"לי בזק סטלה הנדלר ודודו מזרחי. כמו כן המשטרה עשתה שימוש בפגסוס גם כנגד עיתונאים רבים מוואלה.

קרבנות נוספים של התנהלות המשטרה היו גם מקורבים לנתניהו דוגמת טופז לוק ויונתן אוריך ואפילו בנו אבנר שבמשטרה יצטרכו לתת הסברים טובים מאד מדוע ריגלו אחריו.

על פי הידוע, פגסוס שאבה ממכשירי הסלולר מידע ללא הגבלה. לפעמים הוא נשאר בפורמט דיגיטלי, לעתים הודפס ותויק ב"תיק מטרה" בו הופיעו כל הסודות הפרטיים, מידע כלכלי, אישי וחברתי של הקרבן, הכל היה בידי המשטרה ללא צו בית משפט וללא סיבה מוצדקת לכך.

המשטרה אף הפעילה חיסיון על מקור המידע וטענה כביכול המידע הגיע לידה ממקור חד פעמי או מידע אגבי כשהמשטרה מסתירה את הפעלת התוכנה.

לעתים לאחר שהמשטרה מצאה מידע שלדעתה אמור להביא לפתיחת חקירה, היא פעלה לבקשת צווים בדיעבד, כאשר החוקרים כבר יודעים מה ימצאו, דבר פסול ומנוגד לחוק.

מהמשטרה נמסר לכלכליסט: "אנחנו משתפים פעולה עם צוות הבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה".

השרה איילת שקד הגיבה הבוקר לפרסום: ״אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת, נדרשת ועדת חקירה חיצונית״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר