מה זה בעצם הפרשת חלה

המסורת היהודית עשירה במנהגים ומצוות המעניקים לה עומק, צובעים אותה בצבעים של אופטימיות ומסבים על ביתנו ברכה, אושר ושמחה. אחת המצוות הידועות והמקובלות ביהדות נקראת הפרשת חלה (יהדות, שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף BuyPost | כיכר השבת |
הבצק לפני ההפרשה (צילום: יח"צ)

בספר יחזקאל, מ“ד ל‘ כתוב הפסוק ”וראשית עריסותכם חלה תרימו תרומה להניח ברכה אל ביתך“. בספר במדבר טו י“ט מוזכרת גם כן המצווה: ”והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה‘ ראשית עריסותכם חלה תרימו תרומה“. על פי המסורת והדת היהודית, נשים מחוייבות בשלוש מצוות עשה עיקריות.

חלה

נידה

הדלקת הנר

מה המשמעות של טקס הפרשת חלה?

בתקופת בית המקדש, לכוהנים לא היה זמן לדאוג לפרנסה שלהם ולכן ניתנו להם כ“ד מתנות כאשר אחת המתנות ניתנה מנשות העם היהודי והיא החלה. מאז ומתמיד מצווה זו מיוחסת לנשים ולמעשה מדובר במצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל.

המשמעות של המילה ”חלה“ במקרא היא כמות קטנה אותה מפרישים מעיסת הבצק. העיסה חייבת להיות עשויה מאחד מחמישה קמחים: שעורה, חיטה, כוסמת, שיפון ושיבולת שועל בשילוב הנוזלים: שמן, יין חלב או מים. את ההפרשה עצמה מבצעים אחרי לישת הבצק בנוזלים, לפני שמכניסים את העיסה לתנור.

מתי נהוג להפריש חלה?

מצוות הפרשה חלה היא מצווה מאוד מיוחדת אותה ניתן לעשות בכל מקום ובכל זמן וכבר ביום בת המצווה יכולה הנערה להפריש חלה. למעשה מדובר במצווה שהיא חלק בלתי נפרד ממגוון של אירועים במסורת היהודית כמו למשל בתקופה שלפני החתונה באירוע החינה, לאחר שחוגגים בת מצווה או לפני שחוגגים בר מצווה, כניסה להריון ולאחר לידה.

למעשה, לא חייבים לחכות לאירוע משמעותי, ניתן לקיים את המצווה בכל הזדמנות שרוצים, בעיקר כאשר אופים חלה, פיתות או לחמניות. גם גברים נוהגים להפריש חלה, למרות שמדובר במצווה המזוהה עם נשים יהודיות.

מה ההפרשה מסמלת?

כאמור, מדובר באחת משלוש מצוות אותם ייחדו לנשים בעם היהודי יחד עם שמירת נידה והדלקת נרות. המצווה מסמלת ברכה בבית, הגנה ושמירה על הנשים שמקפידות לקיים את המצווה. מי שמקיימת את המצווה בזמן ההריון, תזכה להריון בריא ולידה קלה.

איך מקיימים את המצווה?

לאחר הכנת הבצק, מניחים אותו במקום חמים במטרה להטפיח אותו. לפני שיוצרים את צורת החלה, מפרישים מהבצק חתיכה. לאחר האפייה מכסים את החלק המופרש ומברכים את הברכה.

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲֹשֶר קִדְֹּשָנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִיוָּנוּ לְהַפְרִיֹש חַלָּה תְרוּמָה (האשכנזים אומרים: חַלָּה מִן הָעִיסָה)

תפילה לאחר הפרשת חלה

"יהי רצון מלפניך, ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו, שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, ותן חלקנו בתורתך, ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות. וערבה לה’ מנחת יהודה וירושלים, כימי עולם וכשנים קדמוניות. יהי רצון מלפניך, ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו, שהמצווה של הפרשת חלה תחשב כאלו קיימתיה בכל פרטיה ודקדוקיה, ותחשב הרמת החלה שאני מרימה, כמו הקורבן שהוקרב על המזבח שנתקבל ברצון. וכמו שלפנים הייתה החלה נתונה לכהן והייתה זו לכפרת עוונות, כך תהיה לכפרה לעוונותיי, ואז אהיה כאלו נולדתי מחדש נקייה מחטא ועוון, ואוכל לקיים מצוות שבת קודש והימים הטובים עם בעלי וילדינו, להיות ניזונים מקדושת הימים האלה, ומהשפעתה של מצוות חלה יהיו ילדינו ניזונים תמיד מידיו של הקב”ה ברוב רחמיו וחסדיו וברוב אהבה. ושתתקבל מצוות חלה כאלו נתתיה לכהן. וכשם שאני מקיימת מצוות חלה בכל לב, כך יתעוררו רחמיו של הקדוש ברוך הוא לשמרני מצער וממכאובים כל הימים. אמן"


המאמר נכתב באדיבות אתר "שמח לנשים" פורטל אירועי נשים ורבניות להפרשות חלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר