טנקים, תובה וצוקולוקים

"לנהוג במפלצת של 1500 כוחות סוס" | הצצה מקרוב לחטיבת השריון 188

בעקבות התיעודים הדרמטיים של הטנקים באוקראינה, יצא משה מנס לבדוק מקרוב את הטנק הישראלי • למה הצעירים לא רוצים לשרת בתותחנים ואיך צה"ל משכנע אותם? • מה זה ציקלוקים איך הווסאח בטנק ומה קורה באימון ירי טילים? • "האדם שבטנק ינצח", זה הסלוגן של חיל השריון, צפו בהצצה מקרוב (צבא בויטחון)

משה מנס | כיכר השבת |
מנס והטנקים (צילום: כיכר השבת)

המלחמה באוקראינה והסרטונים של שיירות טנקים, מובלים, יורים, דוהרים, פולשים, רומסים, מושמדים ונגררים, מעלים לכותרות שוב ושוב את הטנקים. בעקבות כך יצאנו לשטח לבדוק ולסקר את היכולות של חיל השריון הישראלי, האתגרים של הטנקים והטנקיסטים שלנו ואיך המערכת הזו עובדת.

את הסיור אליו יצאתי עם אברומי לינשה והראל הרשקוביץ דובר צה"ל למגזר החרדי, התחלנו ברמת הגולן שם נערך יום 'בעקבות לוחמים' המיועד למלש"בים - מועמדים לגיוס. התברר לי שצה"ל המתמודד עם חוסר מוטיבציה של צעירים לשרת כשריונרים, פועל בדרכים שונות לשכנע צעירים לשרת בחיל.

הם עושים הסברה בבתי הספר, בבתים, ברשתות החברתיות. מאשרים לחברים להתגייס יחד כצוות וגם ימי הסברה מיוחדים בהם מגיעים אלפי צעירים לבסיסים השונים. רואים, חווים ומתנסים ביחידות ובכלים השונים. גם אני הגעתי אל אחת מאותם תחנות שהופעלה ע"י חיילים מחטיבה 188, עוצבת הברק אשר התקיימה בבסיס הסורי ברמת הגולן.

אוירה של הפנינג, מוזיקה, פופקורן וימבמבם, עמדות הסברה שונות ומגוונות, דוכן בו תוכלו להתנסות בחסימת עורקים לבובה, קליעה למטרה, משחק במערכת השליטה האווירית של צה"ל, קיר גרפיטי, הרצאות של טנקיסטים גיבורי מלחמות קום המדינה, סימולטור לחימה בטנק וכמובן ביקור בתוך טנק מרכבה סימן 4 הכי מתקדם של צה"ל אשר נחשב לאחד הטובים בעולם.

"אם תכתוב בכתבה שלך שהלוחמים עם ברק בעיניים, הם יהיו מבסוטים עליך", הסבירה לי הילה, מדריכת השריון שהכניסה אותי אל תוך הטנק. למרכבת הפלדה שתי כניסות, מלמעלה ומאחור.

מנס ולינשה

נכנסנו פנימה.

"אתה עכשיו בתובה", אמרה הילה.

בתובה?

"כן, זה החלל שבו הלוחמים יושבים", קצת יותר מרווח ממה שחשבתי אבל עדיין קלסטרופובי.

מה בדיוק התפקיד שלך?

"הדרכה של הלוחמים למקצועות הטנק השונים: נהג, טען ותותחן".

מה הכי מורכב?

"בעיני תותחן, זה נכון שהיום הדברים ממוחשבים אבל יש הרבה מה ללמוד שלא לדבר על סוגי חימושים וההתאמה שלהם".

מה מיוחד בטנק המרכבה?

"אני לא ממש מכירה אחרים אבל הטנק הישראלי נבנה בצורה כזו שחשבו קודם כל לשמור על חיי הצוות, לכן המנוע מקדימה. יש לו מנוע 1500 כוחות סוס, לעומת 100 לרכב משפחתי. פעם אחת, ביום הראשון שהגיעו טירונים, חייל שאל אותי מה זה הרעש של המכסחת דשא והייתי צריכה להסביר לו שזה טנק מונע. זה חתיכת מפלצת.

"כמובן היתרון המדהים שלנו זה מערכת מעיל רוח שמונעת פגיעת טילים נגד טנקים. זו מערכת אקטיבית שעובדת עם מכ"מ וברגע שמתקרב טיל היא יורה עליו. יש ניסיון עם עשרות יירוטים מוצלחים של המערכת".

כמה עולה כזה טנק?

"לא יודעת, אבל כמה מיליונים". כשבדקתי אחר כך מצאתי שישראל מכרה ממנו למדינה זרה בעלות של 4.5 מיליון דולר לכל טנק.

הביצוע של הטנקים

הילה הראתה לנו את המערכות הטכנולוגיות בטנק, הדבר היחיד שלא מצאתי זה חניה עצמית, אבל בגדול יש לטנק מצלמות מכל הכיוונים, אמצעים מיוחדים לשליטה ודיווח, מזגנים ומאוורר בכל מושב. "הנה תראה", הראתה לי המדריכה, "יש גם סליק סודי של צוקולוקים".

צוקולוקים?

"כן, יענו חטיפים".

אבל מהיכן מגיעה המילה?

"וואלה, אני לא יודעת".

הלכתי לברר ופגשתי את סמג"ד 53, רס"ן רענן שאג.

היי, תגיד, מה זה צוקולוקים?

"מה זה? זה יכול להיות שוקולד, בוטנים, דוריטוס, ממתקים שאנחנו מפנקים את עצמנו".

אבל מה הראשי תיבות?

"צ'ופר קטן לחייל הקרבי".

הטנקים בהצגת תכלית

מהיכן אתה?

"תל אביבי".

חשבתי תל אביבים לא מתגייסים...

"תשמע, רק בשנה האחרונה עברתי לת"א. גדלתי בכוכב השחר. זה מה שהציל אותי".

היה לך בראש להיכן אתה מתגייס?

"לא. לא היה אכפת לי לאיפה, רציתי להיות לוחם ושיבצו אותי לטנקיסט".

שמחת?

"קצת התבאסתי".

למה?

"זה היה אז. היו לי סטיגמות בראש. אבל כשהגעתי לטירונות מהר מאוד התחברתי".

אתה מבין את מי שאומר שטנקיסט הוא לא קרבי על מלא?

"אני מבין את הראש שבו הוא נמצא, אני יודע כמה זה לא רלוונטי בפועל. כשאתה נכנס לתוך זה אתה מבין כמה אנחנו כשריונרים וטנקיסטים - זה קרבי על מלא. יש קבוצות של מכינות שרוצות דווקא שריון, כאלו עם מורשת קרב. אנשים שבאים מורעלים, מחוברים, משפחה. אבל מי שלא מכיר יש סטיגמה ואנחנו מתמודדים עם זה".

מה היתרונות בלהיות טנקיסט?

"שליחות. להיות טנקיסט זה להיות משמעותי מאוד בשדה הקרב. אתה מרגיש כאיש צוות. להיות משמעותי בביטחון שוטף ובמלחמה, וכולם סומכים ותלויים מאוד אחד על השני. החברים, הצפיפות, כשצפופים יחד כצוות בטנק יש קירבה, האינטימיות, הכלים שאתה רוכש ברמה הערכית, מוסר עבודה, מקצועיות. שאיפה למקצועיות, סטנדרט גבוה במה שאתה עושה".

אני רוצה לשאול אותך שאלה, שאולי לא תעבור את דו"צ. אני שואל אותך בעיניך האישיות כטנקיסט, אתה מסתכל על הלחימה באוקראינה, מה אתה חושב על זה, מבחינה מקצועית?

"הטנקים במלחמת רוסיה אוקראינה רלוונטיים בדיוק כמו המטוסים. עכשיו אפשר לשאול הרבה שאלות ובהקשרים שונים, האם השתנה שדה הקרב, מה שבטוח הוא שבמזרח התיכון של היום ובאמצעים שיש לאויבים שלנו, הטנקים הם הכלי המשמעותי ביותר בשדה הקרב יחד עם המטוסים.

"אנחנו רואים ולומדים את תורות הלחימה של הצבאות השונים ולומדים את האתגרים, לנו בהתחלה היה טנק פשוט ובמלחמת יו"כ פגעו בנו עם נ"ט, אחר כך היתה לנו הגנה והם חדרו אותה, כיום יש לנו מעיל רוח. תמיד יהיו התמודדויות. במלחמת רוסיה רואים את המשמעות של צבא חזק על הקרקע. אין הישג מבצעי משמעותי בלי תמרון קרקעי.

"בפועל, אנחנו כאן לא נדרשנו להביא הישג צבאי משמעותי על הקרקע, אבל אנחנו מתכוננים ומוכנים בדיוק לרגע הזה שנדרש. ההיסטוריה שלנו קצרה, מה היה לנו פה בכל קרבות ישראל והמבצעים השונים. בסוף הקרב האמיתי על הקרקע ולשם נצטרך טנקים עם כמובן סיוע של החילות השונים הכל מסתובב סביב התמרון הקרקעי שהליבה שלו היא הטנק".

נפרדנו לשלום אך עדיין לא קיבלתי תשובה לשאלה, למה יש סטיגמות על השריונרים ולמה מלש"בים רבים לא רוצים להתגייס לשריון. פניתי לסג"ם אדם לבנת, מ"מ בפלוגת בזק גדוד 53.

שלום לך, דבר ראשון תעשה לי סדר. אתם חטיבה 188, כמה גדודים יש בתוך החטיבה?

"יש לחטיבה 188 שלושה גדודי טנקים (גדוד 53 טנקים, גדוד 71 טנקים, גדוד 74 טנקים) וגדוד 605 הנדסה קרבית".

אנחנו נמצאים באירוע בעקבות לוחמים והמטרה לגייס כמה שיותר טנקיסטים, למה זה אתגר?

"תראה, יש מחשבה מוטעית שבמקומות אחרים בצבא תקבל יותר בשביל האזרחות, אבל זה לא מדויק.

"אתה מקבל כאן חוכמת רחוב, איך להתנהל. מקבלים המון. מקובל גם לחשוב שיש עלינו יותר, שאנחנו נטחנים, שכל היום בטנק, שעובדים קשה. שלא יוצאים מהטנק ובסוף כל אימון כולם הולכים לישון ואנחנו צריכים עוד שעה לנקות ולבדוק ולסדר את הטנק".

ומה האמת?

"זה יכול להיות נכון לפעמים, אבל זה בא מתוך אהבה ותחושת שליחות. גם על כל חיסרון יש יתרון, בשטח אנחנו היחידים שישנים בתוך אוהל ממוזג. תכלס אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים ונהנים מזה, להגיד לך שלא עובדים קשה? עובדים, אבל זה כיף. החברויות והקשרים שנוצרים בתוך הצוות זה חברויות לחיים.

"תן לי להגיד לך משהו. בטירונות קשה. הירוקים לא חווים את זה, הם לומדים בעיקר תיאורטי, אבל ברגע שמתחילים מסלול או בשירות הם מתאהבים בכלי, הם הופכים את זה למקצוענות. זה המקצוע שלהם. אכפת להם, זה מגניב. זה לירות פגזים, זה לנהוג במפלצת של 1500 כוחות סוס, זה משהו שאי אפשר להסביר".

מתפנים בבקבוק?

"יכולות להיות סיטואציות".

תגיד, אתה רואה את המלחמה מרוסיה, טנקים נפגעים, זה אולי עוד סיבה לחשש להתגייס, ההורים לחוצים?

"אני לא רוצה להתייחס למה שקורה שם, אבל אני יכול לומר לך שאנחנו לומדים מזה. כל מה שקורה שם יכול להיות רלוונטי אלינו, גם מבחינת אמצעי לחימה וניתוח התנהלות אויב, לומדים את זה מאוד לעומק".

ספר לי קצת על התפקידים בטנק...

"יש 4 תפקידים בטנק. 1. המפקד שעומד בכיפה שאחראי על כל הפקודות, על מה שקורה בטנק עצמו. הוא אחראי על ניתוח אויב ועל נוהל קרב. 2. הטען שאחראי על מאגים, ועל קשר ועל התותח ואחסון הפגזים. 3. תותחן שיודע את כל החישובים של כיוון ומרחק, לאן אני פונה ויורה. זה יכול להגיע לדקויות. 4. ונהג, שהוא כמובן הנהג אבל זה הרבה מעבר, הוא לומד לעומק את כל המערכות בטנק, חשמל, דלק והמנוע והמצערת".

מה התפקיד הכי קשה?

"אין הכי קשה. יש הכי כיף".

מה הכי כיף?

"לדחוף פגזים זה לצרוח בטנק".

מה צורחים?

"היידה וצרחות. תחשוב מה זה לטעון 40 פגזים.

"מה שחשוב לי להגיד שמי שלא מכיר שלא ידבר. מי שלא מכיר אומר שזה שחור, כאילו לא כיף לא כיף. מישהו שסוגר הרבה ואוכל, וזה לא באמת ככה. זה חוויות לחיים זה טכנולוגיה מטורפת".

תן לי טעימה מהוואי...

"נגיד שאנחנו בטנק הרבה זמן, וזה קורה פעם בשבועיים שלוש, יכולים להיות כמה שעות, תלוי בגזרה. אין טלפונים אז עושים טריוויה וקוראים ספרים וכל אחד צריך לספר על הספר שהוא קורא וזה ממש מצחיק. יש גם את הטען שהוא אחראי על האוכל ככה שהוא מוציא טונות ואז כולם צועקים אליו יאוו רצינו חמאת בוטנים, חוצפן".

נסענו אל שטח אש 'אחמדיה' שם בתצוגת תכלית מול עיניהם של אלפי המלש"בים חזינו בתותחים פוגעים במטרות ממרחק של מאות מטרים ובמפלצות הפלדה שועטים אל היעד תוך ירי טילים מתוך מיסוך עשן. מחזה מרשים ועוצמתי אבל אם יום אחד נהיה טנקיסטים זה לא בגלל כל הווסאח הרעש והצלצולים, זה בגלל הצוקולוקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר