מסז' קטלני

כך הטיפול הכירופרקטי עלול לגרום לכם לשבץ מוחי בלתי הפיך

מעל ל-13 שנה מזניח משרד הבריאות את התחום ולא עושה סדר. התוצאה: התחום פרוץ, השרלטנים מרובים והציבור נפגע • מה זה כירופרקטיקה, מה היעילות שלה ומדוע רופאים שולחים מטופלים? • וגם, אם החלטתם ללכת מה אתם חייבים לדעת ומה לדרוש (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
הריאיון, מתוך התוכנית הכלכלית (צילום ועריכה: דודי פלוג)

יש אנשים שעברו את הטיפול הזה וסיימו אותו רע מאוד כשנותרו עם נכויות קשות ואירועים מוחיים. במסגרת התוכנית הכלכלית שוחחנו עם מאיר מורציאנו כתב הבריאות של חדשות 13 על "כירופרקיקה".

אנחנו מדברים על תחום הכירופרקטיקה ואתה מביא סיפור כאוב וחשוב לנו הידע הזה מיוחד במגזר החרדי ולכן היה לי חשוב להביא אותך שאנשים ידעו מהמסוכנות והביקורתיות שצריכה להיות לנו. בוא נתחיל מה זה כירופרקטיקה?

"הכירופרקטיקה הוא מקצוע שעוסק ברפואה האלטרנטיבית ונועד לשחרר ולהרפות את השרירים בגב ובצוואר. אנשים שסובלים מכאבים כרוניים ולא מוצאים מזור ברפואה המסורתית, לא רוצים לעבור ניתוחים פולשניים פונים לכירופרקט כדי לנסות למצוא פתרון".

אתה מספר על אנשים שלקחו תרופות ולא עזר, אבל כאן אני רוצה להוסיף ואולי לחלוק. הספר הזה שאני מחזיק - ריפוי או פיתוי - שסוקר את כל הטיפולים האלטרנטיביים בו גם קראתי על המייסד - אחד בשם פלמר, מדבר על כך שבעבר הכירופרקטיקה הייתה מעבר לסתם טיפול בכאבי גב, גם כיום, יש אנשים שנקראים סטרייטים בתחום ולא משתמשים ומערבבים ידע של הרפואה הרגילה, הם מאמינים שיש אנרגית חיים ויש אינטליגנציה פנימית מיסטית. אותם מטפלים ראיתי גם פרסום שלהם כאן בארץ על כך שהטיפול שלהם - המניפולציות (הקנאקים והעיקומים) יכולים לפתור הכל דרך עמוד השדרה - שזה קצת יותר חמור ממה שאתה אומר. אבל בוא נמשיך הלאה. אתה רואה סרטונים ומקבל פניות של אנשים שמספרים מה?

"זה משהו שפולש לעוד תחומים והבטחות, זו הבעיה בשוק הזה של כירופרקטיקה. הוא מוצף בשרלטנים שמעניקים את הטיפולים בלי שהם עברו שום הסמכה מיוחדת או הסמכה שבכלל יכולה לתת להם לטפל באותם אנשים שסובלים. הסיבה נעוצה בעובדה שמאז-2010 אז עבר תיקון החקיקה שמסדיר ועד היום היום מעל שלוש עשרה שנים אחרי, משרד הבריאות לא קבע והסדיר את התקנות שיכולות לקבוע מי יכול להגדיר את עצמו כירופרקט מוסמך.

"משרד הבריאות לא קבע מה משך הזמן שאנשים צריכים ללמוד, היכן ומה ללמוד ומה המבחן שהם צריכים לעבור. מה שפתח את השוק להצפה של אנשים לא מוסמכים שנותנים את הטיפולים האלו ונוגעים באזורים רגישים בגוף, עמוד השדרה, עורקים חיוניים בעורף שמובילים דם למוח".

כמו גם השאלה במה הם יכולים לטפל - האם רק בכאבי גב או בכל בעיה קיימת. כאן אני רוצה להיכנס לסיפורים האישיים, אתה הולך לבית של זוג שהיו נורמטיביים לחלוטין ומה אתה שומע מהם?

"כן, היא הייתה חזאית במקצועה, דוקטורט, אשת עשיה בכל תחומי חייה. אבל היו לה כאבים כרוניים בגב שלא עברו. אז היא הלכה לרופא שלה ובהמלצתו, בקופת החולים שלה - שלא היה מודע לסכנות שבטיפול - היא הולכת לכירופרקט שמסובב לה את הצוואר ופוגע לה בעורק חיוני שנמצא שם וקורע אותו, כתוצאה מזה היא חוטפת אירוע מוחי, מובהלת לבית החולים והיא נמצאת על סף מוות. ראינו עוד אישה כזו שגם בהמלצת הרופא הולכת לכירופרקט ונוצרת אותה תוצאה. גם הרופאים וגם המטופלים לא מודעים לסכנות שיכולות להיגרם והמטופלות מוצאות את עצמם על סף מוות".

אבל אותם מטפלים, היה להם איזשהו הכשרה?

"זה בדיוק העניין, איך אנחנו מתייחסים לאותה הכשרה. כיון שמשרד הבריאות לא קובע מי יכול להיות מוכשר במדינת ישראל, יש פה מחדל עצום. 13 שנים משרד הבריאות לא מעביר את התקנות".

אז אם אני רואה כמה סרטוני יוטיוב על מסז'ים בגב אני יכול לקרוא לעצמי כירופרקט?

"כן, משרד הבריאות משך את ידו מהשוק הזה ואלו התוצאות שאנחנו רואים. אגב אותם אנשים שצילמנו במצלמה נסתרת אומרים שיש להם תעודה ממקום כזה או אחר והם כאילו מוסמכים רק שבפועל אנחנו רואים את התוצאות".

זה מקפיץ אותי לשאול על החקיקה שמקודמת בימים אלו בה יסתמכו על לימודים שלא מוכרים...

"זה סעיף שלא כל כך ברור גם לאנשי הבריאות שעוסקים בהכשרת אנשים. בהסכמים הקואליציוניים של ש"ס ויהדות התורה מדברים על זה שמטפלים כמו בריפוי ועיסוק ופיזיותרפיה יוכלו לתת טיפול, בלי שהם עברו את ההכשרה המסורתית, ללא תואר ראשון באמצעות סמינרים או הכשרות אלטרנטיביות ויספיק להם איזו הכשרה שהם עשו במקום לא מוסדר. אנשי הבריאות חוששים שההכשרות שיינתנו לאותם מטפלים יהיו לא מספיק מקצועיות ויובילו לפגיעה במטופלים".

אבל אני גם מכיר אנשים עם תואר ראשון שלא בהכרח מקצוענים. מי אמר שצריך דווקא תואר ראשון? לפעמים התואר לא קשור לפרקטיקה בכלל...

"מה שכן צריכה להיות הכרה מסודרת, ביקורת על תכני הלימודים וברגע שאתה פותח לכל אחד עלולה להיווצר בעיה חמורה".

כאן אני רוצה לשאול ולעדכן למה זה קשור לתוכנית הכלכלית. אני אישית נתקלתי באדם שעבר סדרת טיפולים ארוכה ממש שלא עזרה לו, גם כאן בספר שנכתב על ידי פרופסור לרפואה משלימה וחוקר מדעי, מתוארים סיפורים של אנשים שעברו טיפולים רבים בהמון כסף. אבל מה שמעניין אותי הוא, למה קופות החולים עצמם והרופאים ממליצים ללכת למטפלים האלו אם זה לא בהכרח עובד?

"נגעת בנקודת ליבה. יש מחלוקת בעולם הרפואה בין הנוירולוגים עצמם האם עצם הטיפול הזה מסוכן או זה רק כששרלטנים עושים אותו בחוסר סמכות ובחוסר ידע. אבל כך או כך אין מספיק מודעות לא מצד המטופלים ולא מצד הרופאים ששולחים לטיפולים האלו ולא יודעים על הסכנות שנשקפות. לכן מלבד הדחיפות של משרד הבריאות להתקין את אותם תקנות שהוא לא עשה כבר 13 שנים, יש צורך בהעלאת המודעות לנושא. לשקף נכונה למטופלים".

אם באמת הייתה הסמכה מסודרת, אותם כירופרקטים היו גם יודעים את הסכנות. אני רוצה לחזור שוב אל הספר שמביא סקר מ-2006 שלקח 96 אנשים שסבלו מכל מיני בעיות גב קשות וכל אחד מהם היה צריך לעבור 24 טיפולים שזה המון זמן. ולגבי היעילות של הטיפול הוא מספר על דוקטור שלקח אישה בריאה בת 29 ושלח אותה לארבעה מטפלים וכל אחד מצא לה בעיות אחרות לגמרי. אז מה המסקנה שלנו?

"קודם כל בראש ובראשונה, משרד הבריאות מפקיר באופן חד וברור את בריאות הציבור הוא חייב להתקן את הדברים ויפה שעה קודם. דבר שני, מודעות גם בקרב הרופאים והרופאות וגם בקרב המטופלים. ובאם אתם בוחרים ללכת תהיו מודעים לסכנות שנשקפות ממנו. בסופו של דבר צריך לזכור שכל מה שאנחנו רואים ברשת, אנשים שמציגים את עצמם כמוסמכים, תמיד לבדוק מהיכן ההכשר ומי הסמיך".

הדברים האלו, גם המסקנות בספר שממליץ לכם לבדוק שמדובר במטפל שמכיר גם את הרפואה הרגילה. שלא מדובר בטיפול שאמור לקחת חודשים על גבי חודשים וכמובן תבדקו על המטפל שעבר איז היא הסמכה רצינית.

• • •

תגובת משרד הבריאות לתחקיר 13:
"המשרד מודע לחשיבות הסדרת מקצוע הכירופרקטיקה ועל כן יתקיים דיון בנושא בקרוב. על פי חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות זכאי לקבל תעודת כירופרקט בישראל מי שהשלים את לימודיו בכירופרקטיקה. על פי חוק זה, בעל תעודה יכול לבצע רק טיפולים שקיבל הכשרה לבצעם".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר