ציון ´בעל הייסורים´: 150 ש"ח לכל שם

יצחק בלומנטל יצא להתחקות אחר עקבותיו של של רבי לייב בעל הייסורים בצפת, רגע אחרי ששמע את המחירון העדכני של "קופת העיר"

הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת |

'קופת העיר' שוב מפתיעה, והפעם על קברו של רבי לייב בעל הייסורים בצפת. כדי שתדעו על מה אתם משלמים 150 ₪ בעד כל שם, יצאנו לבדוק עבורכם מי היה רבי לייב בעל היסורים, וללקט כמה דברים אודותיו.

*

ר' לייב בעל היסורים היה מחסידי חב"ד, מתלמידי אדמו"ר הזקן בעל התניא. חסידים רבים ביקשו להכתירו לרבי, אך נמנעו מכך, היות שבעל התניא אמר עליו שהוא מופשט לגמרי מהעולם הזה. בזמן מן הזמנים בא אל רבי פנחס מקוריץ, אך רבי פנחס סירב לקבלו כתלמידו ואמר לו: 'אינכם שייכים לשורש נשמתי'. הוא היה מראשוני המתיישבים היהודים בחברון, ובסוף ימיו נסע לצפת, ושם נפטר ונקבר.

(בעלון של 'קופת העיר' צילמו מספר קדמון בשם 'שערי ירושלים', את הקטע בו כתובה הסגולה להשתטח על קברו. אבל באותו מקום, בשורה לפני כן, כתוב שהיה מחסידי חב"ד. וזה כנראה נשמט בטעות מהצילום).

*

מסופר כי בתחילה, כשהיה ר' לייב גר במוהילוב – עירו של בעל התניא, היה מתנגד. אך פעם אחת בא לשם הבעש"ט זצ"ל ותלמידו ר' זאב קיצעס, ונתאכסנו אצל ר' לייב הנ"ל בבית קטן. הבעש"ט ישב על תיבה אחת, וראשו היה מוקף עם פאציילע (מטפחת), הראש עם הפנים, בגלל הפרעושים והזבובים. ר' זאב הנ"ל עם ר' לייב ישבו יחד, ור' זאב סיפר לר' לייב מהגדלות והמופתים מהבעש"ט נ"ע. והשיב לו ר' לייב שאין אני מאמין בזה. אח"כ סיפר לו עוד מאיזה מופת, והשיב לו ג"כ שאינו מאמין. ואז ענה לו הבעש"ט מרחוק, בזה תאמינו שהוא אמת. השיב לו ר' לייב, אין אני מאמין לכם גם כן. אז ענה לו הבעש"ט זצ"ל, אם אין אתם מאמינים לזה, אז תראו זאת בעיניכם. והלך מאיתם.

עבר איזה זמן, והי' חמימות גדולה בבית, ור' לייב הנ"ל לא הי' יכול לישון בבית בשום אופן, ויצא אל החצר. והי' שם עגלה עם תבן, והניח לנוח מעט. ויהי בבוקר כשהתחיל להאיר מעט ראה פתאום מחנה גדולה של נפטרים שהי' מכיר אותם מכבר, איך שהיו הולכים סמוך אצלו. ונתפחד מאוד וטמן פניו בתוך התבן. אך קרב אליו אחד בסמוך, ולקח אותו בזרועו ומשך אותו כדי שיהפוך פניו. ואמר לו בזו הלשון: עתה כשראית בעיניך תאמין מה שאמר לך הבעש"ט ז"ל. והלך לו. וזה הי' מהדברים שהתחיל להתקרב אצל הבעש"ט. (ספר המשפיע)

*

סיפרו לסטייפלער זצ"ל שטמון בצפת צדיק בשם ר' לייב בעל היסורים, ושאומרים שהבטיח לכל בעלי היסורים שיתפללו עם קברו שיוושעו. אמר הסטייפלער, אם כן יכולה כל צפת להינצל מצרות על ידי שיתפללו על קברו. אלא מסתמא כוונתו ליסורים גדולים, כי צרות ויסורים יש לכל אחד ואין זה חידוש. (ארחות רבינו)

*

לעומת זאת נשאל בנו, הגר"ח קניבסקי, אם יש ענין וסגולה להתפלל על קברו של ר' לייב בעל היסורים בצפת, בערב שבת שהוא ערב ראש חודש, כי יש האומרים שסגולה גדולה היא. והשיב: "איני יודע דבר שלא כתוב בשולחן ערוך". (דרך שיחה). (וגם זה נשמט מהעלון הנ"ל של 'קופת העיר').

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר