הרב ד"ר אריה טייטלבאום:

תפקידו של הרבי // לקראת י' שבט יום הנשיאות

בכל אחד יש מתג שאותו צריך להדליק, בין אם הוא נער לפני בר מצווה או סטודנט לפיזיקה. מאמר לרגל י' שבט יום פטירת הרבי הקודם (חמיו) ותחילת נשיאותו של האדמו"ר רבי מנחם מענדל שניאורסון זי"ע, הרבי מלובביץ (דעה, מקודם)

הרב ד"ר אריה טייטלבאום על רקע תמונתו המפורסמת של הרבי (צילום: Mordecai baron - scanning photograph taken by Mordecai baron, CC BY 3.0)

בתאריך ה' אדר תש"כ, נכנסה קבוצת סטודנטים לשיחה עם הרבי, ושאלו כמה שאלות, ביניהן על תפקידו של הרבי מילובביץ, שהשבת נציין את פטירתו חמיו ותחילת נשיאותו. אחת מהשאלות העיקריות שהם שאלו הייתה מה היה תפקידו של הבעש"ט ומהו מקומו בשיטת החסידות?

תשובתו של הרבי הייתה מפתיע. וכך הוא ענה:" נבין זאת באמצעות משל ממבנה מערכת אספקת החשמל בימינו. המערכת מורכבת מתחנת-כוח המצויה בדרך כלל, במרחק מהעיר וממנה נמשכים כבלים אל המקומות הזקוקים לזרם החשמל. אולם, כדי שזרם החשמל יביא תועלת יש צורך בהסטת המתג הנכון. יש למצוא אותו ולהפעיל אותו ואז ממלא הזרם את תפקידו".

"מצב דומה קיים במישור הרוחני" המשיך לענות הרבי. "בכל יהודי טמונים כוחות רוחניים, אלא שכדי שהכוחות הללו יבואו לידי ביטוי וימלאו את תפקידם, יש לגלות את המתג הנכון המפעיל את אותם כוחות רוחניים. הבעש"ט נסך בעם היהודי בטחון ואמונה ועל ידי כך, חרף המצב הירוד שבו עמדו היהודים, הרים את רוחם בצורת קיצונית, מהרמה הנמוכה ביותר אל העליונה ביותר. זאת בעיקר, על ידי שהחדיר בכל אחד רגשי שמחה". "ומהו תפקידו של הרבי?" המשיכו להקשות הסטודנטים. תשובתו של רבי הייתה כפי שהוסבר לעיל: לגלות אצל כל יהודי את המתג, את הנקודה, ולעורר אותה.

על מנת להבין איך הרבי הדליק מתגים, נביא את הסיפור הבא. לקראת בר המצווה, נכנס ילד לרבי בליווי אביו. הרבי העניק את ברכתו לילד שיגדל להיות מקור נחת למשפחתו ולעם היהודי כולו. לפני שפנו ללכת, הפתיע הרבי ושאל את הילד האם הוא אוהד בייסבול? "כן" השיב לו הנער. "ואיזו קבוצה אתה אוהד? את הינקי'ס או את הדודג'רס?" המשיך הרבי להקשות. "את הדודג'רס" השיב הנער.

אבל הרבי לא הסתפק בכך. "האם גם אביך אוהד שלהם?" הוא שאל. "לא" השיב הנער. "האם אביך לוקח אותך לצפות במשחקים? המשיך לשאול הרבי והנער השיב ש"כן, מדי פעם. הפעם האחרונה שצפינו במשחק הייתה לפני כחודש". ואיך היה המשחק? נשאל הנער. "מאכזב, והחלטנו לעזוב באמצע המשחק... הוא השיב. "האם גם השחקנים עזבו את המגרש יחד אתך?" שאל הרבי.

"ראביי, השחקנים לא יכולים לעזוב באמצע המשחק!" השיב הנער בנחרצות.

הרבי לא הסתפק בתשובה זו והמשיך להקשות. "ומדוע לא?" שאל הרבי. "ישנם שחקנים וישנם אוהדים. האוהדים יכולים לעזוב כשמתחשק להם, הם לא חלק מהמשחק, והמשחק יכול להתנהל בלעדיהם. אבל השחקנים חייבים להישאר ולנסות לנצח עד סוף המשחק " ענה הנער. הרב חייך ואמר: ביהדות, אתה יכול להיות אוהד, ואתה יכול להיות שחקן. היה שחקן..." אמר ושחרר אותו לדרכו.

תפקידו של הרבי הוא להדליק את המתג, כל אחד והמתג שלו. יש שהדרך למתג עוברת דרך משחק בייסבול, ויש שהדרך למתג עוברת דרך מאמר בתחום הפיסיקה. אצל כל אחד נכנס הרבי לנבכי נשמתו וחיפש את הדרך להגיע אל המתג. המתג נסך בטחון, אמונה ושמחה, המתג הפך מאוהד לשחקן, המתג עורר את הכוחות הרוחניים – חיבור אל תחנת הכוח. זהו תפקידו של רבי, וגם היום הרבי מדליק אצלנו מתגים, דרך לימוד תורתו ומילוי הוראותיו.

הרב ד"ר אריה טייטלבאום הוא ראש אקדמי לוסטיג במרכז האקדמי לב

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר