חוקרים מנהגים

למה בעצם לפי 'רבינו תם' שבת יוצאת מאוחר יותר?

מהו זמן רבינו תם, על סמך מה הוא נמדד ומי מחמיר אותו? • וגם: מה ענתה אשתו של המהרי"ף לבקשתו להוציא שבת מאוחר יותר? • הכל על 'זמן רבינו תם' (אקטואלי, יהדות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
מהו זמן רבינו תם ומדוע? (צילום: שאטרסטוק)

לכולי עלמא זמן צאת הכוכבים הוא אחרי שלש עשרה וחצי דקות מזמן שקיעת החמה ואילו לדעת רבינו תם, זמן צאת הכוכבים הוא כשיעור שבעים ושתים דקות מזמן השקיעה. לכן, יש הנוהגים להמתין יותר זמן עד שהם מוצאים את השבת מהזמן הכתוב בלוח, כי הם מחמירים כדעת רבינו תם.

בשולחן ערוך הרב (אדמו"ר הזקן) נכתב להלכה כרבינו תם, אלא שבסידור נכתב שלא כדעת רבינו תם ואין לנו אלא הלכה אחרונה (כידוע שההלכות בסידור נכתבו לאחר כתיבת השו"ע) ולכן רוב העולם אינו נוהג כזמן רבינו תם.

רבים מקפידם על זמן רבינו תם, כתוספת מקודש על חול, כחומרה, אך, כאמור, לא כך נפסק להלכה.

מעניין להחכים הודות הגאון רבי יעקב פראג'י, מהרי"ף, שחי לפני כשלוש מאות שנה, שכתב קונטרס שלם מדוע יש לנהוג כדעת רבינו תם ולא ככל העולם. אלא שלא הקשיבו בקולו והוא הסתפק אם בכלל להוציא את הקובץ הזה לאור.

כך כתב באחד מתשובותיו: "וגם אני היום, כמו חמישים שנה ויותר שעמדתי על הדבר הזה, ואני מתהלך בו בתום לבבי ואפילו נוות ביתי אינה שומעת לי בדבר הזה, שאומרת לי בפירוש אני הולכת בדרך שהולכים כל היהודים. אלא היא נוהגת להמתין רק כרבע שעה יותר משאר בני העיר, אבל אינה ממתינה כל כך עד שיגיע זמן רבינו תם, נמצא הקונטרס שחיברתי, לעצמי חברתיו ולא נתעוררתי לשלחו אלא מפני שבחלום אמרו לי מן השמים, שטוב הדבר שיתפרסם הקונטרס הזה בעולם, שעל ידו הרבה ינהגו כשיטת רבינו תם, ואפשר שעל ידי זה תתקרב הגאולה".

ומן הראוי, לכל הפחות, שכל מי שאינו מקפיד על זמן רבינו תם, שלא לעשות מלאכה עד סוף זמן רבינו תם, כפי שידוע שמרן הרב עובדיה (בספרו שו"ת יביע אומר ובדרשותיו), היה מעורר הודות שמירת זמן רבינו תם בעשרת ימי תשובה ובכל השנה כולה.

ומה אתם שומרים?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר