סיור חגיגי: ברקת סייר במאפייה הוותיקה בישראל

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים ביקר היום באחד מסמליה של ירושלים - מאפיית ברמן - המאפייה הוותיקה ביותר בארץ ובירושלים בפרט. צפו בגלריה חמה מהתנור (ברנז'ה)

קובי רוזן | כיכר השבת |
ראש עריית ירושלים ניר ברק ויו"ר ברמן מר יצחק ברמן (צילומים: רמי סגן)

חנוכה, לא רק סיורי חנוכיות. גם סיורי מאפיות בעקבות הסופגניות שכולנו אוהבים.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הגיע היום בשעות הצהריים למאפיית 'ברמן' בירושלים, כדי לחזות בעצמו בתהליכי הייצור במאפייה שהפכה ברבות השנים לאחת מסמליה של ירושלים המתחדשת. כאשר פס הייצור של המאפייה שהיא מהגדולות בארץ, הופכים לרגל החנוכה לנמרצים ועמוסים מתמיד כתוצאה מהביקוש הרב לסופגניות.

יצחק ברמן, היו"ר והבעלים של מאפיית 'ברמן' סיפר לראש עריית ירושלים ניר ברקת על ההיסטוריה המיוחדת של המאפייה, מאז 1875, השנה בה עלו לארץ ר' טודרוס הלוי ברמן, ת"ח ואיש רב פעלים ורעיתו - אשת חיל קרישא.

כאשר אזל הכסף, החליטה קרישא כי גורל המשפחה נתון בידיה, ובהיותה יזמית מטבעה, הבינה את האפשרויות הגלומות בשיירות התיירים שהציפו את ירושלים והקימה מאפייה משפחתית שסיפקה דברי מאפה שטעמם המופלא הפך לשם דבר.

סיפורה של המאפייה קשור בקשר גורדי אל סיפורה של ירושלים אשר מחוץ לחומות. בנה של קרישא, יהושע, לקח את העסק צעד קדימה והיה ליהודי הראשון מיושבי ירושלים שפתח חנות מחוץ לחומות. יהושע, פיתח את המאפייה, ייבא קמח ומיני קטניות, ומאבני הרחיים של הטחנה (המונחות עד היום סמוך למשכנות שאננים) סופקו לתושביה הראשונים של ירושלים החדשה מאפים, עד מלחמת השיחרור.

זקני מאה שערים, עוד זוכרים את ר' יהושע ברמן ואת בניין המאפייה הראשון במאה שערים, הייתה זו המאפייה הגדולה בארץ ובמזרח התיכון כולו. רבים נהרו לראות את ה'פלא' - מאפייה מודרנית המופעלת באמצעות גנרטורים שספיקו חשמל למאפייה ולבית המשפחה.

נכדו של יהושע, מר יצחק ברמן, היו"ר והבעלים הנוכחי ממשיך את המסורת המשפחתית ומתחזק את האגדה לבית ברמן. מ-1965 מנהל יצחק ברמן את המאפייה ביד רמה, וכיום מאפיית ברמן מספקת לחם מדן ועד אילת.

בחנות המפעל - הפועלת במתחם המאפייה בגבעת שאול - ירושלים, נמכרים גם מוצרי מאפה יחודיים למאפיית ברמן, שידועים לכל באיכותם ובטעמם, בכללם עוגות מיוחדות לשמחות, עוגות חלביות, לחמים מיוחדים, כל זאת להנאת לקוחות המאפייה הנאמנים, מירושלים ומחוצה לה.

ראש העיר סייר במאפיה ולמד על עוד פיסת היסטוריה השזורה בסיפורה של ירושלים. ראש העיר התרשם מהיקף הייצור וכמות העובדים והתפעל ממגוון מוצרי המאפה והמגוון הרחב של הסופגניות שנאפים בשלל טעמים וסגננות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר