סטודנטיות יצרו פקק פיקטיבי ב"ווייז" והטעו נהגים

שתי סטודנטיות מהטכניון נענו לאתגר שהציב בפניהן המנחה, והצליחו ליצור פקקים פיקטיביים בתוכנת הניווט הפופולרית והטעו את הנהגים. הן דיווחו על כך ל-"ווייז" (WAZE) כדי שאלו יפיקו את הלקחים מכך (דיגיטל)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

אפליקציית ווייז (WAZE), שפותחה על ידי מהנדסי-תוכנה ישראלים, הפכה מהר מאוד ליישום הניווט ודיווחי התנועה המוביל בעולם, המתבסס על קהילת משתמשים. באתר "ווייז" קוראים לנהגים להצטרף לקהילה, לשתף מידע בזמן אמת וכך לסייע באופן הדדי לשאר המשתמשים לחסוך זמן ודלק בנסיעות היומיומיות שלהם.

הסלוגן של ווייז פשוט וקליט: "לנצח את עומסי התנועה, ביחד", אך שיר ידיד ומיטל בן סיני, סטודנטיות להנדסת תוכנה זו השנה הרביעית בטכניון, הצליחו לנצל את הממשק החברתי לצורך ניסוי שמפתחי ווייז לא יהיו מאושרים לשמוע עליו.

בעקבות אתגר שהציב בפניהם מנחה הקורס, השתיים בנו מערכת ממוחשבת שדרכה ניתן לדווח לאפליקציה על פקקים ועומסי תנועה שכלל אינם קיימים, באמצעות יצירת משתמשים פיקטיביים. במסגרת הניסוי, גרמו השתיים לסטודנטים רבים לבחור בנתיב נסיעה שונה לקמפוס הטכניון, בשל עומסים עליהם דיווחה האפליקציה.

לדברי ידיד ובן סיני, "אף על פי שלא מדובר ברעיון חדשני, יישומו הטכני מורכב ונדרש מאיתנו להשקיע הרבה מאוד זמן ומאמץ".

בשלב ראשון, הן בנו תוכנה שיוצרת משתמשים מדומים ב"ווייז". לאחר מכן, הוסיפו לכל אחד מהם אות GPS שידווח, לכאורה, על מיקומם בדרך. ובשלב שלישי יצרו נתיב מדומה ב"ווייז" בו דווח על מהירות נסיעה שהייתה, כמובן, פיקטיבית, כדי לגרום ל"ווייז" לחשוב כי מדובר בפקק.

מלבד הפריצה לממשק הרשת החברתית, בטכניון אומרים כי למתקפה כזו יכולות להיות השלכות כלכליות מרחיקות לכת. לערוץ 2 הם אומרים כי ניתן להשתמש במערכת הפיקטיבית כדי להרחיק נהגים מכביש אגרה ולגרום לו לפשיטת רגל, או ליצור פקקים מדומים ליד מרכזי קניות ולגרום ללקוחות לנסוע למתחרים.

דבר הניסוי הועבר לידי ווייז, יחד עם פירוט הדרך בה הוא נעשה, כדי שמפתחי האפליקציה יוכלו להתגונן ממקרים דומים. מהטכניון נמסר כי החברה הודיעה להם שתבחן דרכים למנוע מקרים כאלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר