איך עושים איכון סלולרי וכמה הוא עולה?

איכון לטלפון סלולרי הוא אחד מכלי החקירה היעילים ביותר והפשוטים יחסית שקיימים היום. איך זה עובד, מי יכול לבצע איכון סלולרי וכמה זה עולה? חיים אבני בכתבה מרתקת (דיגיטל)

חיים אבני | כיכר השבת |
הטלפון הסלולרי שלנו משמש כאמצעי מעקב יעיל (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

קשה להפריז בערכו של האיכון הסלולרי לפענוח פשעים, בפרט כאלה שחשיפת המיקום של הפושע או של הנפגע, הם שיכולים להכריע גורלות. אז מה זה בכלל איכון, מי עושה את זה וכמה זה עולה?

בגדול, קיימים שני סוגי איכון, האחד מהם הוא איכון מדויק, והשני יכול לומר לנו רק באיזה אזור נמצא הטלפון. הסוג המדויק קשה יותר לביצוע. האיכון הפשוט יותר, ניתן לביצוע בקלות רבה, כל עוד הסוללה נמצאת בטלפון הסלולרי.

למעשה הטלפון הסלולרי שלנו משמש כאמצעי מעקב מאוד יעיל, מכיוון שהוא לרוב נמצא איתנו. טלפון סלולרי עובד בצורת תאים של קליטה (לכן הוא מכונה סלולרי שזה תאי באנגלית) כל מגדל קליטה אחראי על תא בגודל שמשדר הרדיו שלו מאפשר לו. לכל טלפון סלולרי שנכנס לאזור הקליטה של אנטנה סלולרית, מוקצים שני טווחי תדרי רדיו, האחד כדי לקלוט את השידורים מהצד השני של הטלפון, והשני כדי שיוכל לשדר מהטלפון למגדל. אחרי הקצאת התדרים המגדל מעביר את התקשורת במקרה הצורך, לטלפון שאתו רוצים לשוחח.

מכיוון שכך עובדת התקשורת הסלולרית, יש רשומות לכל טלפון באיזה מגדל תקשורת היה בכל שעה. הקצאה נעשית ברגע כניסת הטלפון הסלולרי לתחום השידור של האנטנה, גם אם הטלפון מכובה, כל עוד הסוללה נמצאת בטלפון. באיכון רגיל, כל מה שצריך, הוא לגשת למחשב ולשלוף ממנו את הנתונים השמורים עליו, שמראה באיזה מגדל תקשורת נקלט האות הסלולרי. וכך אפשר לדעת באיזה אזור נמצא הטלפון הסלולרי.

חטוף, אילוסטרציה (shutterstock)

באיכון הפשוט נעשה שימוש נרחב על ידי המשטרה, בעיקר כדי להוכיח שאי מי היה במקום או באזור כלשהו בזמן מסוים. אמנם האיכון אינו מחייב שום אמצעי, ולכן אין הוצאות מיוחדות. למרות זאת, מכיוון שאת האיכון ניתן לעשות רק על ידי צו בית משפט מיוחד, קבע המחוקק שהחברות הסלולריות שמבצעות בפועל את האיכון, יכולות לגבות עליו כסף, כשלא נקבע כמה אלא רק שיהיה סכום סביר. ומכיוון שהמשטרה היא לקוח שבוי, שהרי אין לה אופציה אחרת ממנו תקבל את האיכון, גובות החברות מהמשטרה סכומים גבוהים, שנעים סביב 7,000 שקלים לאיכון. התעריף משתנה מחברה לחברה.

את האיכון המדויק קשה יותר לבצע, והוא עובד על אותו עיקרון בו פועלת מערכת האיכון העולמי המכונה GPS, אם יש קליטה בו זמנית משלשה מקורות שונים, באיכון סלולרי – משלשה מגדלי תקשורת. ניתן לעשות חישוב כמה זמן לקח לאות סלולרי להיקלט במגדל התקשורת, ואז לסנכרן את הנתונים. מכיוון שאות רדיו עובר במהירות האור, חייב הדבר להתבצע בשעון אטומי מדויק. ואז ניתן לחשב לפי הפרשי הזמן המזעריים, את המרחק ממגדל התקשורת. אם יש 3 מגדלים, ניתן לדעת את המיקום המדויק של הטלפון הסלולרי.

האיכון המדויק כאמור ניתן לביצוע אך ורק אם הטלפון נקלט בו זמנית בשלשה מגדלים שונים, ולכן לא תמיד ניתנת הבדיקה לביצוע. וזו הסיבה שהיא יקרה יותר, ויכולה לעלות במקרים מסוימים אלפים רבים.

החוק בישראל מאפשר ביצוע איכון סלולרי אך ורק בצו שופט מיוחד, וכאמור מאפשר גבית כסף של חברות הסלולר תמורת האיכון. יוצאי דופן הם כוחות ביטחון מסוימים שבמקרי חירום פועלים תחת חוקים המאפשרים להם ביצוע איכון סלולרי ללא צו שופט.

על פי פרסומים שונים, לכוחות הביטחון יש גם כלים המאפשרים ביצוע איכון מדויק ללא צורך בשירותי החברות הסלולריות. הכלים הללו עובדים כך שהם עוקבים אחרי התדרים הסלולריים, עד שמוצאים את הטלפון המבוקש. ולאחר שהם יוצרים משולש קצוות עם אנטנות פרטיות, יכולים לבצע איכון מדויק בזמן אמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר