נפטר הרבצ"ר לשעבר מרדכי פירון

הרב הראשי לצה"ל לשעבר ורב בקהילת ציריך, מרדכי פירון, הלך לעולמו בגיל 93. הרב פירון היה ידידו הקרוב של מרן הגר"ע, אותו הזמין במלחמת יו"כ להתיר העגונות (דיין האמת)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הרב מרדכי פירון (צילום: פלאש 90)

ברוך דיין האמת: בשעות הבוקר (רביעי) נפטר הרב מרדכי פירון ז"ל ששימש כרב הראשי לצה"ל ורב קהילת ציריך, והוא בשנת ה-93 לחייו. הרב השיב את נשמתו לבוראו לאחר שהיה מרותק למיטתו בעקבות מאבק גופני קשה. הלווייתו תתקיים בשעה 14:30 הצהרים בבית ההספד קהילת ירושלים.

הרב פירון נולד בשנת 1921 בווינה שבאוסטריה. בשנת 1938 עלה לישראל והחל ללמוד בבתי ספר מקווה ישראל. אחר-כך למד בישיבת לומז'ה בפתח תקווה ובישיבת מרכז הרב בה למד במשך כעשור שבמהלכו הוסמך לרבנות על ידי הרב יצחק אייזיק הרצוג שכיהן באותה תקופה בתפקיד הרב הראשי.

הרב פירון היה לרב הצבאי השני, בתקופתו כרב ראשי במלחמת יום הכיפורים עסקה הרבנות הצבאית בצורה מקיפה בטיפול בחללים הרבים. הרב פירון הקים בית דין להתרת עגונות המלחמה, וביקש ממרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל לעמוד בראשותו. בית דין שהתיר 900 עגונות באותם הימים.

בראיון שנערך עמו בחודשים האחרונים בעיתון הארץ, סיפר הרב פירון ליאיר אטינגר כיצד פנה לרב עובדיה כדי לפתוח את בית הדין המיוחד: "הלכתי לרב עובדיה יוסף שהייתי אתו בידידות. אמרתי 'כבודו' – ככה פנינו אחד לשני – 'כבודו מוכן לקבל את התפקיד הזה, לפתור את בעיית העגונות?' והוא הסתכל בפני, לעיני הסתכל, ואמר בפשטות אבל מאוד ברצינות אני מוכן לקבל את זה".

הרב פירון המשיך וסיפר על חוויותיו מהימים הקשים של התרת העגונות: "היינו מביאים אליו (אל הרב עובדיה צ. ג.) תיקים של חיילים שפשוט נעלמו בחזיתות, זה נורא. הוא היה יושב ואז ראיתי, ידעתי את זה לפני כן וביתר שאת כשהייתי רב בחו"ל, את מסירות הנפש שלו, הרצון לפתור בעיות, התפישה שלו היתה שחייבים היום למצוא דרך לחיות על פי התורה. אתה מבין? הבעיה, כך הוא אמר לי, היא שהדור דור חלש והוא לא מסוגל לקבל את התורה אם אנחנו נדון בחומרא. אנחנו חייבים לגשת מתוך גישה של קולא, של כוחא דהיתרא עדיף. הגישה שלו היתה שהוא מוכרח למצוא פתרון, לא קרה אצלו פעם, אני מעיד עלי שמיים וארץ, שיצאתי ממנו במפח נפש. תמיד הוא מצא את הדרך על פי ההלכה כמובן.

הרב פירון נשאר ידידו הקרוב של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ושמר עמו על קשר הדוק בן עשרות שנים. היה בן ביתו של הרב עובדיה, והיו יושבים יחד לאכול את מאכליה של הרבנית מרגלית כשברקע מתנגנת מוזיקה ערבית.

הוא כיהן כשש שנים בתור הרב הראשי לצה"ל והיה ממייסדי המכללה לביטחון לאומי ב-1978 וכיועץ לענייני התפוצות לצדו של שר החוץ שמעון פרס. לאחר מכן כיהן כרבה הראשי של ציריך במשך שלוש עשרה שנה.

בהכנת הידיעה השתתף ישי כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר