משדרגים את הנייד? רק בשוק החופשי

פער של עד 247% ברכישת מכשיר בחברות הסלולר. למרות זאת הלקוחות ממשיכים לקנות שם ולא מכירים את "חוק ניתוק הזיקה" המאפשר להם לקבל את כל ההטבות גם אם קנו את המכשיר בשוק החופשי. המדריך למשדרג. בדיקה: היכן הכי זול לשדרג את המכשיר הסלולרי? סקירה (צרכנות, מחקרי שוק)

שושי הלר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

לפני כשנה וחצי נפתח שוק המכשירים הסלולריים לתחרות, בהודעת משרד התקשורת על תקנה בשם "חוק ניתוק זיקה". התקנה שנחקקה לטובת הצרכן, ויכולה לחסכון ממון רב, כמעט ולא באה לידי שימוש. התקנה מאפשרת לצרכנים לקנות מכשיר סלולרי בכל חנות שיחפצו, בארץ ובעולם, ובהצגת הקבלה עם שמם, יוכלו לקבל את כל הזיכויים וההטבות שלהם זכאים לקוחות שרוכשים את המכשיר בחברה הסלולרית.

בבדיקת TheMarkerבשבוע האחרון, עלו פערים משמעותיים בין רכישת מכשיר ברשתות ובחנויות לבין רכישתו בחברות הסלולר. הפער יכול להגיע ל-247%. למשל מכשיר סוני אריקסון שנמכר בשוק החופשי ב-570 ₪ מוצע למכירה בסלקום במחיר 1980 ₪ ובפרטנר ב-1368 ₪.

את העובדה כי הלקוחות ממשיכים לשלם יותר מסבירה מיטל בשרי, מנהלת תחום הטלקומוניקציה במועצה הישראלית לצרכנות ואומרת כי "החוק לא הופנם כראוי. הצרכנים לרוב אינם מבינים את זכויותיהם, ולעתים קרובות גם כשמסבירים להם, הם מתעצלים ונמנעים מכל עימות ביורוקרטי עם חברות הסלולר".

אך לא רק הלקוחות, אלא גם לא מעט נציגי שירות אינם מבינים את משמעות החוק ופעמים רבות אומרים ללקוחות, כי התנאי לקבלת הטבה מסויימת היא רכישת המכשיר בחברה.

רוכשים יותר בשוק החופשי

"בכירים בחברות הסלולר כבר אמרו לי שהם מבצעים רענון שבועי בנוגע לחוק", מספרת בשרי מהמועצה לצרכנות. "הם מספרים שנציגי השירות לא מיומנים בחוק כי החוק מסובך וכי הם לא מתנסים בו מספיק. זה לא תירוץ, אבל זו בהחלט קריאה למשרד התקשורת לחדד ולהבהיר את משמעות החוק. לכלל האזרחים".

על פי הדיווח ישנה עלייה של כ-40% ברכישות בשוק החופשי, אולם הן בדרך כלל רכישות של מכשירים פשוטים ולא מכשירים חכמים.

חשוב לציין כי בתקנה נכתב: "החברה אינה רשאית להתנות תעריף ברכישת מכשיר ממנה או מאחר כלשהו". כלומר התנייה של עיסקה אטרקטיבית ברכישת מכשיר חדש אינה חוקית! בפרטנר שהובילו בחודשיים האחרונים מהלך כזה, אמרו בתגובה "מתן הטבה זהה לרוכשים מכשיר - מפרטנר או ממקור אחר - עולה בקנה אחד עם ההוראת בדבר ניתוק זיקה. ממילא אין כל פסול בכריכת ההטבה בעצם רכישת מכשיר."

ממשרד התקשורת נמסר: "הוראות החוק והרישיון נועדו בין היתר להגן על הצרכן, והמשרד מקפיד על ביצוע ההוראות ככתבן ולשונן, תוך התייחסות לרוח הדברים. לאור הנושאים שעלו בתחקיר הנוכחי ולאור פניות הציבור וזיהוי שמדובר בסימפטום - שפרטנר מובילה בו - החלטנו לזמן את החברה לפיקוח, שבו נציג בפניה פניות שקיבלנו בעניינים כאלה, נדרוש במקום את תגובתה ואת הדרכים שהיא מציעה למיגור התופעה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר