על המדפים בעזה: חומוס ישראלי, ערגליות וגבינות תנובה

בעזה שותים קפה עלית עם חלב תנובה, הילד לוקח לבית הספר כריך עם חומוס ישראלי והתינוק מקבל מטרנה • חצי ממוצרי המזון והניקיון לרצועה מגיעים מישראל • חקלאי עזתי: "אינטרס עסקי" • עזה שלא הכרתם(כלכלה)

שושי מילר | כיכר השבת |
מדפים במרכול בעזה (צילום: ארגון גישה - ynet)

אם תסיירו בצרכנייה ממוצעת בעזה, תופתעו לגלות על המדפים מוצרים ישראליים מובהקים, כמו נס-קפה של עלית, גבינות תנובה, אבקת כביסה של סנו ואפילו חומוס ישראלי. למרות המתיחות הביטחונית בין ישראל לרצועת עזה והנתק עם חמאס, מתברר שמתחת לפני השטח מתנהלת מערכת כלכלית בקנה מידה מפתיע, שממעטים לדבר עליו.

בשנת 2012 יובאו לרצועה מוצרים ישראליים בסך של 1.3 מיליארד שקל, שכללו תשלום על מים, חשמל, דלק וכן, גם מוצרי מזון וניקיון. בין המוצרים, ביסקוויטים של פתי-בר, מטרנה, אבקות כביסה וחומרי ניקיון של סנו, ואף תחליבי רחצה של נקה 7. כולם עם כיתובים בעברית, ממש כמו בישראל.

לפחות חצי מכמות מוצרי המזון המיובאים לעזה, מגיעים מחברות ישראליות כמו ויליפוד ותלמה. לדוגמה, לדברי יבואן מזון מעזה, בכל יום נכנסים לרצועה 200 טונות של מוצרי חברת תנובה, בעיקר חלב ושמנת, המחולקים לכ-1,700 חנויות.

את הנתונים הללו מוסר ל-ynet ארגון השמאל "גישה", הפועל למען זכויות האדם של תושבי הרצועה. לדברי הארגון, היקף היבוא הגבוה של מוצרים ישראליים לעזה לאו דווקא נובע בשל איכותם, אלא מכיוון שישראל שולטת על תנועת הסחורות הפורמלית לרצועה, וכך עזה הופכת ל"שוק שבוי", כהגדרתם, מה שמקל את החדירה אליו.

לדברי עו"ד שרי בשי, מנכ"לית "גישה", עד 2007, 85 אחוזים מהיקף הסחורה המיוצרת ברצועה שווקה בישראל ובגדה המערבית, אך מאז השתלטות חמאס והנתק עם ישראל, אסר משרד הביטחון על שיווק הסחורות מהרצועה. לאחר אירוע משט המרמרה, התירה ישראל שיווק סחורות מעזה לחו"ל בלבד.

פוליטיקה זה לא הכל

למרות היחסים המעורערים בין שתי האוטונומיות, בישראל מנסים להקל על המגזר החקלאי בעזה. כך, חודש וחצי בלבד אחרי מבצע "עמוד ענן", הוזמנו שלושה חקלאים מהרצועה לתערוכה חקלאית בישראל, בה רקמו עסקאות עם חברות ישראליות שסיפקו להם טכנולוגיות, ידע חדשני ושיטות מתקדמות לגידול זנים שונים, כדי להעמידם בתקן הייצוא הבינלאומי.

אחמד שאפעי, ראש אגודת החקלאים של העיר עזה אמר כי "בכל יום אנחנו מייצאים תוצרת חקלאית מרצועת עזה לאירופה" לדבריו, החקלאים בעזה לא רואים בעיה בקיום קשרים מסחריים עם חברות ישראליות. "האינטרס שלנו הוא לייצא לישראל את התוצרת שלנו. אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה, אלא מסתכלים על התועלת העסקית‭."‬

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר