כך ישפיעו הגזירות של נתניהו על חיינו: סיקור מיוחד

היום יניח שר האוצר יובל שטייניץ על שולחן הממשלה את הגזירות הכלכליות שאמורות לסייע לממשלה לעמוד ביעד הגרעון של שלושה אחוזים. פרסום רשימת הגזירות המלאה כבר מסעיר את הציבור, "אין מי שלא יחוש את הגזירות בכיסו". אז איפה הולכות להכות בנו הגזירות הכלכליות החדשות?

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

שר האוצר יובל שטייניץ יניח היום על שולחן הממשלה את הגזירות הכלכליות הדרמטיות שאמורות לסייע לממשלה לעמוד ביעד הגרעון של שלושה אחוזים. פרסום רשימת הגזירות המלאה כבר מסעיר את הציבור, וח"כים מהאופוזיציה הכריזו כי, "אין מי שלא יחוש את הגזירות בכיסו". הפוליטיקאים שחשים את האדמה בוערת תחת רגליהם כבר החלו בשחרור הצהרות לתקשורת.

אז היכן הולכות להכות בנו הגזירות הכלכליות החדשות?

על פי התוכנית תקציב 2012 יצטמק ב-5% וב-2013 הוא יתכווץ ב-3% נוספים. משמעותם של הקיצוצים היא תוספת של 800 מיליון שקל לקופת המדינה כבר השנה, ועוד כחצי מליארד שקל בשנה הבאה. במשרד החינוך יעמדו הקיצוצים על סכום של כ-66 מיליון שקל שהם כ-8% מהקיצוצים השנה. חוק חינוך חינם לבני 3-4 שהועבר לאחר שנים רבות של דיבורים לא צפוי להיפגע.

,, (עיבוד: כיכר השבת)

משרד החינוך נפגע פחות ממשרדי הממשלה האחרים, שם עומדים הקיצוצים על 5%, בעוד שבמשרד החינוך תעמוד על אחוז אחד מתקציבו מה שייסיע ליישם את אחת ההמלצות המרכזיות בדו"ח טרכטנברג - חוק חינוך חינם האמור.

הקיצוץ הרוחבי לא פסח על הביטחון, אך למעשה מי שיספוג את הקיצוץ העיקרי בביטחון היא יותר המשטרה ופחות הצבא. המשטרה תוותר על תחנות חדשות ותקטין את פריסת הניידות ברחבות.

במשרד לביטחון פנים, אומרים כי קיצוץ זה מהווה מכה ניצחת לתהליכי העבודה הקיימים. "פגיעה בגוף כמו משטרת ישראל תהווה פגיעה בביטחון האישי של האזרחים, שמשוועים לתחושת ביטחון ולנוכחות וטיפול משטרתי איכותי".

ליצמן זועם על הקיצוץ

סגן השר ליצמן אומר כי "מזה כשנתיים מתנגד האוצר לרפורמת הסיעוד שגיבשנו במשרד הבריאות, שתבטיח ביטוח סיעודי לכל, ומותנית בהעלאת מס הבריאות ב-0.5% - וזאת בטענה ש"לא מעלים מיסים", והנה באבחת יד אחת עומדת הממשלה לקצץ בבריאות ולהעלות מיסים בצורה דרסטית וקשה כל-כך".

סגן שר הבריאות אף תמה ביותר על כי בנושא מניעת המסתננים לישראל, ניתנה עדיפות והממשלה אמורה לדון הבוקר על תוספת תקציבית לתחום זה, אך עניני הבריאות והתמודדות מערכת הבריאות עם סוגיית המסתננים, נעדרים מסעיף זה.

"התרענו לא אחת למשרד האוצר על העובדה כי הטיפול במסתננים מגיע מדי שנה לכ-50 מיליון ש״ח ממשרד הבריאות על חשבון אזרחי ישראל. משום מה לא ראה האוצר ורה״מ להקצות לכך משאבים מיוחדים הנדרשים במיוחד למשרד הבריאות".

עלה התאנה של הקיצוץ הרוחבי הנוכחי, הוא דילוג על משרד הרווחה, סכום זניח בסך 6 מיליון שקל השנה ועוד 4 מיליון שקלים בשנה הבאה יקוצצו באופן ישיר.

נקמת שטייניץ באטיאס

אחד המשרדים שסופג מכה קשה במיוחד הוא משרד הבינוי והשיכון - בעיצומה של המלחמה שמנהל מזה זמן רב השר אריאל אטיאס נגד משרד האוצר בכדי להגדיל את תקציבו של המשרד.

המשרד סופג מכה קשה בצורת קיצוץ של 38 מיליוני שקלים.

השר אטיאס הגיב לקיצוצים החדים בתקציב משרדו: "מה שמקומם בהצעת גזרות המיסים שתובא בשעה הקרובה לאישור בממשלה זו הקלות שבה מעלים מיסים באופן רוחבי ופוגעים בחלשים, כמו גם בקיצוצים הרוחביים בתקציבי הממשלה שגם הם כמובן פוגעים בחלשים. איש לא מבקש משרי הממשלה חלופות, בבחינת 'כזה ראה, והצבע', ולכן נצביע נגד.

"אנו מציעים לקבוע מע"מ דיפרנציאלי שיהיה נמוך על מוצרי יסוד, בסביבות 7% כפי שנהוג במרבית מדינות אירופה וארה"ב, ומע"מ גבוה יותר על מוצרי מותרות. לא אסכים שיפגעו בסיוע בשכר דירה שניתן על ידי משרד הבינוי והשיכון ובדיור הציבורי. נאבקתי קשה להעלות את ההשתפות בשכר הדירה עד לרמה של 3,000 ₪ בחודש ללא הגבלת זמן, סיוע שהחל בחודש מאי השנה, ואין לי כוונה להרפות ולוותר על כך".

בהצעתו חוזר אטיאס על הקו שהציעה ש"ס בימים האחרונים - להחיל מע"מ דפרנציאלי, למרות שמחקרים רבים מראים כי התועלת לאזרח הפשוט בסופו של דבר היא מועטה, והנזקים הצפויים ממהלך כזה יהיו בעייתים ביותר.

וגם אנחנו נפסיד

עד עתה עסקנו בקיצוצים השונים במשרדי הממשלה, אך הרבה לפני שנחוש את תוצאות הקיצוצים במשרדי הממשלה השונים, נחוש את הגזירות הכלכליות שיפגעו בכיסנו באופן מידי. המעשנים שביננו כבר חשו את העלאת מחירי הסיגריות שבוצעו בגל הראשון.

מהראשון לאוגוסט, יכנסו לתוקפם גם העלאת המע"מ באחוז על כל מוצרי הצריכה; העלאת סכום ההפרשה ממשכורתנו לביטוח הלאומי ב-0.6%; מחירי המכוניות יעלו, לאחר שינוי המדיניות במיסוי הירוק שעד עתה הוביל למכירת עשרות אלפי מכוניות קטנות בהוזלה. פירוט נוסף ראו בטבלה המצורפת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר