היסטוריה ואקטואליה

מעללי בין הזמנים: הבחורים שגנבו גבינות

כתב יד נדיר של חסיד מתלמידיו של המגיד ממזריטש מתאר בעסיסיות מקרה בו בחורי ישיבה גנבו גבינות בבין הזמנים בבית המארח; וגם, ההתנגדות לימי "בין הזמנים" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: ישי ירושלמי VIP)

בפרק הקודם הבאנו את דעתו של המהר"ל מפראג והמהרש"א שכתבו דברים חמורים נגד "בין הזמנים", היום נחשוף כתב יד מתקופת המגיד ממזריטש ובוא תיאור עסיסי מימי בין הזמנים.

כתב יד נדיר של חסיד מתלמידיו של המגיד ממזריטש שנכתב בין השנים תקנ"ה – תקנ"ח, (1798 -1795) בו נכתב תיאור עסיסי על בחורי ישיבה שגנבו גבינות בבין הזמנים בבית המארח, מה שגרם לסכסוך כספי כבד בין אותו מארח לסוחרים אחרים.

"שמעתי מכבוד אדוני אבי ז"ל שהיה בימיו ישיבות גדולות בייערסלב וכשבא סוף הזמן נתן להם הרב זמן שישוטטו בארץ לבני הכפרים, והיו כמה מאות בחורים.. ונתן להם חדר.. כמה מאות גבינות טובים המונחים על קורה עליונה סמוך לעליה, ואמר להם לאלו אל תגעו ואתן לכם כל הצטרכות.. לילה חתכו מכל הגבינות הראש והעוקץ והניחו על הקורה והיה נראה שכולם שלמו והלכו להם..".

המעשה, כפי שמתארו אותו חסיד, ארע בעיר ירוסלב, עיר היריד המפורסמת שלשם התקבצו מאות בחורים יחדיו, ועל אירועים אלו התכוון המהר"ל מפראג: "מרגילים עצמם לשחוק וקלות ראש וזולתן מהדברים המגונים", מצער מאוד האירוע של גניבת הגבינות מאותו סוחר אומלל.

• • •

יש לציין שהיחידים בדורנו שממשיכים בדרכם של המהר"ל מפארג והמהרש"א שזעקו כנגד "בין הזמנים", הם עורכי עלון "משמרת היהדות" היוצא לאור במאה שערים.

בפרשת עקב תש"פ, הובא מאמר מנגח בגנות בין הזמנים לבחורי הישיבות. במאמר נטען שבחורי הישיבות לאחר ה"בטלה" של בין הזמנים אין להם פנים לחזור לתחילת זמן אלול, וכן הרחיבו על ה"טראגעדיות" הנוראות בימים בנהרות ובהרים ועל בחורי ישיבות שרבים נפלו חללים כתוצאה מהבין הזמנים.

אומנם במחשבה שניה, הדברים חמורים ביותר ואסור לכותבם, כיון שאין בימינו לצטט את המהר"ל מפראג והמהרש"א שחיו לפני זמנו של מרנא הגר"ח מוולז'ין שלפני יותר ממאתיים שנים ייסד את סדר היום של בחורי הישיבה, ומאז ועד היום יש את נוסחת בין הזמנים כפי שיש בדורנו מיסודה של ישיבת וולוז'ין.

וידוע על רבינו הגדול זללה"ה מרן הרב שך, שבאחת המלחמות רצו לבטל את בין הזמנים, ומרן זצוק"ל עמד על המשמר וזעק שאין לבטל את בין הזמנים, כיון שבחורי הישיבות זקוקים וחייבים לבין הזמנים, ומבלי זה, הרי שהאיכות של זמן אלול תרד ח"ו.

- לקריאה נוספת: אתר מכוון עד הנה לחקר יהדות גליציה ובוקובינה מאמרו של הרב ש. מורגנשטרן.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר