היסטוריה ואקטואליה

כשהרב וולבה ציטט את הארייט ביצ'ר סטואו

הספר 'אוהל הדוד תום' מאת 'הארייט ביצ'ר סטואו' היה פופולרי גם בעולם היהודי, ואף תורגם לשפת האידיש ואפילו המשגיח הצדיק רבי שלמה וולבה ציטט מתוך ספר זה (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגר"ש וולבה זצ"ל (צילום: עיתון 'בקהילה')

פרק י': אמש כתבנו על ספר 'אוהל הדוד תום' מאת 'הארייט ביצ'ר סטואו' שהשפיע על דעת הקהל בארצות הברית כנגד העבדות. הספר היה פופולרי גם בעולם היהודי, ואף תורגם לשפת האידיש.

כמו כן עסקנו בגילוי של תלמידו של הגרא"א דסלר, הגה"צ רבי אריה כרמל, שהגרא"א בילדותו עיין בספר 'אוהל הדום תום', לאחר שאביו הגאון רבי ראובן דב דסלר הביא לו אותו, כחלק מתוכנית הלימודים הפרטית שהעניק לבנו.

כאמור, דברים אלו הובאו בעיתון 'יתד נאמן' באנגלית מפיו של הגה"צ רבי אריה כרמל, שכנגדו כתב מאמר חריף הגה"צ שלמה ברעוודה.

פרט ראוי להוספה בפולמוס זה, שבספר 'שיעורי חומש' מהמשגיח הגה"צ הגר"ש וולבה, בפרשת משפטים בעניין 'עבד עברי', הובא ציטוט מ'אהל הדוד תום'.

הסופרת האמריקאית הארייט ביצ'ר סטואו מחברת 'אוהל הדוד תום'

הגר"ש וולבה, ציטט את 'אוהל הדוד תום' שמתאר כיצד יכול לעשות הבעלים בעבדו כחפצו, ואפילו להורגו. כותב הגר"ש וולבה, שבודאי שכך היה בתקופות יותר קדומות. ואילו כאן בתורתנו הקדושה 'עבד עברי' הוא כעין "ביטוח לאומי", שצריך להחזיקו ולפרנס את אשתו ובניו, ואם מזיקו צריך לשלם לו עבור הנזק. כמו כן בעבד כנעני אסור להזיקו, ואם מוציא לו שן או עין צריך להוציאו לחרות.

הספר יצא לאחר פטירתו של הגר"ש וולבה והוא מכתבי תלמידיו שרשמו את שיעורי החומש שלו.

יש לציין שעיתון 'יתד נאמן' בעברית כתב לפני שנים רבות, מספר מאמרים על עבדים, בהם הוזכר בהרחבה ספר 'אוהל הדוד תום', אולם לא כתב את שהובא בעיתון באנגלית, על הגרר"א דסלר שבילדותו עיין בספר 'אוהל הדום תום', כעדותו של תלמידיו המובהק הגה"צ רבי אריה כרמל כפי שהובא ביתד באנגלית.

'אוהל הדוד תום' מסוקר ב'מוסף יתד נאמן'' פסח תשמ"ח עמ' 18 (באדיבות אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר