פרויקט מיוחד

כל נדרי עם דמעות: כיפור בחצרות הרבנים שנפטרו

בשנת תשע"ב הסתלקו גדולי ישראל רבים, ביניהם הגרי"ש אלישיב, האדמו"ר מויז'ניץ, האדמו"ר מנדבורנא והאדמו"ר משומרי אמונים. 'כיכר השבת' יצא לבדוק כיצד נערכו התפילות באותם בתי מדרשות והיכלות הקודש, וכיצד נראתה תפילת יום הכיפורים בצילם של ממלאי מקומם. פרויקט מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילומים: כיכר השבת)

בשנת תשע"ב הסתלקו לבית עולמם גדולי ישראל רבים, ביניהם מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, כ"ק מרן בעל ה"ישועות משה" מויז'ניץ זצ"ל, כ"ק מרן האדמו"ר מנדבורנא זצ"ל ועוד.

'כיכר השבת' יצא לבדוק כיצד נערכו התפילות באותם בתי מדרשות והיכלות הקודש, בהם התפללו במשך עשרות שנות הנהגתם גדולי ישראל זצ"ל וכיצד נראתה תפילת יום הכיפורים בצילם של ממלאי מקומם הרבנים הגאונים והאדמו"רים שליט"א.

הקראוון של הרב אלישיב:
תחושת יתמות אפפה את כולם

"אין ספק שהשנה הרגשנו את החסר של רבינו הגדול בצורה עמוקה במיוחד", מספרים מתפללי הקראוון המיתולוגי ברחוב אדמון בירושלים, בו התפלל עשרות שנים מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

(צילומים: כיכר השבת )
מרן הרב אלישיב במוצאי כיפור תשע"ב (צילום: שמואל דריי)


"זה לא אותו יום כיפור, כלל ישראל היה מגיע לראות את מרן פוסק הדור ולהתברך ממנו, היה כובד ראש ורצינות שהקרינה על כולם אימת הדין שלו השפיעה על כולם", מספר מקורבו עו"ד דב הלברטל.

לתפילת 'כל נדרי' ניגש בעל התפילה הקבוע בשנים האחרונות, הרב אריה אלישיב, כשלתפילת שחרית ניגש לפני העמוד נכדו של מרן זצ"ל, הרב ישראל אלישיב ואילו לתפילת מוסף ניגש שוב החזן רבי אריה.

המתפללים מציינים כי ליד הסטנדר המיתולוגי שנגנב והושב, ישב בנו של מרן, הרה"ג רבי משה אלישיב.

הלברטל מוסיף כי במידה מסויימת היתה בקרב המתפללים של הקראוון הפתעה לטובה מכמות האנשים המכובדת שהגיעה להשתתף בתפילות למרות הסתלקותו של מרן הגרי"ש זצ"ל.

"כנראה, רבים חשים געגועים ומבינים שחשוב לשמור על הבית מדרש ולהמשיך להפיח בו רוח חיים מה שמרו זצ"ל וודאי היה רוצה ושואף", מסיים הלברטל.

הישיבה הגדולה בעולם:
געגועים לראש-הישיבה

בישיבת מיר, הישיבה הגדולה ביותר בעולם היהודי ביכו בשנה שחלפה את הסתלקותו של ראש הישיבה הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל שפיתח ורומם את הישיבה במשך כל שנות כהונתו.

תלמידיו הקרובים מספרים על תחושת חסר ויתמות שהורגשה השנה באופן מיוחד. "תמיד הסתכלנו בתפילה על ראש הישיבה זצ"ל ושאבנו מעבודת התפילה שלו מלא חופניים של רוחניות וחיזוק למשך השנה כולה, ועתה זה היה חסר", הם אומרים.

(צילומים: כיכר השבת )
(צילום: ארכיון כיכר השבת)


אולם מנגד התלמידים מציינים את התפילה הנרגשת בצל בנו ממלא מקומו ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל שליט"א שממשיך את אותה מסורת והמורשת המשפחתית ומשמש סמל ודוגמא לכל התלמידים.

לתפילת 'כל נדרי' ניגש הגאון רבי אריה פינקל, ואילו לתפילת שחרית ניגש לפני העמוד הרב נחמן ליבוביץ, כשאת תפילת מוסף מתפלל שוב לפני התיבה הגאון רבי אריה פינקל ואילו לתפילת נעילה ניגש המשגיח הגאון רבי אהרון חדש.

רגע מיוחד נרשם בשעה שלעליית "מפטיר יונה" נקרא לתורה ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, שכובד באותה עלייה בה היה מתכבד לעלות אביו ראש הישיבה זצ"ל.

בית-המדרש בויז'ניץ:
דמעות בכל נדרי

עם כניסת היום הקדוש התאספו אלפי החסידים בבית-המדרש הגדול של חסידות ויז'ניץ בבני ברק, כשהרבי מויז'ניץ שליט"א אוחז בידו את ספר התורה ולצידו ראש הישיבה הרה"ג רבי מנחם ארנסטר וכן הרב הגאון רבי אשר פרנקל אוחזים אף הם שני ספרי תורה בידיהם וסובבו את הבימה באמירת הפסוקים.

לאחר מכן הס הושלך בחלל בית המדרש והרבי ניגש לפני התיבה והחל באמירת תפילת 'כל נדרי' כשעיני הקהל זולגות דמעות בהיזכרם בתפילתו של אביו מרן בעל ה"ישועות משה" מויז'ניץ זצ"ל שהסתלק בשנה האחרונה בכ' באדר לגנזי מרומים.

לאחר התפילה נשארו רבים מהקהל לאמירת ספר התהילים במשך כל הלילה.

(צילומים: כיכר השבת )
(צילום: ארכיון כיכר השבת)


בשעה חמש בבוקר החלה תפילת שחרית, לאמירת "המלך" ניגש האדמו"ר בעצמו כמו גם לתפילת מוסף.

לתפילת מנחה ניגש לפני העמוד הרה"ג חיים מאיר ארנסטר, ולתפילת נעילה ניגש שוב האדמו"ר מויז'ניץ בהשתפכות הנפש כשכל הקהל עונה אחריו את הסליחות והפיוטים.

רגעי השיא היו דקות מועטות לפני סיום הצום כשהרבי יחד עם כל הקהל שרו יחד את הניגון "ויתנו לך כתר מלוכה" במשך דקות ארוכות. לאחר מכן נאמרו בהתעוררות גדולה קבלת עול מלכות שמים כשהאדמו"ר מקפיד כי יסיימו את הצום בזמן על מנת שלא להכביד על המתענים.

חצר נדבורנה:
הצער אפף את הקהל

בחסידות נדבורנה חשו רבים את הצער והחסר שבהסתלקותו בשנה שחלפה של הרבי זצ"ל. לראשונה ניגש השנה ממלא מקומו האדמו"ר מנדבורנה שליט"א לכל התפילות מ'כל נדרי' ועד נעילה, כאשר רק לתפילת מנחה ניגש בנו הרב הצדיק רבי חיים מרדכי רוזנבוים.

בליל יום כיפור כובדו הגיסים בקטעי תפילה כשהרה"צ רבי זלמן שפירא כובד ב"יעלה", הרה"צ רבי אשר אנשיל כץ כובד ב"אמנם כן" והרה"צ רבי נפתלי שנייבלג כובד ב"כי הנה כחומר".

(צילומים: כיכר השבת )
(צילום: מאיר אלפסי)


ראש הישיבה הרב הגאון רבי שלום אהרון אשכנזי כובד כבעל מקריא לתקיעה גדולה המסיימת את הצום.

יצויין כי תפילת נעילה הסתיימה בשעה 19:15 מעט לאחר סיום הצום על פי זמן ר"ת.

שומרי אמונים:
דברי התעוררות על האדמו"ר

המוני חסידים הגיעו לשהות בצילו של כ"ק האדמו"ר משומרי אמונים בעיר בני ברק כשכולם מרגישים וחשים את החסר הרב שנוצר עם הסתלקותו לפני כחודש של כ"ק מרן האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל.

לפני תפילת 'כל נדרי' נשא הרבי דברי התעוררות וחיזוק נרגשים בפני החסידים כשהוא מזכיר את דמותו של אביו זצ"ל וקורא לחסידים להתחזק בעניינים של "בין אדם לחבירו". "עלינו לפרגן איש לרעהו ולעסוק בחסד אמיתי", ביקש הרבי מחסידיו.

(צילומים: כיכר השבת )
(צילום: ארכיון כיכר השבת)


לתפילות המרכזיות של היום, תפילת 'כל נדרי', מוסף ונעילה ניגש הרבי לפני העמוד. לתפילת שחרית ניגש חתנו הרה"ג רבי יהושוע היימליך ולתפילת מנחה ניגש חתנו הרה"ג רבי פנחס ברוך גולדשטיין.

לאחר תפילת ערבית במוצאי הצום ערך האדמו"ר ברכת קידוש לבנה בהשתתפות כל החסידים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר