שבועיים לאחר סופת ה'סנדי'

ראשי הישיבות בארה"ב: הסופה - עקב זלזול בתורה

שבועיים אחרי ההוריקן 'סנדי', גדולי ישראל מסכמים ומחפשים אחר הסיבות לסופה הקשה שהכתה גם במוסדות התורה. הרב סורוצקין, מראשי ישיבת טלז רמז בשיחה שמסר, כי הסופה היא תוצאה של זלזול בלימוד התורה, "בחורים היום שבים לביתם בכל שבת שנייה" והתורה נעשית קרעים קרעים" אמר • בלעדי

ישראל כהן | כיכר השבת |
מנזקי הסופה (צילום: כיכר השבת)

שבועיים אחרי ההוריקן 'סנדי', גדולי ישראל מסכמים ומחפשים אחר הסיבות לסופה הקשה שהכתה גם במוסדות התורה.

בליל שבת, נשא דברי תורה הגאון הרב יצחק סורוצקין שליט"א מראשי ישיבת טלז קליוולנד וראש ישיבת מתיבתא בליקווד. במהלך משאו דיבר הרב דברים חריפים בלקחים הרוחניים מהסופה הקשה שפקדה בשבוע שעבר את ארה"ב.

"אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש, מדוע פקד אותנו אסון קשה כל כך, גם אם היה פוגע רק בגויים הרי שהיה עלינו ללמוד מכך מוסר ולקח. ואכן הסופה פגעה ברבבות ואלפים מתושבי ארה"ב, שטפה את בתיהם, כילתה את ממונם ופגעה בנכסיהם. אך בפרט, עלינו להבין מדוע הסופה פגעה בעיקר במקום התורה ועולם הישיבות של אמריקה בעיר ליקווד, כשעשרות ישיבות וכוללי אברכים נאלצו לשהות באפילה וללא חשמל במשך ימים ארוכים, מדוע נגזר עלינו גזירה כזאת קשה של ביטול תורה המוני ופגיעה קשה בלימודם של אלפי אברכים ובני ישיבות?" הקשה ראש הישיבה במשאו.

ראש הישיבה השיב: "בעבר, היה מקובל בעולם הישיבות כי מי שרוצה לשקוד בתורה ולעמול בה עליו להתנתק מהכל ולהשקיע עצמו בה, כך לדוגמא היו בחורי ישיבות לפני המלחמה, ששבו לביתם רק פעם או פעמיים בשנה ולעיתים עשו גם את ימי בין הזמנים בישיבה".

"נכון שכיום התרבו בלי עין הרע ספסלי בתי המדרש ויש הרבה תורה בישראל, אולם בעיית הדור שלנו היא שחסר ב"שיעבוד לתורה" וחסר ב"עמל התורה".

"בחורים היום שבים לביתם בכל "שבת שנייה", יוצאים לחתונות ובר מצוות ללא הפסק וזה גורם שנעשה חלילה תורתו "קרעים קרעים".

"אין לי ספק" אמר ראש הישיבה "שהקב"ה שולח לנו מסר דרך הסופה שעלינו להתחזק בעניין הזה של עמל התורה.

"יצויין", הוסיף ראש הישיבה כי "בזכות ארגון דרשו יש שיפור בנושא של עמל התורה גם בדורנו אנו, וזאת בשל העובדה שיש תוכנית לימודים מסודרת שמחוייבים לה במשך כל השנה ללא חופשות ויומי דפגרא

בשיחה תורנית במהלך השבת הסביר הגאון רבי ירוחם אולשין בצורה שונה את המסר התורני שהועבר לעם ישראל ובני התורה ע"י הסופה.

הרב אולשין אמר: "יש רבים באמריקה המזלזלים בציבור האברכים ובני התורה וחושבים כי מדובר בילדי תפנוקים המתבטלים מעבודה ומעדיפים לחיות על חשבון הוריהם חיי נוחות. בסופת ההוריקן שהתרחשה בשבוע שעבר התברר לכולם כי טועים הם, ואכן בני התורה לומדים על אף כל הקשיים מתוך חיי צער ודחק. כולנו ראינו את בני הישיבה כיצד הם לומדים למרות החשיכה ולמרות הקור העז ומתופפים יחד בהיכלה של תורה".

"בשיחה מיוחדת שערכנו עם הגאון רבי ראובן פיינשטיין שליט״א בנו של מרן פוסק הדור רבי משה פיינשטיין זצ״ל במהלך כינוס ה'קונונשן' של ארגון 'דרשו' הסביר הרב, כי כיום אנשים התרגלו לראות בכל האסונות דרך טבע העולם. הקב״ה רוצה לעורר אותנו ולהגיד לנו כי מדובר בסימן ואות לשוב בתשובה ולא להמשיך ולעבור לסדר היום כאילו כלום לא קרה.

(כיכר השבת)

הרב ראובן פיינשטיין (צילום: כיכר השבת)

"אני סבור" אומר הרב פיינשטיין ל'כיכר השבת': "כי יש להתחזק בלימוד מצוות מעשיות על מנת לקיים לא רק לשם לימוד אלא "ללמוד לשמור לעשות ולקיים".

עוד אומר הרב פיינשטיין: "מלבד זאת יש להתחזק גם בלימוד הבקיאות בישיבות הקדושות אי אפשר לסיים את הזמן כשמספיקים רק כמה דפים, כך לא שייך לגדול תלמידי חכמים. זאת המעלה של ארגון דרשו, שמסייע לאברכים לצבור ידיעות בכל חלקי הש״ס ולהיבחן עליהם דבר המאפשר היקף תורני עצום ובקיאות בכל חלקי התורה המסייעת לבסוף גם להבנה ולעיון"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר