ראיון מרתק ובלעדי

נשיא הקרן החדשה מדבר: "אני נגד מאבק בחרדים"

מי אתה בריאן לורי? בראיון מפתיע ובלעדי ל'כיכר השבת' מגיב מחליפה של נעמי חזן בתפקיד נשיא 'הקרן החדשה לישראל' לטענות נוקבות בדבר פעילותה האנטי חרדית של הקרן, פורש את המדיניות שבכוונתו להוביל, ומצהיר "הקרן לא תתקוף את החרדים" וגם מפתיע: "יש לישראלים מה ללמוד מהחרדים"

ניסים פרץ | כיכר השבת |
בריאן לורי, נשיא הקרן החדשה לישראל (צילום: כיכר השבת)

הנשיא החדש של 'הקרן החדשה לישראל' יוביל מדיניות חדשה? כחצי שנה חלפה מאז נכנס בריאן לורי לתפקיד נשיא הקרן החדשה לישראל – ארגון שהושמץ רבות על מדיניותו האנטי ישראלית והאנטי דתית. לורי, יהודי אמריקאי בן 70, שימש בעבר כפעיל בולט למען ישראל ועמד בראש ארגונים יהודיים מובילים בארה"ב, ביניהם, המגבית היהודית המאוחדת (UJA). כמו כן, היה לורי בין יוזמי 'תגלית'. מאז נבחר לתפקיד מעורר לורי עניין רב בקהילה היהודית בארה"ב ובעיתונות הישראלית, בעיקר על רקע התדמית השמאלנית שדבקה בקודמתו בתפקיד נשיאת הקרן – חברת הכנסת מטעם מרצ לשעבר, פרופ' נעמי חזן.

בראיון נוקב ובלעדי שהעניק לורי ל'כיכר השבת' במהלך ביקור שערך לאחרונה בישראל, הוא מסביר מה השוני בינו לקודמתו בתפקיד, מגיב לראשונה לטענות נוקבות בדבר פעילותה האנטי ישראלית והאנטי חרדית של הקרן ותמיכתה בארגונים כמו חדו"ש וישראל חופשית, וגם פורש את משנתו ותוכניותיו לעתיד.

האם מינוייך לתפקיד במקום נעמי חזן מסמן שינוי מהותי במדיניות הקרן, או שהנך בעצם ממשיך את דרכה?

"ישנו שינוי בכך שהקרן עברה מראש ישראלי לראש אמריקאי" אומר לורי ומוסיף כי "נעמי חזן, הנשיאה הקודמת, מלבד היותה פרופסור, תפקיד בו היא משמשת כיום, יש לה היסטוריה של רקע פוליטי. לי אין רקע פוליטי, אני אמריקאי. אז בעניין הזה יש הבדל". עם זאת הוא מסרב להודות כי חל שינוי בערכים הבסיסיים של הקרן. "יש הבדל בהופעה החיצונית. באשר לערכים? הם נותרו כפי שהיו" אומר לורי

"יש לי כבוד לציבור החרדי. אתם ציבור גדול במדינה הזאת ועלינו למצוא יחד את הדרך הטובה ביותר לתקשר אחד עם השני"

רבים בציבור החרדי בישראל רוצים לדעת מדוע הקרן החדשה תומכת בארגונים אנטי-חרדיים שלוחמים בנו כמו חדו"ש וישראל חופשית?

"זו שאלה טובה מאוד. הדרך שאנו רואים את זה היא לא כ'אנטי'. המציאות בשטח היא שהציבור החרדי מונה כיום מעל 700 אלף איש. מנגד, מספר האנשים המשתייכים לזרמים האחרים, הרפורמים והקונסרבטיבים, הוא קטן מאוד. אין להם השפעה ואמירה פוליטית. כמו בנושאים אחרים גם בנושא הזה הקרן החדשה פועלת למען יחס שוויוני לכולם. ובדרכים רבות הם (הרפורמים והקונסרבטיבים) מופלים לרעה".

"לכן האמת היא שהקרן החדשה לא תוקפת או נלחמת בזכויות החרדים אלא היא אומרת בסך הכל בואו נהיה הוגנים ונערוך חלוקה שווה בין כולם. זוהי הסיבה שאנו נוקטים בעמדה הזו. זה לא התקפה עליכם, אלא זוהי אמירה שאתם לא צריכים להחזיק במונופול מוחלט, אלא צריכים לאפשר דרכים נוספים של שייכות ליהדות".

"האם אני נגד חרדים? לא" בריאן לורי (צילום: כיכר השבת)

אינני יודע באם הנך מודע לכך, אבל ישנם ארגונים, כמו ישראל חופשית, שהובילו קמפיינים במימון הקרן בשם ה'פלורליזם' עליו אתה מדבר, אבל למעשה הקמפיינים שלהם פשוט אנטי חרדיים. הם מנסים להציג את החרדים כקבוצה של אנשים פרימיטיביים...

"אני אישית לא תומך בפעילות מסוג זה, אם אכן נעשתה במסגרת הארגונים הללו. יש לי כבוד לציבור החרדי. ישנם מעשים מסוימים בהם אינני מסכים עם החרדים, אבל אתם מעל 700 אלף אזרחים. מי אני שאומר שאתם ציבור חשוב מאוד. אתם ציבור גדול במדינה הזאת ועלינו למצוא יחד את הדרך הטובה ביותר לתקשר אחד עם השני".

"אני לא חרדי, אבל אני רוצה לדעת מהי הדרך הטובה ביותר לתקשר אתכם, להיות מועיל לכם, להיות חיובי, אבל גם להפך – גם עליכם להיות מועילים וחיוביים עבור הצד האחר של הציבור היהודי. יהדות התפוצות היא רוב יהדות העולם. עלינו להתחבר יחד. לכן אני אישית לא אתקוף את החרדים. זו לא תהיה עמדה שאני ארצה להביע. אני כן רוצה שאתם תבינו את המקום ממנו אני מגיע, כפי שאני מבין את המקום ממנו אתם מגיעים".

"עלינו להתקרב משום שאנחנו לא יכולים כבר להתרחק יותר. אני רוצה שהחרדים יתקרבו יותר לחברה הישראלית מכפי שהם כיום. אני לא צריך לספר לך שכיום יש חומות מסביב לקהילה החרדית. אני לא חושב שהחומות האלה בריאות. אני חושב שצריך להפיל אותן. אני חושב שזה חשוב שהציבור החרדי יתקשר עם כל חלקי החברה בישראל ועם יהדות התפוצות. באופן הזה נחזק את היהדות במקום לעשות בה פירוד. כשאנו מעמידים חומות מסביבנו – אנו פוגעים, בראש ובראשונה, בעצמנו".

"הייתי מוטרד במקצת מההרגשה שקיבלתי שחלק מהאנשים שהיו מעורבים בקרן היו אולי אנטי-ישראלים, זו הייתה דרכם ולכן פרשתי"

אתה פעיל מאוד במשך שנים בקרב הארגונים היהודיים בארה"ב. האם במהלך פעילותך
יצא לך להיות בקשר עם הציבור החרדי ומנהיגיו בארה"ב?

"זו שאלה טובה. כאשר עמדתי בראש המגבית היהודית המאוחדת (UJA) ניסיתי להגיע לכולם, לא היו מבחינתי מחסומים. למעשה, פעם אחת הייתי אמור לבקר אצל הרב מליובאויטש, ובאמת רציתי ללכת אליו, התרגשתי לקראת זה, אבל לצערי לבסוף זה לא קרה. תמיד הזמנתי את כולם לכל האירועים של המגבית היהודית המאוחדת. ללא קשר לכמות הכסף שהם תרמו. ישבתי עם כולם".

"הייתי מוטרד מהתחושה האנטי ישראלית" בריאן לורי (צילום: כיכר השבת)

האם יש לך ביקורת על פעילות הקרן החדשה לפני כניסתך לתפקיד הנשיא?

"כעת? לא, אין לי ביקורת על הקרן החדשה כשלעצמה, אני רק רוצה שהיא תהיה יותר יעילה, ואני רוצה שהיא תהיה פתוחה יותר ומקובלת יותר ב'מיינסטרים' של יהדות ישראל ויהדות ארצות הברית, על בסיס מה שהיא עושה ועל בסיס הערכים אליהם היא מחוייבת. במבט לאחור, אני הייתי מעורב בקרן החדשה מאז הקמתה – ישיבת ההנהלה הראשונה של הקרן התקיימה במשרד שלי והשתתפתי בה".

"ואז בשלב מסוים הפסקתי לעקוב אחר הפעילות של הקרן. בימיה הראשונים, הייתי מוטרד במקצת מההרגשה שקיבלתי שחלק מהאנשים שהיו מעורבים בקרן היו אולי אנטי-ישראלים, זו הייתה דרכם ולכן יצאתי. לאחר שסיימתי את תפקידיי בארגונים יהודיים שעמדתי בראשם וחזרתי לקרן, מצאתי שזה לא היה נכון. לא מצאתי אף אחד שעמו עסקתי שהיה כזה".

"למעשה, להפך: מצאתי שהקרן הייתה מאוד חיובית. הבנתי שזה היה רק רושם והרגשה שקיבלתי, שלא יכולתי להוכיח".

אתה אומר שכשחזרת לקרן לא מצאת את האנטי ישראליות שחשת שהייתה קיימת בה. אבל בוא נקח לדוגמה את התמיכה של הקרן בארגונים שסייעו בחיבור דו"ח גולדסטון נגד ישראל...

"אתה יודע שהקרן החדשה לא הייתה מעורבת בכך. בוא נגיד כך: ההאשמה שארגונים מסוימים הפנו נגד הקרן שאנחנו אשמים בדו"ח גולדסטון או שאנחנו הגשנו עדויות מרכזיות בדו"ח, לא נכונה. למעשה שיחקנו תפקיד קטן מאוד בדו"ח גולדסטון. ובמקרים מסוימים, אנשים שהבאנו להעיד בפני הוועדה שחיברה את הדו"ח – צה"ל הודה להם על כך"

"בדו"ח גולדסטון ניסו להפוך אותנו לאיש הרע" בריאן לורי (צילום: כיכר השבת)

"במקרה של דו"ח גולדסטון היה ניסיון להפוך אותנו לאיש הרע, או ליצור מפחיד. כעת, אם נשכח לרגע מגולדסטון – ישנם דברים שחלק מהארגונים שנתמכים על ידנו עושים שגורמים לי להרגיש שלא בנוח. אמרתי את זה גם בראיון ל'הארץ'. אבל לצערי אלו דברים נדרשים. כשאני עשיתי את מה שעשיתי במסגרת פעילותי בארגונים היהודיים בארה"ב, זה היה מצב של שחור ולבן. זה היה להציל את ישראל בזמן מלחמה. כמו למשל גיוס כספים למען ישראל במהלך מלחמת יום הכיפורים, או למען העלייה מחבר העמים".

"האם אני נגד חרדים? לא. האם אני רוצה שהחרדים ייפתחו יותר? בהחלט. שיהיו חלק מהחברה הישראלית? בהחלט. האם זהו נושא מסובך? מאוד.ואני יודע זאת"

"עזרתי לגייס כמעט מיליארד דולר בזמנים הללו. זה היה פשוט. לכן אף אחד לא יכל לבקר אותי או את הארגונים שעמדתי בראשם משום שזה היה הדבר הנכון. כיום זה יותר מסובך. כל שאלה שתשאל אותי על ישראל, יש בה ניואנס, יש בה סיבוך. כמו בנושא החרדי שדיברנו עליו, האם אני נגד חרדים? לא. האם אני רוצה שהחרדים ייפתחו יותר? בהחלט. שיהיו חלק מהחברה הישראלית? בהחלט. האם זהו נושא מסובך? מאוד. ואני יודע זאת".

אתה אומר בעצם שתחת נשיאותך הקרן החדשה לא תשנה את המדיניות שלה. אבל השאלה היא האם היא תשנה את טקטיקת הפעילות?

"אני יכול רק להגיד לך מה אני עושה ואתה תגיד למסקנות שלך בעצמך. אני יושב איתך ונותן לך את הראיון הזה. אני חושב שדבר כזה לא קרה בעבר. נכון?בכוונתי להעניק ראיונות נוספים שהמסר המרכזי בהם הוא מסר של חיבור, של שיתוף פעולה, של פתיחות, של פרו-ישראליות מוחלטת, של חיזוקה של ישראל, של חיזוקה של הדמוקרטיה. רוב הישראלים יגידו לך שישראל היא דמוקרטית. אם אתה באמת דמוקרטי – ואני אומר את זה גם כלפי הציבור החרדי – אתה דואג למיעוטים שחיים בקרבך. היהודים היו תמיד המיעוט, ותמיד נלחמנו למען שוויון זכויות. לכן עבורי, להיות מדינה יהודית פירושו, בראש ובראשונה, להיות הוגן עם המיעוטים שחיים בקרבך. הבט בערביי ישראל – עלינו להיות הוגנים כלפיהם. הם חלק מהחברה".

"יש לציבור הישראלי הרבה מה ללמוד מהחרדים" בריאן לורי (צילום: כיכר השבת)

אני חושב שהציבור החרדי בישראל עסוק מדיי במאבק על זכויותיו מכדי שיהיה לו את
הפנאי לעסוק בזכויותיהם של מיעוטים אחרים בישראל.

"ובכן ברור שעליהם להיאבק על זכויותיהם, ובמידה רבה הם מיעוט נדרף בישראל. זה מתקשר לשאלותיך הראשונות. זה ההפך מהיהדות כפי שאני מבין אותה. אסור שיהיו הצהרות של שנאה כלפי יהודים. באשר לערביי ישראל... זוהי מדינה יהודית אבל עלינו לנהוג גם בהם בשוויון".

"יש כל כך הרבה דברים טובים שהישראלי הטיפוסי יכול ללמוד מהחרדים, במיוחד את האהבה שלהם ליהדות"

עסקנו בציבור החרדי בהקשר של פלורליזם וחופש דת. אבל מה באשר לתעסוקה בציבור החרדי. האם זה נושא שמעסיק את הקרן החדשה?

"שני הציבורים העניים ביותר בישראל הם ערבי ישראל והציבור החרדי. זה מדאיג מאוד את הקרן החדשה. היינו רוצים לסייע בפיתרון התופעה הזו משום שזה לטובתם של כולם. אני לא חושב שכיום יש לנו תוכניות ממוקדות שמיועדות לסיוע בתעסוקה בציבור החרדי, אבל אני אישית אעודד התקדמות לעבר תוכניות כאלה, בכדי ליצור ביטחון כלכלי גדול יותר בציבור החרדי, על ידי שילובו בתעסוקה".

"לא אכנס לשאלה האם על חרדים להתגייס לצה"ל או לא, בזה אני לא רוצה לעסוק. אבל אני חושב שזה חשוב מאוד שהגברים החרדיים ישתלבו בכלכלה לטובתם האישית ולטובת הכלכלה הישראלית. יש כל כך הרבה דברים טובים שהישראלי הטיפוסי יכול ללמוד מהחרדים, במיוחד את האהבה שלהם ליהדות, וכן להפך, יש לחרדים הרבה מה ללמוד מהצד השני על האהבה לישראל. זה דבר שיעשה רק טוב לכל חלקי החברה הישראלית. ושוב לשאלתך: כן, אני מודאג מהמצב, אני לא חושב שנכון לעכשיו יש לנו פרוייקטים מעודדי תעסוקה במגזר החרדי, אבל אני בעד ייזום פרויקטים כאלה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר