התייצבות מפתיעה לצד החרדים

אורי אבנרי: הרבנים צדקו, חרדים שיתגייסו יתקלקלו

מפתיע: פעיל השמאל הקיצוני אורי אבנרי מתייצב לצד הציבור החרדי במאבק נגד גיוס בכפייה: "עלינו להכיר בייחודה של הקהילה החרדית. היא שונה מכל שאר המגזרים בעם". לדבריו: "הרבנים צודקים בטענתם שאחרי השירות בצבא יהיו הבחורים אבודים ולא ראויים לשוב לקהילה החרדית" (חדשות, חרדים)

יוסף פאר | כיכר השבת |
אורי אבנרי (צילום: פלאש 90)

התייצבות מפתיעה לצד החרדים? פעיל השמאל הקיצוני אורי אבנרי קורא לפטור את החרדים משירות, וטוען כי חרדים שיגוייסו ינשרו מן הדרך ולא יוכלו לחזור לקהילה החרדית.

בטור אותו פרסם ב'הארץ', כותב אבנרי חד משמעית: "אני נגד השוויון בנטל! אני מתנגד לשירות החרדים בצבא הן מבחינה מעשית והן מבחינה מוסרית".

"מבחינה מוסרית: עלינו להכיר בייחודה של הקהילה החרדית. היא שונה מכל שאר המגזרים בעם. יש שיאמרו: זהו עם אחר. כמו האזרחים הערבים. ואולי אף יותר. אין קצין שמשתוקק לגיוס האזרחים הערבים. הרעיון של חימוש הנוער הערבי ואימונו הצבאי מעורר בצבא חלחלה. הרעיון של גיוס החרדים הוא לא פחות אבסורדי, אם כי מסיבות אחרות".

קראו גם:

לדבריו, צעירים חרדים, שיתגייסו לצה"ל, וישהו בתל אביב לצד בנות חילוניות ובאווירה מופקרת - ינשרו מן הדרך, "הרבנים צודקים בטענתם שאחרי השירות בצבא יהיו הבחורים אבודים ולא ראויים לשוב לקהילה החרדית" כותב אבנרי.

מאידך אומר פעיל השמאל "צריך פשוט להכיר בכך שזהו ציבור מיוחד, שונה מכל הבחינות, הזכאי לחיות את חייו מבלי שהמדינה תטריד אותו. ומהצד שכנגד, המדינה גם לא צריכה לממן אותו"

בהמשך מצהיר אבנרי, כי אינו מגן על החרדים בגלל קרבה לדת, ומצהיר כי אינו אדם מאמין, "אני אתיאיסט גמור. אני דוגל בהפרדה גמורה בין הדת והמדינה. אני מתעב מפלגות דתיות, ולא חשוב באיזו דת מדובר. אבל זה לא מונע ממני לחוש אמפתיה כלפי אנשים בעלי אמונות שונות. אני גם בז לפוליטיקאים המנסים לדהור לשלטון על גבי השנאה לדתיים".

גם מבחינה מעשית סבור אבנרי שגיוס שכזה לא יכול לקרות: "זה יהיה אסון לצה"ל. גיוס החרדים ימלא את שורות הצבא ברבבות חיילים שישנאו את צה"ל ואת כל מה שהוא מסמל. חיילים אלה יצייתו רק לפקודות הרבנים, ויסרבו לציית לפקודות מפקדיהם כאשר הרבנים יגידו להם לעשות כן. רבים יבלו את תקופת השירות שלהם בכלא 6. ניסיון לכפות על המוני חרדים שירות שווה (באמת שווה) יביא למהומות שאת סופן מי יצפה". כותב

הפתרון לסוגיה לפי אבנרי הוא: "לשים קץ לשירות החובה המיושן. מיטב הצבאות בעולם כבר שמו לו קץ מזמן, לטובת צבא מתנדבים מקצועי. בימינו, הקרב אינו עוד התנגשות של שתי מאסות של בני אדם, כמו קרבות ווטרלו ובורודינו. צבא מודרני הוא גוף מקצועי קטן, המשתמש בציוד מתוחכם, המחייב התמקצעות וניסיון רב. ככל שהצבא גדול ומנופח יותר, כן פוחתת יעילותו".

בשיחה שקיים עם 'כיכר השבת' ביום שישי האחרון אמר אבנרי: "מרגיזה אותי ההתנהגות של יאיר לפיד ונפתלי בנט שרוכבים על נושא גיוס החרדים כאילו זה הדבר הכי חשוב במדינה בעוד ששניהם מבינים שכלום לא ייצא מזה ויש נושאים הרבה יותר חשובים ובוערים הנמצאים על סדר יומה של מדינת ישראל".

"החלטתי להתייחס לעניין ברצינות ולנתח מה תיהיה התוצאות של המהלך הזה ואת זה אני עושה במאמר בהארץ".

על החיבור בין בנט ללפיד אומר אורי אבנרי ל'כיכר השבת': "זו התחברות צינית שנועדה אך ורק בדי ללחוץ על נתניהו ולהשאיר את החרדים מחוץ לקואליציה,בנט הוא לאומן קיצוני בדיוק כמו פייגלין,רק שפיגלין אומר מה שהוא חושב בעוד שבנט הינו אומן של תחפושת".

בנוגע לנושא גיוס בני הישיבות עליו כתב אבנרי את המאמר הוא מסביר כי חוץ מהכל זה גם לא ישים, "אין ממשלה שתעשה את זה ותצליח לבצע את זה מפני שכשיש ציבור שזה בשבילו עניין הנוגע לבבת עינו אי אפשר לכפות עליו את זה. איך זה אמור להתרחש בדיוק" שואל אבנרי בציניות, "מה? יאסרו אלפי אברכים ובני ישיבות?, ימלאו ברבבות אנשים את בתי הסוהר האזרחיים והצבאיים?"

לגופם של דברים, טוען אבנרי המוגדר בקרב חבריו כפעיל שלום כי הוא סבור שבקואליציה עם חרדים אפשר לעשות שלום עם ערבים, בעוד שבקואליציה עם בנט אי אפשר לעשות זאת. אבנרי מבהיר זאת במהלך השיחה ואומר: "מכייון שאני חושב שהשלום הוא הנושא העליון והחשוב ביותר למדינת ישראל, ודרך אגב הוא גם ערך נעלה ביותר גם בתורת ישראל הרי שזה הדבר הנחוץ ביותר לעשותו יותר מלגייס כמה גדודים של חרדים שצה"ל בכלל לא רוצה בהם".

בהכנת הידיעה השתתף ישראל כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר