'המודיע' מחריף את הטון: ביקורת על המכללות החרדיות

בעקבות כינוס 'מועצת גדולי התורה', שעסקה בשאלת המכללות, לימודים אקדמאיים ורכישת תארים, עיתון 'המודיע' מחריף את הטון ומותח ביקורת על המכללות החרדיות, בטור שבאורח נדיר מופיע בחלקו הראשון של העיתון (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בעקבות כינוס 'מועצת גדולי התורה' עיתון 'המודיע' מחריף את הטון ומותח הבוקר (רביעי) ביקורת על המכללות החרדיות.

מתברר כי לא בכדי קיימה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בכינוסה האחרון בתחילת השבוע בירושלים, דיון ארוך מן הרגיל שעה שמרנן ורבנן גדולי האדמו"רים ישבו ודנו בכובד ראש במשך למעלה משעתיים וחצי.

אחד הנושאים הבוערים שעלה על שולחן הדיונים הינו סוגיית המכללות החרדיות להכשרה מקצועית וכן נושא התארים האקדמאים בשלוחות של האוניברסיטאות השונות כשלדעת רבים מגדולי ישראל הפכו להיות "מותרים בקהל" והחשש הגדול שיהפכו להיות נורמה ראויה בציבור החרדי וזאת בניגוד לעבר.

גדולי הדור סברו כי העובדה שיותר ויותר גופים עתירי תקציב מפנים את כספם על מנת "ללכוד" את בני התורה מלמדת כי צריך להציב לנושא גבולות.

מנגד, במהלך הדיון בו התנהל ויכוח ענייני אך סוער, לא הושגה תמימות דעים מוחלטת בשאלה כיצד ועד כמה יש "להילחם" בתופעה, כשחלק מהאדמו"רים טענו שיש לעשות זאת בדרך שונה ומינורית יותר ולהכיר בכורח המציאות.

מכיוון שלא הושגה הסכמה, נקבע דיון נוסף שאמור להתקיים עוד לפני חג השבועות, על-מנת ללבן שוב את הסוגיה החשובה.

בתוך כך, בעקבות העלאת הנושא על שולחנם של גדולי ישראל, בוחר הבוקר עיתון 'המודיע' להקדיש לנושא את מאמר המערכת שמובא בחלקו, באופן נדיר, גם בעמוד הראשון של העיתון.

במאמר מנסה בטאונה של 'אגודת ישראל' ללכת בין הטיפות ומודיע כי הכל נתון להכרעתם הסופית של גדולי הדור אך הכיוון ברור - המכללות החרדיות הגזימו והם מנסים "לקרר" את הציבור החרדי.

כינוס מועצת גדולי התורה, השבוע (צילום: אלי סגל)

תחת הכותרת "להעבירם מחוקי רצונך", נכתב במאמר כי "בתקופה קשה זו לציבור החרדי ישנם כאלו המנסים לפגוע בנו על ידי קיצוצים ומלחמה גלויה של בזיונות והשפלות ומאידך גם על-ידי דרך הפיתויים תוך הקמת מסגרות חרדיות כביכול ללימודים ולעבודה".

"אנחנו רוצים שאתם לא תהיו אתם, זו הסיסמה זה המסר והוא מופיע היום בכל מרחבי הפרהסיה החרדית על גבי לוחות המודעות או במדיה התקשורתית ובעיתונות העמוסה בהצעות לרוב על 'לימודים אקדמאים' ועל 'רכישת תארים'", כותב המודיע.

"הם פונים לבני ישראל ולבנות ישראל יוצרים אוירה כאילו 'חיי הטוהר' תלויים ב'תעודת התואר', ניתן לכם תקציבים רק אם תמלאו אחרי מה שאנחנו מצפים ממכם, מדובר במערכה סבוכה וקשה", מדגיש העיתון.

המודיע משווה זאת למאבק בתרבות יוון: "מתתיהו ובניו הכריעו למסור את הנפש משום שהם הבינו שלימוד חוכמה יוונית אינו לימוד מקצוע לחיים אלא מעטפת נוצצת לדרך חיים יוונית, מהלך שבסיומו עשוי למצוא את עצמו הלומד עובר על חוקי הבורא התברך".

מנגד, מדגיש העיתון, כי הדברים לא נכתבים על מנת לתת הוראה או לקבוע מסמרות אלא כאזעקת התראה וכפרשנות נגד לראשי השילטון ואיומיהם.

בכיר ב'אגודת ישראל' הבקיא בפרטי המאבק מסביר ל"כיכר השבת" כי המאמר הינו מסר גם כלפי חוץ, כלפי נפתלי בנט, שמנסה לשנות את הציבור החרדי על-ידי הדאגה כביכול ללימודים ולמקומות תעסוקה והן כלפי פנים להתריע כנגד הסכנה הרוחנית שבאותם לימודים.

לדבריו, "גדולי הדור מנסים להוביל מהלך 'לתת זבנג' מסוים לאותה גישה שהחלה להיות רווחת בציבור החרדי כאילו התואר הינו חזות הכל וברצונם להעמיד דברים על תילם".

"נכון שהאדמו"רים עצמם מורים לחלק מחסידיהם לצאת ללימודים או לשוק העבודה", הוא מוסיף, "אך זה במישור הפרטני לכל אחד ואחד. במישור הכללי יש להחזיר את הנושא לפרופורציות ולא לעודד חלילה אברכים ובחורים לחפש את התואר הנוצץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר