המחלוקת שלא נגמרת

פוניבז': הויכוח בין הצדדים מתרחב גם לרכוש הפרטי

המחלקות בישיבת פוניבז' בבני-ברק, בין שני הצדדים היריבים על חלוקת נכסי הישיבה כמו גם על השליטה הרוחנית והכלכלית בישיבה, מחלוקת שפילגה את הציבור הליטאי בשנים האחרונות, מסתעפת בימים האחרונים גם על הרכוש הפרטי של משפחת כהנמן. כל הפרטים על המחלוקת החדשה (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב כהנמן לצד הרב מרקוביץ (צילום: יהודה פרקוביץ')

המחלקות בישיבת פוניבז' בבני-ברק, בין שני הצדדים היריבים על חלוקת נכסי הישיבה כמו גם השליטה הרוחנית והכלכלית בישיבה מסתעפת בימים האחרונים גם על הרכוש הפרטי של משפחת כהנמן.

אין ברחוב החרדי כמעט מי שלא נחשף למחלוקת בישיבת פוניבז', סכסוך שמתנהל מזה שנים ארוכות בין הצדדים בבתי הדין ובבתי המשפט ללא פתרון הנראה באופק, כשכל צד ממשיך להתבצר בעמדתו.

הסכסוך נוגע לשאלת השליטה הרוחנית והכלכלית בישיבה הידועה בעולם שכיום מחולקת בפועל לשני ישיבות צד "השונאים" וצד "המחבלים".

אלא שבמים האחרונים מתברר כי במקביל לשאלת החלוקה בנכסי הישיבה צץ ויכוח סוער גם בנוגע לשאלת הקרקעות הפרטיות שהיו בבעלותו של נשיא הישיבה הגאון רבי אברהם כהנמן זצ"ל אביו של הרב אליעזר כהנמן וחותנו של הרב שמואל מרקוביץ.

הגר"א כהנמן זצ"לשירש מאביו מייסד הישיבה הגאון רבי יוסף שלום כהנמן זצ"ל נכסים רבים, בהם מבני הישיבה והפנימיות שנמצאים תחת חברה בשם "חברת פוניבז' בע"מ" שעל השליטה בה מתקיימת המחלוקת הידועה בנוגע לניהול הישיבה. בנוסף, היו ברשותו קרקעות ונכסים פרטיים רבים הממוקמים בעיקר בשכונת זכרון מאיר בבני-ברק בשווי עשרות מליוני שקלים שעברו אף הם לאחר מותו לבן רבי אברהם זצ"ל.

רבי אברהם כהנמן הלך לעולמו בל' בשבט תשס"ט והותיר אחריו את אלמנתו הרבנית רבקה כהנמן וכן את בנו הרב אליעזר כהנמן נשיא ישיבת פוניבז' המשתייך לצד "השונאים" ואת ביתו הרבנית ציפורה רעייתו של הרב שמואל מרקוביץ', ראש ישיבת פוניבז' של צד "המחבלים".

כתוצאה ממלחמת הירושה בין הגיסים מתנהלת כאמור "מלחמת עולם" על השליטה בפועל בישיבה כשכל צד מנהל כיום ישיבה משל עצמו. בנוגע לרכוש הפרטי נקבע בצוואתו של הרב אברהם כהנמן כי לאחר מותו ומות רעייתו יחולק הרכוש בין היורשים כשהבן יקבל 60 אחוזים ואילו הבת תקבל 40 אחוזים.

לאחרונה נודע לצד "המחבלים" כי מתנהל מו"מ בין משפחת כהנמן לבין מספר חסידויות על שטח של כ-1.7 דונם ברחוב האדמו"ר מגור בבני-ברק שנמצא בבעלות המשפחה. בין החסידויות שביקשו לרכוש את השטח היו חסידות מחנובקה שהחליטו לרדת מהעסקה, לטענת גורמים שונים בשל כך שמדובר בשטח הנמצא במחלוקת וכן חסידות סאטמר שעל-פי המסתמן החליטו לבצע אותה בקרוב כשהם מסכימים לרכוש את השטח בסכום של למעלה מ-30 מיליון שקלים.

במשפחת מרקוביץ גילו התנגדות נחרצת לביצוע המכירה בטענה שמדובר ב"הברחת נכסים". לדבריהם כולם יודעים שהשטח אמור להיות מחולק בעתיד בצורה הוגנת ועל פי הנכתב בצוואה ולדבריהם כעת מבצעים במשפחת כהנמן "מחטף" ומבקשים לממש את הנכסים ולזכות בכל התמורה שתושלשל לכיסם בלבד.

מנגד טוענים במשפחת כהנמן כי הרבנית רבקה (רעייתו של רבי אברהם זצ"ל) נמצאת בחיים וכי אם היתה מתנגדת הרי שהיתה אומרת זאת ועל כן זכותה לעשות כל מה שרוצה בכספה הפרטי כולל מכירת המגרשים המדוברים כך שאין לטענת הצד השני כל בסיס תורני-משפטי.

כך או כך החליטו בצד "המחבלים" להגיש תביעה כנגד משפחת כהנמן לבית הדין של 'העדה החרדית' בירושלים על מנת לנסות למנוע את ביצוע העסקה, ומאידך בצד "השונאים" מסרבים להתרשם מהתביעה ומשיבים שברצונם להתדיין דווקא בבית דינו של הגאב"ד הגר"נ קרליץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר