ועדת פרי

חוק הגיוס: הוועדה טרם אישרה את כל הסעיפים

וועדת פרי להגברת השוויון בנטל אישרה את מרבית סעיפי החוק לגיוס בני הישיבות עד לפיצוץ בדיון הוועדה בעקבות המחלוקת על הסנקציות הפליליות. אתר "כיכר השבת" מגיש את כל סעיפי החוק שכבר אושרו בוועדה וגם את אלו שהוועדה טרם הספיקה לאשר (בארץ)

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

ועדת פרי להגברת השוויון בנטל התכנסה ביום ראשון במשך שעות ארוכות ואישרה את מרבית סעיפי חוק הגיוס עד לפיצוץ הדיון בשל המחלוקת על הסנקציות הפליליות.

מלבד המחלוקת על הסנקציות הפליליות הוועדה טרם עסקה במספר נושאים, לגבם צפויה להתכנס שוב ולהצביע, לאחר ההתקפלות של ראש הממשלה נתניהו שהורה לשר הביטחון יעלון לתמוך בדרישות 'יש עתיד'.

בין הסעיפים שטרם אושרו בוועדה, כפי שמובא באתר ynet, ניתן למנות את הסעיף לפיו יועבר תקצוב עבור תלמיד ישיבה בן 17 שלא יתייצב. סעיף נוסף שטרם אושר הוא זה שמקנה לצה"ל את הסמכות להחליט מי יגויס לשירות צבאי ומי יופנה לשירות אזרחי.

סעיפים נוספים שלא אושרו עדיין בוועדה הם מתן תמריצים לעמידה ביעדי הגיוס בתקופת המעבר, קיצוץ תקציב הישיבות אם לא יעמדו ביעדי הגיוס, בן 17 שלא יתייצב לצו ראשון לא יתוקצב ויוגדר כמשתמט, יוטלו סנקציות כלכליות על ישיבות שתלמידיהן לא יתייצבו ללימודים בישיבה, יינתן תמריץ כלכלי לישיבות בעלות אחוז גיוס גבוה, ויועבר תקציב לישיבות עבור התלמידים שיתגייסו לצה"ל.

הסעיף הקובע כי אם יעדי הגיוס לא יושגו, יחול חוק שירות ביטחון כולל סנקציות ומתן פטור ל-1,800 תלמידי ישיבות שיוגדרו כ"מתמידים", לא אושר בעקבות התנגדות יעלון לסנקציות פליליות שיופעלו אוטומטית על המשתמטים.

לעומת זאת, אישרה הוועדה כי כל בן 17 יחויב להתייצב בגיל 17 לצו ראשון, יוקם מרכז לקליטת חרדים, אי התייצבות תביא להחלת סנקציות הקבועות בחוק. עד גיל 21 תינתן דחייה לשם לימוד תורה, בכפוף להגשת תצהירים מטעם תלמיד הישיבה ומטעם ראש הישיבה ובהתחייבות ללימוד 45 שעות שבועיות. בתקופת דחיית השירות ייאסר לעבוד אך יותרו הכשרות מקצועיות של משרד הכלכלה במהלכן יחויבו הלומדים ב-30 שעות שבועיות.

עוד אישרה הוועדה כי אם עד שנת 2016 יתגייסו יותר מ-70 אחוז מהחרדים, שר הביטחון ראשי לקבוע באישור הממשלה יעדי גיוס לשנה הבאה שיהיו גבוהים מהשנה החולפת. אם התקיימו יעדי הגיוס לשנת 2016, כך שיותר מ-70% מפוטנציאל גיוס החרדים באותה שנה התגייסו, רשאי שר הביטחון באישור הממשלה לקבוע יעדי גיוס לשנה הבאה, כל עוד יהיו גבוהים יותר מאשר בשנה החולפת.

הוועדה הוסיפה ואישרה כי פטור ל"מתמידים" יינתן בכפוף להתחייבות ללימודים עד גיל 26, שר הביטחון יהיה זה שיקבע מי ה"מתמידים" בשיתוף ראשי הישיבות, במידה ואלו יחליטו שלא לשתף פעולה שר הביטחון יקבע מנגנון לקביעת 1,800 מתמידים.

עוד אישרה הוועדה כי בני 17 עד 21 שישתמטו מצו ראשון או מלימודים בישיבה בתקופת דחיית השירות יחולו עליהם סנקציות ולא יוכלו להיכלל יותר במסלול הדחייה. עוד אושר כי צה"ל יסתייע במנגנון האכיפה של משרד החינוך והאוצר כי לאתר משתמטים מלימוד. אחת לשנה יועבר דו"ח לוועדת השרים לשוויון בנטל ולוועדת חוץ וביטחון.

באשר לשירות אזרחי אושר כי תוקם רשות לשירות אזרחי, והשירות יתפרס על תחומים רבים ובמקביל יוקל מסלול "שירות אזרחי ביטחוני" לשירות בכוחות הביטחון וההצלה תוך גיבוש מסלולים מותאמים לאורח חייהם של החרדים.

משך השירות אזרחי שאושר, עד יולי 2014 הוא 40 שעות שבועיות בשנה או 20 שעות שבועיות למשך שנתיים. לאחר אותו מועד, משך השירות יהיה 30 שעות שבועיות למשך שנתיים או 20 שעות שבועיות למשך שלוש שנים. במסלול ה"אזרחי-ביטחוני" השירות יהיה 32 שעות שבועיות למשך שנתיים. בנוסף, יוקם מנגנון פיקוח למעקב אחר המשרתים.

יעדי הגיוס כפי שאושרו בוועדה הם: ב-2013 יגויסו 3,300 חרדים, מהם 2,000 לשירות צבאי ו-1,300 לאזרחי. ב-2014 יגויסו 3,800 חרדים (מתוך זה 2,300 לצה"ל), ב-2015 יגויסו 4,500 חרדים (2,700 לצה"ל) וב-2016 המטרה היא 5,200, ש-2,000 מהם ישרתו בצה"ל ו-3,200 בשירות אזרחי.

יוטלו סנקציות על דחויי שירות שלא ילמדו בישיבה ועל ראשי ישיבות שלא ידווחו על היעדרות תלמידיהם. תלמיד ישיבה שלא יתייצב לצו ראשון יוגדר כמשתמט. אברך שלא יתייצב כל שנה לחידוש דחיית שירותו יוגדר כעריק. תלמיד ישיבה שלא יתייצב ללימודיו בתקופת דחיית השירות יוגדר אף הוא כעריק.

באשר לישיבות ההסדר אישרה הוועדה כי משך השירות הצבאי יוארך ל-17 חודשים בלבד ומסלול ישיבות הסדר ייפתח גם לחרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר