נציגי הממשלה בגוף הבוחר: אורבך ולבנת

השרים אורי אורבך ולימור לבנת ימונו כנציגי הממשלה בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. בתוך כך, נמשכת הסאגה סביב חברי הגוף הבוחר מטעם הרבנים המכהנים (אקטואליה)

חיים שקדי | כיכר השבת |
יבחרו את הרבנים. אורבך ולבנת (צילום: פלאש 90)

לקראת מועד הבחירות לרבנים הראשיים לישראל, שלפי קביעת בג"ץ יחול עד התאריך י"ז באב, בחרה היום (ראשון) הממשלה את נציגיה לגוף הבוחר.

לפי החלטת הממשלה, השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך (הבית היהודי) ושרת התרבות והספורט לימור לבנת (הליכוד ביתנו) ימונו לחברים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים.

בתוך כך, הסאגה סביב עשרת נציגי הרבנים הראשיים המכהנים בגוף הבוחר, עליה דווח לראשונה ב"כיכר השבת", נמשכת.

התנועה לאיכות השלטון פנתה בדרישה לשר לענייני דת נפתלי בנט לבטל את מינויו של בן ציון ציוני לחבר בגוף הבוחר, כפי דרישת הרב הראשי יונה מצגר, בשל החשד למעורבותו בפרשת השוחד בה נחקר הרב מצגר.

כפי שדווח אמש ב"כיכר השבת", ציוני נעצר ביום חמישי בחשד למעורבות בפרשת השוחד ומעצרו הוארך בשישה ימים.

לפי חוק הרבנות הראשית, הרבנים הראשיים ממנים עשרה מתוך 150 חברי הגוף הבוחר. בסוף השבוע העבירו הרבנים הראשיים את שמות עשרת החברים, חמישה שמונו על-ידי הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר וחמישה שמונו על-ידי הרב יונה מצגר.

השמות שביקשו הרבנים הראשיים למנות בגוף הבוחר הם: הרב שמעון אליטוב, הרב לוי יצחק הרוש, הרב מרדכי ביטון, הרב מתתיהו שרים, הרב מיכאל סוויסה, הרב משה קליין, הרב בנציון מזרחי, הרב מרדכי בריסק, הרב בן ציון ציוני והרב אברהם מנלה.

בפנייה של התנועה לאיכות השלטון לשר הדתות נכתב כי הרבנים הראשיים ממנים את עשרת אנשיהם בהתייעצות עם השר ובאישור הממשלה ולכן היא דורשת לבטל את מינויו של בן ציון ציוני לחבר בגוף הבוחר בעקבות היותו חשוד בפלילים.

מלבד זאת, בעקבות פרשת השוחד שנחשפה ביום חמישי, נראה כי הרב יונה מצגר לא יוכל למנות את האנשים שלו לגוף הבוחר. כפי שדווח ב"כיכר השבת", היועץ המשפטי של משרד הדתות הביע את דעתו כי ישנה בעיה לאשר את המינויים של הרב מצגר בעקבות חקירת המשטרה.

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי מלבד הבעיה במינוי אנשיו של הרב מצגר, ישנה בעיה נוספת בחלק מהשמות שמבקשים הרבנים הראשיים למנות, מאחר ועל הוועדה מוטלת החובה לאזן ככל יכולתה שבגוף הבוחר יהיה שוויון בין אשכנזים לספרדים, ועל כן, הרבנים הראשיים יאלצו לשנות חלק משמות חברי הגוף הבוחר, מספרדים לאשכנזים.

כעת, גובר החשש בסיעות החרדיות, כי עשרת החברים שאמורים להתמנות על-ידי הרבנים הראשיים לישראל, ימונו רק על-ידי הרב שלמה משה עמאר, ואולי יסייעו בכך ל'בית היהודי' למנות את הרבנים המועדפים עליהם.

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון מתייחסת בפנייתה גם למספר ראשי עירים שמכהנים כחברים בגוף הבוחר אך נגדם מתנהל הליך פלילי. בהם, ראש עיריית רמת גן צבי בר, ראש עיריית דחרה חיים אביטן, וראש עיריית בת ים שלומי לחיאני.

"יש חשיבות עליונה לטוהר הליכי מינוי ובכלל זה לניקיון כפיהם של חברי האסיפה הבוחרת לכהונה בכירה בשירות המדינה ולתפקיד רבנים ראשיים בפרט", טוענים בתנועה לאיכות השלטון, "כהונת חברים באסיפה הבוחרת שצל כבד רובץ על פועלם הציבורי מכתימה את הליך הבחירה ופוגעת באמון הציבור אף ברבנים שיבחרו".

עו"ד צרויה מידד-לוזון, היועצת המשפטית של התנועה, אומרת כי "הרב מצגר היה חייב להשעות את עצמו. כהונה כרב ראשי תחת עננה של חשדות הייתה פוגעת פגיעה קשה במוסד הרבנות ובכל פעולה שלו כרב ולא מוסיפה כבוד אף לא עצמו. עתה צריך להגן על טוהר הליך הבחירות לרבנים הראשיים הבאים ולמנוע הכתמתו בחברותם של חשודים בפלילים באסיפה הבוחרת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר