הקרב על הרב • מאחורי הקלעים

הגראי"ל שטיינמן הסתפק, הגר"ש וואזנר פסק והכריע

תפנית משמעותית הבוקר (שני) במרוץ לרבנות הראשית, עם הודעתו הרשמית של הגרי"ד גרוסמן על אי התמודדותו לתפקיד • אתר "כיכר השבת" מציג את הדרך שעבר הרב גרוסמן עד שנפלה ההחלטה • ההתלבטויות, הספק של מרן הגראי"ל שטיינמן, ההכרעה של מרן הגר"ש וואזנר והנימוקים לפסיקה (חרדים)

חיים שקדי | כיכר השבת |
ממשיך בחינוך ילדי ישראל. הרב יצחק דוד גרוסמן (צילום: מאיר אלפסי)

הקרב על הרב: המרוץ לרבנות הראשית קיבל הבוקר (שני) תפנית משמעותית עם ההודעה הרשמית שיצאה מלשכת רבה של מגדל העמק, נשיא מוסדות "מגדל אור" וחבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, על אי התמודדותו בבחירות לרבנות הראשית שיתקיימו בחודש הקרוב.

במשך חודשים ארוכים שמו של הרב גרוסמן צץ ועלה כמועמד המקובל על כל הזרמים ביהדות, חרדים, דתיים וחילוניים. שמו הלך לפניו כמי שברגע שאך יכריז על התמודדותו לתפקיד הנחשק, יטרוף את הקלפים ויביא להתקפלותם של יתר המתמודדים.

הימים חלפו, מתמודדים קמו ונפלו, שמות צצו וירדו, התמונה התבהרה לאיטה, אך השאלה סביב התמודדותו של הרב יצחק דוד גרוסמן, נותרה מרחפת בחלל האוויר באין מענה ברור.

מקורבים בשם עצמם, יחצנים עלומי זהות ואף כאלו שהציגו עצמם כגורמים בסביבת הרב גרוסמן, הפריחו לחלל האוויר מדי מספר ימים ספין כזה או אחר, אך ההודעה הרשמית בוששה מלהגיע. הם לא בחלו לספר כי הרב גרוסמן ממתין לתחינותיהם של גדולי ישראל כדי למהר ולהכריז על התמודדותו.

בחלוף הימים, החלו לזרום אל הרב גרוסמן פניות מגדולי ישראל ומנהיגי הדור, אשר ביקשו ממנו להציל את עולם הרבנות והדיינות וליטול על כתפיו את עול הרבנות הראשית לישראל.

ההתלבטות הייתה קשה.

מחד, הרב, כמי שמיודד כמעט עם כל חברי הגוף הבוחר, היה בטוח בניצחונו. לא היה לו בכך ספק. פניותיהם של גדולי ישראל כמו גם דאגתו האמיתית לקרבתם של עם ישראל לאביהם שבשמים, הדירו שינה מעיניו, וכמעט ששכנעו אותו להחליט על התמודדותו.

אך מאידך, עמדו כחומה בצורה שני שיקולים מרכזיים. הראשון שבהם, צוואתו של אביו הגאון הצדיק רבי ישראל גרוסמן זצ"ל, שהורה לו מפורשות בעבר שלא להתמודד לתפקיד הרב הראשי לישראל. הוראה שבבחירות הקודמות לתפקיד מנעה מהרב להתמודד, כפי פסיקתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

שיקול נוסף, מהותי לא פחות ומרכזי מאוד בחייו של הרב גרוסמן, כמעט והכריע את הכף אל ההחלטה שלא להתמודד לתפקיד. המדובר במוסדות "מגדל אור" שהקים הרב בעשר אצבעותיו, ובמשך שנים ארוכות טיפח ופיתח והעמיד דורות של אלפי תלמידים הקרובים להשם ולתורתו. כאשר ברור הוא הדבר כי התמודדותו לתפקיד, תיאלץ אותו לזנוח את התמסרותו למוסדות, דבר שהיה מביא לפגיעה חמורה בהם ומטיל בספק את קיומן.

במקרה שכזה, מול התלבטויות עצומות כל-כך, היה ברור לרב גרוסמן כי את ההכרעה יפקיד, שוב, בידם של גדולי ישראל.

פגישה חשאית בלב בני-ברק

ואכן, ביום חמישי האחרון, בשעות הצהריים, הרחק מעיני המון העם, הגיע הרב גרוסמן אל העיר בני-ברק, כשפניו מועדות לרחוב חזון-איש 5, למעונו הצנוע של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן. הפגישה לא נדחתה ולא נקבעה ליום אחר, אלא יועדה מראש ותוכננה כך שתתקיים בחשאי וללא פרסום.

את הכניסה לבית, עשה הרב גרוסמן בהיחבא, דרך רחוב אליהו הנביא, ומשם דרך כניסה צדדית היישר אל בית ראש הישיבה. בכך, נמנעה הדלפת בואו של הרב גרוסמן אל הגראי"ל שטיינמן.

במשך דקות ארוכות, שטח הרב גרוסמן את מסכת ההתלבטויות בהן הוא מתחבט ימים ארוכים סביב השאלה האם להתמודד לתפקיד או שמא להמשיך לעסוק בחינוך ילדי ישראל.

הגראי"ל שמע את כל הצדדים, ואמר כי זו שאלה מהותית שההכרעה בה צריכה להתקבל על-ידי פוסק הדור, וביקש ממנו לפנות אל מרן פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר ולהציג בפניו את כל ההתלבטויות כדי שיכריע.

פגישה עם הגר"ש וואזנר לא התאפשרה מאחר ובשבוע שעבר יצא פוסק הדור לנופש באוסטריה למספר שבועות, ובעקבות כך הוחלט להציג את השאלה בשיחת טלפון. אמש, בשעות הלילה, שוחח הרב גרוסמן במשך כעשרים דקות עם הגר"ש וואזנר, ושב והציג בפניו את כל צדדי ההתלבטות.

הגר"ש וואזנר, האזין ברוב קשב לדברים, והכריע את הכף כשהודיע לרב גרוסמן שלא יתמודד לתפקיד. פוסק הדור נימק את ההכרעה בכך שהרב גרוסמן מחויב מחד בכיבוד אב, ומאידך, עול מוסדות "מגדל אור" על כתפיו, והחשש מפני פגיעה חמורה במוסדות ובחינוך ישראל ניצב איתן כדי להכריע את הכף שלא יתמודד.

הפסיקה ניתנה, ההכרעה נפלה

"המשך בחינוך ילדי ישראל כי לכך נועדת", אמר הגר"ש וואזנר לרב גרוסמן, והוסיף: "יש לך זכות לקיים קידוש השם ולקיים מצוות כיבוד אב ואם".

פסיקתו החד-משמעית של הגר"ש ווזאנר, לא הותירה ספק בלבו של הרב גרוסמן. מיד לאחר שהפסיקה ניתנה, הוא מיהר לעדכן את ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בהחלטה שנפלה, ומיד לאחר-מכן מיהר להרים טלפון אל יו"ר ש"ס אריה דרעי, בו עדכן אותו על ההחלטה וביקש ממנו כי יעדכן בכך גם את מרן הגר"ע יוסף.

בכך, נסתם הגולל על השמועות והספינים סביב ריצתו טורפת הקלפים של הרב יצחק דוד גרוסמן לרבנות הראשית, מה שמותיר כעת שני מועמדים יחידים שכבר הודיעו על ריצתם - הרב דוד לאו מחד והרב דוד סתיו מאידך.

שם נוסף, שבודק בימים אלו את סיכוייו, הוא הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת "מרכז הרב", שנפגש בימים אלו עם חברים בגוף הבוחר כדי לבדוק את תמיכתם בו.

בנוסף, בשיחות שקיים עם גורמים ב'דגל התורה', שמע מהם דברים ברורים על-כך שהם מעדיפים לתמוך בו על-פני תמיכה במועמדים האחרים הקיימים כעת. בימים הקרובים, כפי הנראה, הרב שפירא יקבל את ההחלטה האם ללכת בדרכי אביו ולהתמודד על תפקיד הרב הראשי לישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר