מי יהיו הרבנים הראשיים?

150 חברים, 7 מתמודדים ושני רבנים ראשיים נבחרים

בשעות הצהריים (רביעי) יגיע אל קו הגמר המירוץ לתפקידי הרבנים הראשיים לישראל, שעה ש-150 חברי הגוף הבוחר ייכנסו אל מאחורי הפרגוד ויממשו את זכותם לקבוע את זהותם של הרב הראשי האשכנזי ושל הראשון לציון ל-10 השנים הבאות, מתוך שבעת המתמודדים לתפקיד • סיקור מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פתקי ההצבעה (צילום: פלאש 90)

בשעות הצהריים (רביעי) יגיע אל קו הגמר המרוץ לתפקידי הרבנים הראשיים לישראל, שעה ש-150 חברי הגוף הבוחר ייכנסו אל מאחורי הפרגוד ויממשו את זכותם לקבוע את זהותם של הרב הראשי האשכנזי ושל הראשון לציון ל-10 השנים הבאות.

בשעה 15:00 יחל תהליך ההצבעה, שלוש שעות לאחר-מכן ייסגרו הקלפיות ותחל הספירה על ידי וועדת הבחירות כשבסיומה, בשעה 20:00 בערב לערך, יוכרזו המנצחים הסופיים. במידה ושני מתמודדים יקבלו מספר זהה של קולות, יוכרז תיקו ותיערך הצבעה שניה, עוד הערב.

את הרבנים הראשיים בוחרים חברי הגוף הבוחר, אשר חלקם נמנים על הרבנים והדיינים וחלקם נמנים על נציגי הציבור.

הרבנים מתחלקים ל-30 רבני הערים הגדולות, 14 רבני עיר מהמועצות המקומיות הגדולות, 2 רבנים אזוריים מהמועצות המקומיות הגדולות, 8 רבני הישובים הגדולים, 4 רבני שכונות, 10 הדיינים הוותיקים, 2 רבנים צבאיים ו-10 הרבנים שנתמנו על-ידי הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר בעקבות השעייתו של הרב הראשי יונה מצגר. חלק מהרבנים נפסלו בשל קרבתם לאחד המתמודדים.

החלק האחר נמנה על נציגי הציבור ומתחלק בסדר הבא: 25 ראשי הערים הגדולות, 6 ראשי המועצות המקומיות הגדולות, 4 ראשי המועצות האזוריות הגדולות, 14 ראשי מועצות דתיות של העיריות הגדולות, 4 ראשי מועצות דתיות של המועצות המקומיות הגדולות, 2 שרים, 5 חברי-כנסת ו-10 נציגים שמונו על-ידי שר הדתות נפתלי בנט.

מדובר בסיומה של סאגה מתמשכת, יש שיאמרו אף מאבק שהיה לעיתים יצרי ומכוער, שהתחולל במדינת ישראל במהלך החודשים האחרונים.

לרבים לא ברור אולי הוויכוח הסוער שתפס כותרות רבות שכן הציבור החרדי ממילא לא סומך את ידיו על המוסד הציוני ולא רואה בזהות הרב הראשי סמכות תורנית הלכתית קובעת, כגדול הדור של ממש, מנגד גם בציבור הכללי נפגע בשנים האחרונות האמון במערכת הבירוקרטית והמסואבת מה גם שרבים בוחרים לעקוף את המנגנון הארכאי והמיושן ולקבל את צרכי הדת ממקום אחר.

כך או כך, אין ספק שהמאבק העסיק בכל זאת את העולם היהודי בכלל והציבור החרדי בפרט במהלך התקופה האחרונה. הרבה טלטלות ותהפוכות אפפו את המרוץ הנוכחי שהיה אחד הסוערים שידעה הרבנות הראשית מעודה, החל מזהות המועמדים וכלה בתאריך מוסכם דרך מלחמת השמצות והכפשות מכל הצדדים.

העובדה שנבחרה ממשלה חדשה העוינת את הציבור החרדי גרמה לדאגה רבה בקרב המפלגות החרדיות תוך חשש כבד כי המרוויחים הגדולים יהיו דווקא המועמדים הציונים דתיים, ואכן כבר בתחילה הודיעו רוב המפלגות החילוניות על תמיכתם ברב דוד סתיו רבו של היישוב שוהם ויו"ר ארגון רבני צוהר.

אלא שעד מהרה התברר כי דווקא בקרב הציבור הדתי לאומי חלוקות הדעות באשר לזהותו של המועמד כאשר גדולי הרבנים החרד"לים הטילו ווטו תקיף על מועמדותו והעדיפו את נשיא ארגון צוהר הרב יעקב אריאל.

במפלגת הבית היהודי שררה מבוכה רבה כאשר חלק צידדו ברב אריאל וחלק ברב סתיו אלא שבשלב מסוים התברר כי קיים קושי להעביר את החוק המאפשר לרבנים מעל גיל 70 להתמודד מה שהוריד את אופציית ההתמודדות של הרב אריאל והותיר את הרב דוד סתיו כמועמד מטעם הציונות הדתית.

בגזרה החרדית גם הרוחות לא שקטו ובבורסת השמות עלו שמותיהם של הרבנים יצחק דוד גרוסמן הנחשב כמקובל על כל החוגים והמגזרים וכן ריצה נוספת של הרב הראשי המכהן הרב יונה מצגר אלא שעד מהרה ירדו האופציות הללו. הראשונה בשל הוראתם של גדולי ישראל מרנן פוסק הדור הגר"ש וואזנר וראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן לרב גרוסמן כי עליו לשמור על צוואת אביו שאסר עליו להתמודד לתפקיד וכן החשש שהדבר ייפגע בהרבצת התורה ובחיזוק מוסדות הקירוב שבנשיאות הרב והאופציה הנוספת של הרב מצגר ירדה בשל העובדה שהחוק לא עבר זאת בנוסף לחקירות פליליות שנפתחו במקביל כנגד הרב.

בשלב מסוים הודיעו גדולי הדור על תמיכתם במועמד הרב דוד לאו רבה של העיר מודיעין ובנו של הרב ישראל מאיר לאו כשהוא זוכה להסכמה ממרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ע יוסף.

בנוסף, הודיע הרב יעקב שפירא ראש ישיבת "מרכז הרב" על התמודדותו תוך שהוא זוכה להערכה רבה הן בקרב חלק מהרבנים החרדיים והן בקרב הרבנים הציונים דתיים מהזרם החרד"לי. גם הרב אליעזר איגרא הודיע על הצטרפותו למרוץ למרות סיכוייו המועטים.

בגזרת המאבק לתפקיד הראשון לציון המערכה הייתה סוערת לא פחות. אם בתחילת הדרך היה נדמה כי ישנה סוג של הסכמה ואולי אף דיל בין תנועת ש"ס למפלגות אחרות שתאפשר לרב שלמה משה עמאר להמשיך לכהונה נוספת תוך העברת חוק מיוחד שנקרא על שמו המאפשר לרבנים ראשיים מכהנים להתמודד לכהונה שנייה הרי שעד מהרה הגיעה הוראתו המפורשת והתקיפה של נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר"ע יוסף שלא לתמוך בחוק וזאת לאחר שהוברר הדבר כי נסגר דיל מול הרב דוד סתיו שיאפשר את בחירתו.

בדרשת מוצאי שבת התבטא מרן הרב עובדיה בחריפות רבה נגד הרב דוד סתיו והאפשרות כי ייבחר לתפקיד הרב הראשי. הדיל שנפסל, עורר בקרב תומכי הרב עמאר תחושות של מרמור וכעס מה שגרם להם להריץ במישרין ובעקיפין את מועמדותו של הדיין הרב ציון בוארון.

בתנועת ש"ס התלבטו במשך שבועות ארוכים בין תמיכה במועמדותו של הרב אברהם יוסף רבה של העיר חולון ובין תמיכה במועמדותו של הרב יצחק יוסף ראש ישיבת חזון עובדיה ומחבר סדרת הספרים "ילקוט יוסף", כשהמטוטלת נעה מצד לצד פעם לטובתו של הרב אברהם ופעם לטובתו של הרב יצחק.

אלא שהעובדה כי ב"דגל התורה" שמו ווטו על מועמדותו של הרב אברהם יוסף זאת בשל פסיקותיו ההלכתיות בנושא השמיטה וכן חקירה פלילית שנפתחה כנגדו במהלכה אף נחקר באזהרה במשך שעות ארוכות גרמו להחלטה הסופית לטובת מועמדותו של הרב יצחק יוסף כשאביו מרן מכריז עליו כי הוא ועמדו לתפקיד תוך שהוא קורא ופועל למען בחירתו.

במקביל אליהם, הודיעו גם הרבנים ציון ערוסי רבה של קריית אונו, הרב יהודה דרעי רבה של העיר באר שבע והרב אליהו אברג'ל על ריצתם לתפקיד. כאשר השניים האחרונים הסירו אמש באופן סופי את מועמדותם ורק הרב רצון ערוסי עדיין מתעקש להמשיך במרוץ.

בגזרה הדתית לאומית נתמך הרב שמואל אליהו רבה של העיר צפת על-ידי מפלגת הבית היהודי, כנראה מחוסר במועמדים אחרים, אולם שורת התבטאויות גזעניות שלו מן העבר עוררו עליו ארגונים רבים שפנו ליועץ המשפטי ולבג"ץ בדרישה לפסול את מועמדותו ואכן היועץ הודיע כי מועמדותו נחשבת לבעייתית אלא שבית המשפט העליון החליט שלא להתערב בשלב זה ולא לפסול את מועמדותו.

לקו הגמר, מגיעים הבוקר הזה שבעה מתמודדים. שלושה לתפקיד הרב הראשי האשכנזי - הרב דוד לאו, הרב יעקב שפירא והרב דוד סתיו, כאשר נראה כי המרוץ בין הרבנים לאו ושפירא צמוד מאוד.

ארבעה מתמודדים לכס הראשון לציון - הרב יצחק יוסף, הרב ציון בוארון, הרב שמואל אליהו והרב ציון ערוסי, כאשר נראה כי בחירתו של הרב יצחק יוסף לתפקיד מובטחת.

יצויין כי בכל המטות של שבעת המתמודדים בטוחים גם הבוקר הזה בניצחונם הערב בבחירות, כנראה בשל הבטחות כאלו ואחרות שקיבלו מחברים בגוף הבוחר, אך בסופו של דבר, מדובר בבחירות צמודות מאוד שיוכרעו כנראה על קולות בודדים, כך שהמתח כנראה יישמר עד הדקה האחרונה, לאחריה, יצאו שני מנצחים וחמישה מאוכזבים.

אתר "כיכר השבת" מלווה את יום הבחירות בעדכונים שוטפים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר