הרב חיים אמסלם בחשבון נפש: "אני לא חף מטעויות"

בראיון גלוי לב ל'כיכר השבת', מתייחס חבר הכנסת לשעבר הרב חיים אמסלם לכישלונו בבחירות לכנסת שנערכו במחצית הראשונה של השנה: "אין אדם בעולמנו שחף מטעויות, כך גם אני. במקרים מסויימים שיחקתי לידי חלקים בתקשורת החרדית" • ל"טעויות" שדווקא היה שמח להמשיך ולעשות, לקרע מול מרן הגר"ע יוסף, ליאיר לפיד ואפילו לקיצוץ בתקציבי הישיבות: "נעשה בצורה גסה" • ראיון ללא מסכות (מגזין, סיכום שנה)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
"לא חף מטעויות", ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם (צילום ארכיון: פלאש 90)

מסכמים שנה: עבור ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם, הייתה זו שנה לא קלה, שנה שבתחילתה היה עוד מי שחשב לראות אותו מכהן כח"כ בכנסת ה-19 של מדינת ישראל, דבר שלא יצא בסופו של דבר אל הפועל.

כעת, לרגל ראש השנה, הוא מסכם בשיחה ל'כיכר השבת' את השנה שעברה עליו מבחינה אישית, מספר על החיים שלאחר הפוליטיקה, מתייחס לטעויות אסטרטגיות שעשה במהלך הבחירות לכנסת בהן נכשל בסופו של דבר, וגם מבהיר על אילו טעויות הוא לא מתחרט ואף היה שמח לחזור.

בתחילת השנה החולפת היה מי שחשב לראות אותך בכנסת, זה לא קרה. מאז נעלמת. לאיפה?

"בוא נעמיד דברים על דיוקם" הוא משיב, "לא "נעלמתי" מאור הזרקורים, בתקשורת הכללית ברדיו ובטלויזיה, אני מוזמן לעיתים קרובות להופיע, אני מוזמן די הרבה לפאנלים והרצאות בכל הנושאים שעל סדר היום".

"אני יודע שבתקשורת החרדית, באופן כללי יש הוראה להתעלם ממני "ולהחרים" אותי. כתבים הודו בפני שיש הוראה מ"גבוה" כזה או אחר להתעלם, זה בסדר, אני לא לוקח ללב יותר מידי את העניין, מה ציפיתי ש"קול ברמה" השופר של ש"ס יראיין אותי? הם יראיינו את איילת שקד ואת אנשי 'יש עתיד', כי הם באמת אינם מאיימים עליהם ועל השקפתם. נגדי לעומת זאת נוהלו מסעות שיסוי והסתה ימים שלמים. משל הייתי אוייב העם. אבל כשהתחלתי דרך ארוכה, לקחתי את זה בחשבון".

אנשי מטה הבחירות של 'עם שלם' במוצאי הבחירות, ספגו אכזבה (צילום ארכיון: פלאש 90)

"לעומת זאת, הצבור הרחב פוגש אותי בדרך עקיפה, גם בתקשורת הכללית גם בהופעות, וגם בדף הפייסבוק של עם שלם שיש בו קרוב למאה אלף חברים. ולאחרונה אנחנו מחזירים אותו לפעילות והוא ומקבל עדכונים שוטפים מהעשיה שלי ומהפעילות שלנו".

"מסכים אתך" מוסיף הח"כ לשעבר, "ונכון שיחסית לנוכחות שהייתה לי כשהייתי בכנסת ולחשיפה ללא תקדים לח"כ חרדי, היום זה הרבה פחות, וזה טבעי. אולם גם כיום אני נוכח הרבה מעבר למרבית החכי"ם החרדיים, באמת מבלי לפגוע..."

בהיעדר החיים הפוליטיים, איך מתנהלת שגרת יומך?

"יש דבר שמשמח אותי מאד במצב הנוכחי, וזהו הזמן הנוסף בו אני יכול להקדיש ללימוד תורה. ובעזרת ה' גם זוכים להוציא פירות משובחים. ממש לאחרונה הוצאתי ספר חידושים על רוב הש"ס בשם "שמחת חיים". ואת ספר "גדול הנהנה מיגיעו" שבזמנו היה קונטרס קטן שגם עשה לי "הרבה צרות". אתה יודע איך זה כשהאמת שלך לא נוחה כל כך לבעלי השררה. זהו ספר על חשיבות והכרח לתורה שתשלב עמה פרנסה".

"אני עובד בימים אלו על ספר "זרע ישראל" חלק ב' על הגיור שהוא בעיקרו ורובו התכתבות עם גדולי תורה מכל הקשת לבירור גדרים וחידושים בעניני הגיור. אני מעביר שיעורים והרצאות. ובעיקר מכין את עצמי לחזרה לזירה הפוליטית להמשך השליחות שלי לטובת הצבור הכללי ובעיקר הספרדי" אמר הרב אמסלם.

"נגררתי לומר דברים שנתנו מקום לפרשנות מעוותת"

הימים הנוראים מוגדרים כזמן של חשבון נפש, אתה חושב שעשית טעויות בשנה האחרונה? בדגש על התקופה שקדמה לבחירות.

"אין אדם בעולמנו שחף מטעויות, כך גם אני. ראשית, אין ספק שלעיתים בלהט הפעילות נגררתי לומר דברים שנתנו מקום לאפשרות לפרשנות מעוותת ולהוצאתם מהקשרם".

"נגררתי לומר דברים שנתנו מקום לפרשנות מעוותת" (צילום ארכיון: פלאש 90)

"אני חושב שבמקרים מסויימים שיחקתי לידי חלקים בתקשורת החרדית ששמו לעצמם למטרה לעשות לי דמוניזציה ולהפוך אותי לאוייב הציבור. וזה לא משנה שאני יודע שרוב ככל הציבור החרדי לא קנה את הסחורה הזו. ובמיוחד בתקופה הזו שכולם מודים שראיתי את הנולד וצדקתי בדבריי. אני חושב שהשיטה הזו לקחת אנשים שלא מסכימים עם דעתך והשקפתך ולהשמיץ אותם שממשיכה גם בימים אלו כלפי אחרים שהיו עד לא מכבר סוג של קונצנזוס היא פסולה".

"שנית", מוסיף הרב אמסלם. "במבט לאחור יכול להיות שהייתי צריך לצפות בצורה יותר מדוייקת את עוצמת המלחמה נגדי מצד אנשי ש"ס, שבאמת לא בחלו בשום מעשה אנטי מוסרי יהיה ככל שיהיה, על מנת למנוע מאיתנו להכנס לכנסת. יכול להיות שהייתי צריך לחבור בריצה משותפת עם מפלגה אחרת. ואפשר להגיד שחוץ ממרצ והסיעות הערביות כל ראשי המפלגות עמדו אצלי בתור עם הבטחות לכמעט כל מה שארצה על מנת שארוץ איתן".

"הסקרים שנתנו לנו בתחילת מערכת הבחירות 3 ו-4 ולעיתים גם 5 מנדטים, דיי סינוורו אותנו, אחר כך כבר לא הייתה דרך חזרה, ואמנם סיימנו עם 2 מנדטים שלא הספיקו לנו לעבור את אחוז החסימה. אבל אני מאמין באמת ובתמים שהכל מאיתו יתברך. ובסופו של דבר יתברר שהכל לטובה".

"יש טעויות שאני שמח בהן"

"יש "טעויות" שאינני מתחרט עליהן לרגע" מסייג את דבריו הרב אמסלם. "אתה יודע. הבן שלי חגי, עילויי אמיתי בתורה, יושב ולומד מתוך חשק והתמדה היום בישיבה שבהגדרה לא חרדית. מדוע? כי בזמנו ש"ס העבירה מסר לכל הישיבות שלא יהינו לקבל אותו. ילד תמים וטוב שלא עולל מאומה ואפילו בענייני הפוליטיקה אינו כל כך מתעניין. כל זאת מפני שאבא שלו פנה לדרך פוליטית עצמאית. הוא היום כל כך נהנה ושמח בלימודו, לומד כל כך בחשק, זה מרגש ומשמח אותי. אני שמח שהוא "נקלע" למקום הזה עקב ה"טעויות" שלי".

"אולי אני בכלל לא פוליטיקאי..." הרב אמסלם בימיו כחבר כנסת (צילום ארכיון: פלאש 90)

"אלו ה"טעויות" שאינני מתחרט עליהן לרגע אחד, ולהיפך אני שמח בהן" הוא אומר. "זה מה שנתתי פומבי לדעותיי, והמראה ששמתי מול פניו של הציבור החרדי-ספרדי בעיקר, והראיתי לו שהטעו ומטעים אותו, ושבלי להרגיש הוא נהיה ליטאי-ספרדי תוך אימוץ נורמות שאינן מתאימות לו בשום אופן".

"המציאות הכואבת מוכיחה זאת יום יום לצערי הרב. אין ספק שיכולתי לשתוק וכלום לא היה קורא לי... יכולתי להחניף לבני ביתו של הרב עובדיה יוסף, ולעושה דברם בזמנו אלי ישי, והייתי ממשיך להיות הרב הגאון רבי חיים אמסלם שליט"א מחבר הספרים, הרב, פוסק ההלכה וכו' כפי ש"יעצו" חברי בכנסת, והזהירו אותי כי לטובתי כדאי לי לשתוק.. אולי זה לא מתאים לפוליטיקאי. אולי אני בכלל לא פוליטיקאי, אבל אני לא יכול לשתוק מול עוולות. פשוט לא מסוגל. לא יכולתי לשתוק אל מול העוול הגדול של הפיכת ציבור ענק לעני ותלותי, לא יכולתי לשתוק אל מול אפליית הספרדים בהסכמה שבשתיקה ומתוך "חשש" של הנהגת ש"ס".

"את "הטעות" הזו של ללכת עם האמת שלי עד הסוף ולא לשתוק, עשיתי מתוך בחירה והייתי עושה את זאת שוב. למרות שיש מי שתמיד דואג לעוות את דבריי עד לבלי הכר. לפעמים אני קורא דברים שאומרים בשמי, תמיד זה בתקשורת החרדית. ואני שואל את עצמי האם אני חולם? איך אפשר לעוות ולהפוך דברים בצורה כל כך בוטה...?! אבל אני מאמין שישנם עדיין אנשים דעתנים ושכלתנים שמבחינים באמת. אני מאמין שבעיקרון הצבור הספרדי הרחב שומרי המצוות וגם המסורתיים יודעים שהדרך של ש"ס אינה הדרך שהנחילוהו אבותינו ורבותינו. סוף סוף מציאות חיינו טופחת על פניה של העסקונה הפוליטית והתקשורתית".

הדחתו של אלי ישי מתפקיד היו"ר: "כאב לי עליו"

אתה מרגיש אולי קצת רצון לתקן את הקרע עם הרב עובדיה יוסף?

"לי אישית לא היה "קרע" עם הרב עובדיה, מי שמכיר את המציאות והאמת יודע שתמיד העליתי על נס ועל כפים את גדלותו בתורה, וכמי שהרים את קרן הספרדים בדור שלנו, מי שהסית אותו לפגוע בי. בתלמיד חכם לפחות על פי התארים אותם חלק לי ולפי צורת ההתייחסות אליי ולספריי בספריו. על לא עוול בכפי, בלא לתת לי שום אפשרות אפילו להסביר או להצטדק, זה ח"כ אלי ישי וסובביו של הרב, שמתוך מגמה ברורה הסיתו והדיחו אותו נגדי. אמנם בינתיים הוא בעצמו סולק בבושת פנים מהנהגת ש"ס. זה היה בצורה משפילה ממש. לי עצמי כאב עליו. אבל אני מאמין שהקב"ה גומל מידה כנגד מידה".

"לי עצמי כאב עליו. אבל אני מאמין שהקב"ה גומל מידה כנגד מידה", ח"כ אלי ישי (צילום ארכיון: פלאש 90)

במענה לשאלה מה היה אומר למרן הגר"ע יוסף לו היה יכול להיפגש עמו לשיחה של פנים מול פנים בימים אלו, משיב ח"כ לשעבר הרב אמסלם: "הייתי מספר לו שאני ממשיך תמיד ללמוד בספריו תוך הערכה ואהבה".

"הקיצוץ בתקציבי הישיבות נעשה בצורה גסה"

בתור מי שהיה במערכת הפוליטית, וכעת נחשב ל'משקיף מן הצד', מה אתה חושב על שר האוצר יאיר לפיד?

"אני חושב שיאיר לפיד שוגה בדרכו. אתה לא יכול להכנס לחנות חרסינה עם מניירות של פיל. זה לא עובד. עם כל הכבוד, יש דברים חברתיים שצריכים שינוי ותיקון, לאף אחד אין ספק בכך.. הקיצוץ הגורף בקצבאות הילדים. ובתקציבי הישיבות. נעשה בצורה גסה ולא מקצועית. תוך חוסר הבחנה ברור בין אלה שמגיע להם ובין אלה שמוסכם שלא מגיע להם. לא שופכים את התינוק עם המים".

"אני למשל, כולם מבינים. גם מי שחלק עליי ונלחם בי, שכל מה שרציתי לעשות זה מתוך אהבה ודאגה כנה לציבור שלנו שיוכל להתפרנס בכבוד. ושיוכל להבטיח את עתידם של לומדי התורה. לפני הבחירות פנו אליי מ"יש עתיד" והציעו שנרוץ יחד, אך ידעתי וברור היה לי שדרכו אינה דרכי ואין שם מקומי גם אם הדבר מבטיח את מקומי בכנסת".

"לפיד שגה בדרכו, הקיצוץ בתקציבי הישיבות נעשה בצורה גסה" (צילום ארכיון: פלאש 90)

"כשאני מטיף על כך ש"אם אין קמח אין תורה" או ש"כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון" או "שיפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" אני מביע את דברי רבותינו מתוך דאגה כנה לתורה ולומדיה. כדרך רבותינו בכלל והספרדים בפרט... ועם כל זאת אני חושב שהמאבק נגד יאיר לפיד, בצורה שהוא נעשה בתקשורת החרדית אשר הופכת אותו לצורר היהדות, אינו נכון. זה משיג תוצאה הפוכה מהמבוקש, ורק בונה אותו בתוך הקהל החילוני ובמיוחד אצל שונאי הדת, וחבל..."

"להפסיק להשניא את היהדות"

קבלה כלשהי שקיבלת לקראת השנה החדשה?

"אני רואה בהפצת הדברים המרכזיים שעליהם נאבקתי חשיבות עליונה" הוא משיב ומפרט, "ראשית: תפיסת הגיור של "זרע ישראל". השבת צאצאי היהודים, אחינו, ליהדות בדרכם של הרב עוזיאל והרב עובדיה וכפי שעשו בפועל בדורות קודמים, כי הדרך המיושמת כיום. שאינה דרך פסיקת רבותינו הספרדים, אלא תפיסה ליטאית קיצונית (חדשנית) מזיקה לתורה ולעם ישראל ומייצרת התבוללות ומגבירה שנאת אחים".

"שנית: העמדה התורנית כי חיי תורה צריכים להיות משולבים בחיי פרנסה, ושמסגרת הכוללים לא נועדה להיות נחלת כלל היראים, היא נועדה לקבוצה מועטת וליחידי סגולה המוכשרים לכך. וממילא צריך להכשיר את האדם ללמודים כללים ולחיי פרנסה בכבוד, וגם להתגייס לצה"ל או לשרות בקהילה וכיוצא, ולהתאים את השרות לאופי של שמירת המצוות".

"הייתי מספר לו שאני ממשיך תמיד ללמוד בספריו תוך הערכה ואהבה", מרן הגר"ע יוסף (צילום ארכיון: פלאש 90)

"שלישית: מאבק באפליית הספרדים ללא לאות. רביעית: לחזור ליהדות נעימה, ולהפסיק כבר להשניא את היהדות על עם ישראל עם מאבקי שנאה והתלהמויות שאין להם בסיס יהודי והלכתי כגון מאבקי הקברים ההזויים, תרבות הפשקויילים הארורה, החרמות והגידופים נגד מי שלא חושב כמונו".

"עם ישראל על כל חלקיו ואגפיו, הם "בנים אתם לה' אלקיכם", הנביא ישעיה נענש על כך שכינה את ישראל "עם טמא שפתיים" אז מה נענה לכל האמירות הנוראות שנשמעו בשנה האחרונה?".

הרב אמסלם חותם את השיחה במילים: "יהי רצון שנרבה באהבת חנם, נקדש שם שמים ונהיה בבחינת "ישראל אשר בך אתפאר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר