רב עיר אחד? הרבנים חלוקים בדעתם

ועדת השרים אישרה את הצעת ח"כ אלעזר שטרן למינוי רב עיר אחד. הרב רצון ערוסי מתנגד לחוק, והרב אליהו מימון תומך בחוק, אך שניהם נגד ההתערבות ברבנות (אקטואליה)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
(צילומים: פלאש 90, 0404)

ועדת השרים לענייני החקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) כי ימונה בכל עיר רב ראשי אחד ולא שניים וכהונתו תימשך עשר שנים אך עם אפשרות שיוכל להיבחר בשנית.

שטרן מוסיף ומציע בהצעת החוק שלו כי טווח הגילאים של רבני העירם יהיה מגיל 40 ועד 70 - בדומה לרבנים הראשיים לישראל וכן יובטח ייצוג נשי באסיפה הבוחרת.

החוק החדש, מעורר שוב את המחלוקת בין חובשי הכיפות הסרוגות בכנסת לחברי הכנסת החרדיים. כאשר הפעם, גם נציגי 'הבית היהודי' התנגדו להצעת החוק של שטרן.

יצאנו לבדוק מהי דעתם של רבני הערים, בדקנו עם שניים מתוך רשימה של עשרות רבנים, הדעות אמנם חלוקות אך דעה אחת רווחת מצאנו אצל שניהם, ההצעה שהגיש שטרן היא התערבות בנעשה במוסד הרבנות.

הרב רצון ערוסי, רב העיר קריית אונו, אומר כי הוא מתנגד להצעת החוק בשל מה שהוא מגדיר "התערבות מסוכנת" במוסד הרבנות: "ההגבלה לעשר שנים, ודאי שאני לא תומך. גם נגד העניין של רב אחד בגלל שהם מנסים להתערב יותר מידי, בסופו של יום זה יהיה כך שיהיה רב אחד, אבל בזמן האחרון יותר מידי הם מתערבים בהצעות חוק נגד הרבנות, לכן אני נגד כל החוק".

באחרונה, כאמור, הועלו מספר הצעות חוק הנוגדות את ההלכה, על כך מתריע הרב ערוסי: "לאחרונה מאוד מאוד מתערבים בענייני חקיקה ובענייני רבנות, זהו צעד מסוכן. קמו אלמנטים שהם לא בדיוק הולכים בדרך של הרבנות האמיתית למרות שלכאורה הם דתיים, ויש להם מגמה לקצץ בקצבאות, לנסות פה ושם להצר את צעדיה של הרבנות ולצמצמם את סמכויותיה, וזה מסוכן כמו שאסור להתערב בענייני הרשות השופטת, יש חלוקה בין הרשות המחוקקת והשופטת לרשות המבצעת, כך אותו הדבר כאן, אסור לגלות התערבות".

הרב מזהיר כי במידה והמגמה הזו תימשך, יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת כמו הפרדת דת ממדינה: "במידה והם יתערבו תהיה הפרדת דת ממדינה, ככל שהמחוקק יתערב בענייני הרבנות יגיע היום שיהיה שבר ויהיה פילוג והפרדת דת ממדינה, בגלל זה אני מתנגד למעורבות יתר של המחוקקים בענייני הרבנות".

האם החוק כשלעצמו יפגע בדת? שאלנו. "זה לא יפגע בענייני הדת אבל החוק בא בתוך מכלול של חקיקה, תראה כמה מבול הם מביאים", השיב הרב ערוסי.

מנגד, הרב אליהו מימון רב העיר קריית אתא, תומך בהחלטה. הוא יודע למה הוא תומך בה בניגוד לדעתם של רבני ערים רבים. הוא חווה את הבעייתיות במצב הנוכחי בו מכהנים שני רבנים.

הרב מימון התנגד למינוי של רב נוסף לקרית-אתא. הוא מצידו רצה להיות הרב היחיד, אלא שהתוצאה הייתה הפוכה, בעקבות דיל שנרקם בין ש"ס וחב"ד, אליה משתייך הרב דיסקין - הרב האשכנזי, התנגדות שהביאה למחלוקת קשה בין השניים.

"אני בעד הצעת החוק כי אנחנו בני אדם ולא מלאכים", מסביר הרב מימון, "כל רב הוא בנאדם והוא מרגיש שהרב השני לוקח לו סמכויות ואם יפתח אולם גדול ובעליה יבקשו תעודת כשרות, ואלו יפנו לרב אחד ולא לשני אז הוא ירגיש פגוע, וזה מציאות".

הרב מסביר מה קורה בעירו, לדבריו כהונת שני רבנים מביאה מחלוקת ושנאה: "היום המצב מאוד קשה, אני מכיר את העניין מקרוב. אני לא צריך להצטנע, זה המציאות. אם לא פונים אלי - אני פגוע. למה פנו אליו ולא אלי וכי אני לא בסדר? ככה זה. שני רבנים מביא מחלוקות ומביא שנאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר