הסתה במסווה עיתונאי

ה"תחקיר" של הערוץ השני: הפחדה מפני הציבור החרדי

"דרמה מוגזמת ונטולת עובדות" הגדירו מבקרי טלוויזיה את פרק הבכורה של "המערכת" עם מיקי חיימוביץ בערוץ 2, שניסה להפחיד את הישראלים מהגידול בציבור החרדי • התגובות: "מדובר בחובבנות עיתונאית שמנסה לרכב על שנאה למען רייטינג" • "בחרו להתייחס לסוגיית החרדים-חילונים באופן בלתי ענייני" (חרדים)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
(צילום מסך, זכיינית ערוץ 2, רשת)

השתלטות, מלחמה על הבית, מאבק, הדרה ונטישה - אלו רק חלק מהטקסטים שנאמרו בסוף השבוע (חמישי) בתוכנית "המערכת" שניסתה להציג תמונה עדכנית על סוגיית יחסי חרדים-חילונים. אחרי סערת הפרומו שכונה "אנטישמי" והוסר רגע אחרי לאחר שמעט תוקן, התוכנית עצמה זוכה לתגובות חריפות לא פחות.

מילות שבח כמעט ולא תמצאו עליה, כן תמצאו מילות גנאי. בעצם, ביקורת נוקבת למרבה הפלא דווקא ממבקרי טלוויזיה שאינם נמנים על הציבור הדתי שהגדירו אותה במשפט מסכם: "רק דרמה מוגזמת ונטולת עובדות".

תחקירני התוכנית נשלחו למספר ערים בהן מתגוררים חרדים וחילונים זה לצד זה, כמו בית שמש וערד, ולקינוח גם בני ברק. העיר הראשונה נמצאת בשנים האחרונות בכותרות, בעיקר שליליות, ובימים אלו מנהלת מאבק עיקש ביחסים בין חרדים לחילונים.

אחד התחקירנים התלווה לתושבת העיר כשהיא צוידה במצלמה נסתרת בכדי לראות כיצד יגיב החרדי שיראה חילונית בלבוש לא הולם, והתוצאה הייתה ידועה: החרדי נזף בה.

התחקירן לא הסתפק בכך, מבין אלפי תושבים חילונים ודתיים שמתגוררים בעיר, הוא מצא תושב אחד שהחליט לעזוב את העיר בגלל התחרדותה.

העוול החרדי: חלוקת פירות וירקות בחינם

בערד, העיר שמרבית תושביה החרדים נמנים על חסידות גור, הציג התחקירן כיצד אותם תושבים משתלטים על העיר, בונים ללא היתרי בנייה ובעיקר הציג את ה"עוול" שהם גורמים לתושבים החילונים בכך שהם מחלקים פירות וירקות חינם אין כסף.

המגזר החרדי סובל ממצוקת דיור קשה וזאת הסיבה שקבלן חרדי מבני ברק התלווה לתחקירן לסיור בחנויות שהפכו לבתים ובמקלטים שהפכו ליחידות דיור.

"מדובר בחובבנות עיתונאית שמנסה לרכב על גלי שנאה וקיטוב למען רייטינג", הגיבו בפרויקט 'דוסים' בשיחה עם "כיכר השבת", "היא משתמשת בגזענות בוטה כלפי מיעוטים, כאשר בעצם ההגמוניה החילונית מקצה מרחבים שרק בהם יהיה מותר לחרדים לגור, ומדירה אותם מן המרחב הציבורי החופשי. זהו שיח רעיל שאין לו מקום במדינה מתוקנת. התכנית קובלת על חופש של החרדים, ועל זכותם האלמנטרית לקבל שטחי ציבור כמו לכל אזרח במדינת ישראל".

"העבודה העיתונאית לוקה בחוסר מקצועיות משווע כאשר היא משתמשת באנשים בעלי אג'נדה ברורה באיבתם ובמלחמתם בחרדים. לא הובא בכתבה ולו מרואיין טבעי אחד, לא חרדי ולא חילוני. גם החרדי שהתראיין לתוכנית אינו אובייקטיבי מפני שהוא מרוויח כספים מהקמת ערים חרדיות נבדלות", התרעם רוני לב, חרדי, פעיל בפרויקט 'דוסים'.

"מסתבר כי במאבק בין האיכות לצהוב, ידה של חיימוביץ' על התחתונה", קובעים פעילי פרויקט ההסברה, "נדמה שבמדינת האפרטהייד 'חיימוביץ' לחרדים אין זכות קניין. ובכלל, שהותם במרחב הציבורי מותנית בהסכמתו של החילוני, אדון הארץ, ובמרחבים מוגדרים המוקצים לכך".

כבר לא מאמינים שניתן לחיות יחד?

הביקורת הנוקבת נגד תוכן התוכנית הגיע לא רק מהצד החרדי, כך-גם מחילונים ודתיים שהציפו את דף התוכנית ברשת החברתית פייסבוק בתגובות נזעמות.

"במהלך הצפייה בתכנית, חיפשתי את השיח האחר, איפה השיח על זה שאולי בכול זאת אפשר לחיות יחד, למה הוא לא קיים, האמונה שלכם בכך חדלה לחלוטין?", תהתה אילה שלם, תושבת העיר בית שמש.

הצופה המסורתית שנמנית על משפחה הנחשבת לסמל המאבק נגד תוצאות הבחירות בבית שמש, זעקה דווקא את זעקת החרדים: "חבל, גם מכיוון שהאשמות של שני הצדדים אחד כלפי השני, הכפייה הדתית, היריקה על ילדות, ומנגד הניסיון של התקשורת לעורר פרובוקציות, ולצלם דווקא את הצדדים הרעים והאלימים של החרדים הם פשוט שנאת חינם. מדוע אתם לא מראים את הצדדים היפים מהמתרחש אצלם".

"אני לא באה להטיף מוסר לאיש, אך אני פשוט חושבת שאנחנו באמת יכולים. דווקא בתור תושבת בעיר שבה ישנם תושבים חרדים רבים, ודווקא עכשיו כשמתקיימות ההפגנות בבית שמש נגד הזיופים בבחירות ולא נגד החרדים עצמם, צריך להוביל שינוי בעניין - להרבות כמה שיותר את אהבת החינם ולראות איפה אפשר ליצור למרות הכול, שיח משותף", אומרת שלם ברוח של פיוס.

"משוא פנים וחוסר אובייקטיביות"

מבקרי טלוויזיה רבים הגיבו נגד התוכנית שלדבריהם הייתה כושלת ולא שיקפה את המציאות, אלא הלכה צעד רחוק מידי ביחסים בין חרדים וחילונים.

"המערכת בחרה להתייחס לסוגיית החרדים-חילונים באופן בלתי ענייני, במשוא פנים ובחוסר אובייקטיביות. בעיקר כי קל יותר לייצר עניין מאשר להביא תשובות", כתבה לילך וולך באתר 'וואלה!'.

העיתונאי יאיר אטינגר מ'הארץ', כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "נלסון מנדלה שלימד את האנושות שיעור בגנות הקסנופוביה, לא היה אוהב את התכנית ששידרה מיקי חיימוביץ בערוץ 2, גם אני לא".

"העניין הוא, שאני בניגוד אליו התראיינתי לתוכנית "המערכת", וכשהסכמתי להתראיין לא חשבתי שאני הולך להשתתף בסרט מזרה אימה על "הפלישה החרדית" המתקרה גם "הקרב על הבית". לא האמנתי שבשנת 2013 מישהו יוציא מתחת ידו מוצר דקומנטרי כה פשוט, בו החרדים הם לרוב חסרי פנים, אלא אם הם מופיעים בדמות 'היהודי זיס' המספר למצלמה בחיוך זדוני "אתם ישנים, אנחנו הולכים לכבוש אתכם".

"אגב", הוסיף אטינגר, "קשה לי להאמין ש'המערכת' הייתה מעיזה לעשות סרט כזה, עם פסקול מאיים והכל על "התפשטות האפריקאים" או הערבים, או האשכנזים הטבעונים בשכונות 'שלנו'".

אביבה רוזן כתבה באתר 'מגפון' כי "'המערכת', תכנית התחקירים החדשה של מיקי חיימוביץ' נראית יותר כמו סרט דוקומנטרי שמציג בעיה חשובה ומטרידה, ולא כמו תחקיר מעמיק ונוקב. חיימוביץ' עדיין לא שם".

המערכת: הסרט הביא קולות כואבים משני הצדדים

מתוכנית "המערכת" נמסר בתגובה: "מטבע הדברים כשעוסקים בנושא כל-כך רגיש וטעון תמיד יהיו מי שירגישו שהנושא טופל באופן אחר או אפילו מנוגד לדרך הראויה בעיניהם. ולראיה, קיבלנו גם תגובות חמות מאד מגורמים שונים במגזר החרדי".

"לטעמנו הסרט הביא למסך של ערוץ 2 בפעם הראשונה את מצוקת הדיור החרדי כפי שהיא, ונתן במה ראויה למצב הקשה של הקהילה. במקביל ובמאוזן הבאנו קולות כואבים, ולטעמנו, לא מתלהמים, גם מקרב החילונים שנתקלים בתוצאותיה של המצוקה הזו.

"בסופו של דבר, לתפיסתנו, הסרט מביא קולות כואבים משני הצדדים של אנשים שמעוניינים לחיות בשקט ובשלום ודורשים מהממשלה פיתרון ראוי. אנו מקווים שהועלנו במשהו להעלאת המודעות הציבורית בכלל והשלטונית בפרט לבעיות הקשות שעסקנו בהן בסרט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר