הקרב על בית שמש לרגעי הכרעה

החרדים והחילונים נאבקים על זהותה של בית-שמש

בשעה 10:00 בבוקר ייפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים הדיון בערעור שהוגש נגד תוצאות הבחירות בעיר בית שמש • רגע לפני, אומר המועמד שהובס אלי כהן כי "אנו מקווים לטוב, זהו מאבק על צביונה הדמוקרטי של המדינה" • ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול: "אנחנו מצפים לישועה" (אקטואליה)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
מקווים לטוב. משה אבוטבול ואלי כהן (צילומים: משה גולדשטיין)

רגע ההכרעה הגיע: בזה אחר זה, השופטים דוד חשין, משה סובל ויגאל מרזל, ייכנסו בשעה 10 בבוקר (שלישי) אל אולם 317 בבית המשפט המחוזי בירושלים, לדיון בערעור על תוצאות הבחירות בבית שמש.

הקליקו להורדה:
עתירת היועהמ"ש יהודה וינשטיין
תשובת עורך הדין יעקב וינרוט

הצדדים מקווים כי העיר תחזור במהרה לקדמותה, לזמנים בהם המחלוקות האמוציונליות ביחסי חרדים-חילונים היו שייכים להיסטוריה וזאת בניסיון לפתוח דף חדש, אך הערכות הן כי השופטים לא ימהרו לתת את פסיקתם.

אלי כהן שהתמודד מטעם החילונים לראשות העיר, הובס בהפרש של כמעט 1,000 קולות לטובת ראש העיר החרדי משה אבוטבול, והגיש ערעור על התוצאות לאור זיופים שלכאורה התגלו במהלך יום הבחירות.

בשיחה עם "כיכר השבת", רגע לפני פתיחת הדיון בבית המשפט, מעריך אלי כהן כי היום יהיה זה דיון ראשון בסדרת דיונים: "אני חושב שהיום יהיה זה דיון ראשון שבה יציגו הצדדים את טענותיהם. ערעורינו ועתירת היועץ המשפטי ממשלה הגיעו לאור העובדות והנתונים הקשים שהועלו בחקירת המשטרה, אנחנו נחכה ונמתין להכרעת השופטים מפני שזו מחויבותנו המוסרית, אנחנו מקווים לטוב".

"בית המשפט יתכנס לאחר שקיבל לידיו את החומר ותשובות המשיבים והוא יחליט ואנחנו כמובן נכבד את החלטתו", הוסיף כהן.

"אם לא הייתי חושב שאני צודק ושהטענה שתושבי העיר צודקים, אני מניח שלא הייתי מגיש את הערעור", מוסיף כהן, "הרי הערעור שלנו מתבסס על עובדות, אנחנו עדים לכך שגם חקירת המשטרה כפי שהיא מוצגת באמצעות דבריו של היועץ המשפטי לממשלה, הם מציגים את העובדות שהיו ידועות לכול, שהייתה פה מערכת מאורגנת".

בעוד יש מי שטוען כי הגשת הערעור הוא פגיעה בדמוקרטיה, אלי כהן רואה את הדברים אחרת: "מה שחשוב הוא שבעצם היום מתקיים במדינת ישראל תהליך תקדימי של בחינת ומאבק על צביונה הדמוקרטי של המדינה והאפשרות לקיים בחירות נורמטיביות, שקופות ושוות לכול, אני חושב שבכך תרמנו תרומה מכרעת לקידומה הדמוקרטי של המדינה".

מנגד, בצד החרדי בטוחים כי שופטי בית המשפט יפסקו לטובתם וישאירו את התוצאות על כנן, ולא יפגעו בדמקורטיה ובבחירת תושבי העיר.

רונן משה, יועץ התקשורת של ראש העיר הנבחר משה אבוטבול, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי הוא מתקשה להאמין שבית המשפט יורה על בחירות חוזרות. "אני חושב שגם אם יש אי סדרים כאלו ואחרים בכמויות קטנות במקומות שוליים, הם עדיין לא משפיעים על תוצאות הבחירות, הם עדיין לא הופכים את התוצאה".

ראש העיר משה אבוטבול בכינוס הראשון של מועצת העיר (צילום: פלאש 90)

"אנחנו בוטחים במערכת המשפט ואין לנו ספק שבמקום שבו העובדות יצטרכו להתברר האמת תצא לאור", מוסיף יועץ התקשורת תוך האשמות כלפי הצד השני, "בסוף ישנם גורמים שלא קיבלו את הכרעת הבחירות ולא קיבלו את ההכרעה של הציבור בבית שמש וניהלו קמפיין שטני, קמפיין של השמצה, שקרים ועובדות לא נכונות".

"אין לי ספק שמערכת המשפט תקיים דיון ענייני בנושא הזה, בתקווה שמה שכולנו יודעים שראש עיריית בית שמש נבחר באופן דמוקרטי על ידי רוב הציבור מתוך מטרה להמשיך בפעילות שלו בשנים הקרובות וצר לנו שישנם גורמים שלא הפנימו את תוצאות הבחירות ומנסים בדרכים משפטיות ותקשורתיות ובהשמצות למנוע את הכרעת הבוחר ואני בטוח שהדבר הזה לא יקרה", הוסיף רונן משה.

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, אומר ל"כיכר השבת" רגע לפני פתיחת הדיון כי אנחנו "מצפים לישועה".

כזכור, בהודעת הערעור, שהוגשה באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים, ביקש היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מבית המשפט שיעשה שימוש בסמכותו לפי סעיף 73 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 ושיורה על ביטול הבחירות למועצת הרשות המקומית ולראשות הרשות המקומית בית שמש.

הערעור הוגש על ידי היועמ"ש לאחר שנפרשו בפניו ממצאי החקירה המשטרתית שהחלה כבר ביום הבחירות עקב תלונות ומידע שהתקבלו אודות מעשי זיוף ומרמה שנועדו להשפיע על תוצאות הבחירות.

"מממצאי החקירה עולה תמונה חמורה של פעילות עבריינית, שיטתית, מכוונת, מאורגנת וממוסדת בה נטלו חלק עשרות רבות של אנשים והושקעו משאבים כלכליים רבים. כל זאת, בכוונה תחילה לשנות את תוצאות הבחירות, ומתוך מחשבה שיש בפעולות אלו כדי לשנותן. היקף הליקויים החמורים, ובשים לב לתוצאות הבחירות שהוכרעו בהפרשים קטנים, מלמד שהיה בפעילות זו כדי להשפיע על תוצאות הבחירות בבית שמש", כתב היועהמ"ש.

תושבי העיר החילונים מפגינים נגד בחירת ראש העיר החרדי (צילום: פלאש 90)

וינשטיין הסביר בעתירה כיצד עבדה שיטת הזיופים: "הממצאים החמורים ביותר שנחשפו בחקירה, מלמדים על ניסיון מתוכנן, מכוון ושיטתי, בהיקף נרחב, לפגוע בטוהר הבחירות ולהשפיע על תוצאותן באמצעות פעילי סיעות שהתחזו לאחרים והצביעו במקומם לסיעה ששלחה אותם ולמועמד המומלץ על ידה לראשות העיר. מדובר היה בתופעה רחבת היקף שהייתה ידועה ומוכרת לרבים בחוגים מסוימים בעיר".

"לפי הראיות שנאספו, הפעילות תוכננה מראש עוד לפני יום הבחירות וכללה שידול של בעלי זכות בחירה למסור את תעודות הזהות שלהם לפעילים. תעודות הזהות נאספו לאחר פניות טלפוניות מוקדמות, באיסוף ישירות מהבתים על ידי הפעילים או באמצעות נקודות איסוף ומפגשים בבתי הכנסת ובמקומות אחרים. ביום הבחירות נערך מבצע לשיגור מתוזמן של המתחזים להצבעה בקלפיות והחזרתן של תעודות הזהות למוקדים ולבעליהם המקוריים", טען וינשטיין בעתירתו.

"לפעילות שיטתית זו ולתוצאותיה נודעת חשיבות מכרעת, בפרט כאשר מדובר במערכת בחירות שבה ההפרש בין שני המועמדים המובילים לראשות העירייה היינו מזערי, כ-2.7% מכלל הקולות הכשרים על פי הפרסום ברשומות, שהם 956 קולות בלבד", הוסיף.

עוד נכתב בהודעה כי "במקרה זה, בו הסטייה מהוראות חוק הבחירות היינה כה חמורה ומהותית, וקיימת אפשרות ממשית כי הקולות המזויפים השפיעו על תוצאות הבחירות, זהו המקום להתערבות בית המשפט בתוצאות הבחירות ולהורות על ביטולן, על מנת לוודא שהתוצאות ישקפו כראוי את רצון הבוחרים וכי הבחירות לא נעשו כלי שרת בידי המבקשים לתפוס את השלטון באופן בלתי דמוקרטי".

בבוקר יום שישי, ראש העיר משה אבוטבול הגיש את תשובתו לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות פרקליטו, עו"ד יעקב וינרוט, הנחשב לאחד מבכירי הפרקליטים בארץ.

עימותים בין תושבים חרדים וחילונים בבית שמש (צילום: פלאש 90)

בתשובתו כתב ראש העיר כי היועץ המשפטי לממשלה נקט בצעד קיצוני ללא סיבה מוצדקת לפסילת תוצאות הבחירות בהם נבחר אדם חרדי.

אבוטבול טען עוד כי חקירת המשטרה נמצאת עוד בראשיתה וכי כל העת חוקריה מזמנים עדים נוספים למתן עדות, וכי הראיות לזיופים שנמצאים בידי המשטרה שהוצגו בפני היועץ וינשטיין, דלות מאוד.

לדברי עורך הדין וינרוט, שבפגישתו עם הנציגים החרדים אמר כי קלה תהיה עבודתם לדחיית העתירה על הסף, ניתן להוכיח בוודאות כי מדובר בעשרות מקרים בודדים בהם השתמשו האנשים החשודים לכאורה בשימוש בתעודות זהות מזויפות וכי הן לא היו יכולות להשפיע על תוצאות הבחירות כלל וכלל.

לטענתם, בעוד מספר הזיופים בבחירות עומד על עשרות מקרים בלבד, הפער בין אבוטבול ניצח לאלי כהן שהפסיד, עומד על כמעט אלף קולות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר