הכרוז ביתד נועד לגר"ש אוירבך / דעה

הכרוז שפורסם ביתד, בו קוראים גדולי הדור לאחדות, ייועד לתקן את הפילוג בציבור הספרדי • יהודה ארנס רוצה להאמין ש'הגדולים' התכוונו בכלל להשכין שלום בסכסוך הליטאי (דעה)

יהודה ארנס | כיכר השבת |
הגר"ש אוירבך על רקע המכתב (צילום: פלאש 90, כיכר השבת. עיבוד: כיכר השבת)

סוף סוף התפרסם המכתב ש(כמעט) כולנו ציפינו לו. גדולי ישראל שליט"א פרסמו מכתב ביתד נאמן הקורא לאהבת השונה והאחר ולדון כל אדם לכף זכות. מלווה בכתבה גדולה הקוראת לשלום ואחווה.

אז נכון שמספרים שהכוונה לפילוג בין הספרדים לאשכנזים ולא לפילוג הפנים ליטאי. אבל עלינו אי אפשר לעבוד, אנחנו הרי יודעים שגדולי ישראל לא מחלקים בין אדם לאדם את כולם צריך לדון לכף זכות.

לכולנו ברור שחוץ ממספר מצומצם של עסקנים, את כלל הציבור כל מה שמעניין זה לעבור את החיים הגשמיים והרוחניים במקסימום תועלת ומינימום נזקים. ומכל המחלוקת הזו, אנחנו, האנשים הפשוטים רק ניזוקנו.

בעל כורחינו נקלענו לסחרור של האשמות זלזול ומחלוקת, אפילו ילדינו הקטנים כבר ידעו לומר מי צדיק ומי בכלל לא חרדי. לא ידענו את הגבולות לא הצלחנו להבין שמי שמלבה את הרוחות והיצריים הם בעלי אינטרסים קטנים שהכניסו את כולנו- גדולים וקטנים למלחמה ענקית.

המכתב היום הכניס את כולנו לפרופורציות. יש מהלכים שגדולי ישראל עושים, אבל זה לא אומר שנגמרו המצוות של בן אדם לחבירו. עדיין מצווה וחובה לדון את האחר לכף זכות, כן כן, גם אם הוא לא הצביע מה שאני הצבעתי, גם אם הוא תלמיד של רב אחר.

ידוע שכשאדם דן את חבירו לכף זכות הוא גורם לו באמת לצאת מחובה לזכות ולהתקרב יותר לקב"ה. מה גם שבשמיים דנים לזכות את האדם שרואה את הטוב והחיובי בשני. גם אם עד היום פיספסנו את כל זה, עכשיו זה הזמן, גדולי ישראל קוראים בקול ברור ומזכירים לנו שעדין לא מאוחר, צריכים להשאיר את המחלוקת הארורה מאחורינו ולחזור לשלום ול'אהבת ליגיונו של מלך' כלשון המכתב.

פעם שאל תלמיד את אחד מגדולי הדור מה העיצה? איך אפשר לדון לכף זכות? ענה ואמר: כשתדון את עצמך לכף זכות תוכל לדון אחרים גם כן, אבל אם את עצמך אתה דן לכף חובה הקושי באמת גדול לראות את הטוב באחר.
אז באו נדון את עצמינו ואת אחינו לכף זכות, נראה את הטוב ולא את הרע, ונחייה חיים טובים יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר