להפריד את הדת מהמדינה / דעה

הצעת החוק של מפלגת ישראל ביתנו לבטל את המועצות הדתיות יכולה להביא תועלת רבה. המצב הנוכחי של עירוב דת ומדינה אינו גורם רק לכך שהדת תשפיע על המדינה, אלא גם לכך שהמדינה תשפיע על הדת. מי שכבוד תורת ישראל יקר לליבו, חייב לעמוד על כך שהממסד הדתי יהיה מנותק לחלוטין מהממשלתי (דעה, חרדים)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
דוד רוזנטל (צילום: מתוך פייסבוק)

בימים אלה, עלתה הצעה של מפלגת ישראל ביתנו לבטל את המועצות הדתיות. לא חקרתי לעומק את כוונתם של המציעים, אני מניח שאינה מגיעה ממניעים של קידום היהדות, אך דווקא הצעה זו יכולה להביא תועלת רבה.

העובדה שכיום שירותי הדת ניתנים בידי רשות ממשלתית, יש בה טעם גדול לפגם. התועלת של שירותי הדת הממשלתיים היא זניחה, אך נזקם גדול. הדבר החכם ביותר עבור נציגי הציבור החרדי זה לשתוק ולתת להצעה זו לעבור. היהדות במדינת ישראל לא תיפגע, להיפך.

חשוב להבין, המצב הנוכחי של עירוב דת ומדינה אינו גורם רק לכך שהדת תשפיע על המדינה, אלא גם לכך שהמדינה תשפיע על הדת. המחשבה שבאמצעות גורם ממשלתי ניתן יהיה להפיץ יהדות להמונים, היא נאיבית. ההמונים לא מכבדים את הרבנות הממשלתית, אלא דווקא בזים לה (יחס שאינו שונה מיחסה של היהדות החרדית לרבנות).

במקביל, כגוף ממשלתי הרבנות כפופה לסמכויות השלטון, היא כפופה כמובן גם לבג"צ. המשמעות של זה היא שהממשלה יכולה להכתיב לרבנות ערכים ודעות אשר היא לא הייתה מאמצת מעצמה. באופן זה גם כפה בג"צ על הרבנות להעניק תעודת כשרות למסעדה שאינה כשרה, וכך גם חייב בית המשפט את הרבנות להכיר בגיורים שהיא התנגדה להם. מסיבה זו כבר בתחילת הדרך, עוד בטרם הקמת המדינה, גדולי ישראל התנגדו להקמתה של הרבנות הממלכתית. הראשון גם שזיהה כלי השפעה זה היה דוד בן גוריון, "אני רוצה את הרבנות תחת הידיים שלנו" הוא אמר. בינתיים נראה שדרכו צלחה.

במצב הנוכחי, הממשלה יכולה להכתיב ערכים לרבנות (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

כאשר הממשלה מעניקה שירותי יהדות, היא גורמת גם לזילות של הדת ואף להתנגדות לה. אמר פעם אדם חכם כי אם מישהו רוצה לגרום לכך שיהודים יפסיקו למול את בניהם, צריך פשוט לעגן את ברית המילה בחוק. עובדה היא שכאשר אין חוק גם הרחוקים ביותר שומרים על קדושת יום הכיפורים ומלים את בניהם, לעומת זאת איסורים שעוגנו בחקיקה מתקבלים בזלזול מופגן, כמו למשל חמץ בפסח או שמירת שבת. קירוב ליהדות ניתן לעשות רק באמצעות הידברות, בשום אופן לא באמצעות חקיקה.

מעבר לכך, שירות ממשלתי תמיד גרוע יותר מהחלופה הפרטית. ממשלה המספקת שירותי דת, בהכרח הם יהיו ירודים לעומת מה שאפשר להשיג בשוק החופשי. מסיבה זו גם אין מועצות דתיות בערים החרדיות, באופן פרטי יש בערים אלה שירותי דת איכותיים הרבה יותר לעומת אלה שהממשלה מספקת.

אז מדוע הפוליטיקאים החרדים לא פעלו עד היום לביטולה של הרבנות? התשובה פשוטה: ג'ובים. הממסד הפוליטי החרדי טעם מטעם הכוח והמשרות שהרבנות הממשלתית מספקת, ולמרות המחיר התדמיתי בחר לקחת חלק בחגיגה. תקנים בשירות המדינה שווים לכוח פוליטי, וקשה מאד לדרוש ממפלגה פוליטית לפעול לביטול כוחה שלה. עדיין, כוח פוליטי אינו שווה את הנזק לדת שנגרם מהמנגנון המסואב.

מי שכבוד תורת ישראל יקר לליבו, חייב לעמוד על כך שהממסד הדתי יהיה מנותק לחלוטין מהממשלתי. אסור שגורם כלשהו יוכל להשפיע על היהדות ולהכתיב לה מהלכים. אסור גם שהדת תהפוך לחלק מהסיאוב הפוליטי, וחזקה על ממשלה שתמיד תהיה מסואבת. חובה עלינו להעמיד את היהדות כמגדלור מוסרי העומד אל מול הממסד, כפי שהיהדות תמיד הייתה בכל הדורות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר