מיהו חרדי? ועדת שקד תחליט

מיהו חרדי לעניין גיוס לצבא? זו כנראה השאלה המהותית ביותר שתכריע האם בני ישיבות יגויסו לבסוף, או רק ספיחי החברה החרדית ישלחו לצבא • ועדת שקד תכריע בשאלה (חרדים)

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
מי הוא חרדי? (צילום: פלאש 90)

למרות הפרסומים כי כבר הוסכם על הגדרת מי הוא חרדי לעניין הגיוס, תתכנס היום (ג') ועדת שקד כדי לדון בדיוק בשאלה זו - מיהו חרדי? שאלה שלמעשה עומדת בלב חוק הגיוס החדש ותכריע האם יהיה חוק אקטיבי שישפיע על החברה החרדית, או שמא - כפי שמסתמן - החוק ישפיע בעיקר על השוליים של המגזר.

לכיכר השבת נודע, כי בסביבת ראש הממשלה מנסים לשכנע את חברי הכנסת החרדים בשיטת ה'מקל והגזר'. כלומר מצד אחד להסביר כי במידה והחרדים ישובו לדיוני הוועדה, יוגדר המושג חרדי בהגדרה רחבה מאוד שתכלול כל צעיר שלמד בילדותו בזרם כל שהוא המשתייך לחינוך החרדי, ובכלל זה "מעיין החינוך התורני" הכולל אלפי ילדים מסורתיים. הגדרה כזו תביא בסופו של דבר לאי גיוסם של בני הישיבות, אלא של השוליים של המגזר החרדי, ספיחיו וצעירים שכלל לא קשורים למושג חרדי.

מנגד, דואגים בסביבת ראש הממשלה ל"יידע" את הח"כים החרדים, שבמידה ולא ישובו לדיוני וועדת שקד, יוגדר המושג "חרדי" לעניין חוק הגיוס, בהגדרה מצמצמת מאוד. כזו שתכלול רק את בני הישיבות החרדים, אלו שלמדו בתלמודי תורה חרדים ולאחר מכן בישיבות חרדיות.

כזכור, על פי מתווה הגיוס שהתגבש ואושר בוועדת שקד, עד 2017 יחול שלב ביניים בו יגויסו בני הישיבות בתהליך מדורג, שיגע בסופו של דבר ב-2017 לסך של 5,200 מתגייסים מתוך מחזור של 8,000 בני ישיבות בקירוב. כבר כיום מספר גבוה מתגייסים למסלולים השונים (שירות אזרחי, מסלולי שח"ר וכדו'), אך החשש הוא שעולם הישיבות יאלץ לספק עוד 1,500 בני ישיבות מטובי הלומדים למסלולי הצבא.

הגדרת "מיהו חרדי?" שתדון היום בוועדת שקד, תכריע האם 1,500 המתגייסים החדשים יבואו מפוניבז' ומפורת יוסף, או שמא ממקיף ד' בשדרות ובדימונה.

עיקרי הסעיפים שיובאו היום לאישור

הטיוטה שתובא היום לאישור כוללת מספר סעיפים מעניינים, והיא פותחת בדיון בעניין מי הוא "בוגר מוסד חינוך חרדי" – מי שלמד עד גיל 16 / 17 (סוגיית הגילאים - להחלטת הוועדה) במוסד חינוך שהוא אחד מאלה..." בהמשך מובאות האפשריות להגדרת מוסד חינוך חרדי, כאשר הטיוטה מאשרת בעצם כי כל "מוסד לימודי שניתן בו חינוך שיטתי הכולל לימודי קודש יהודיים שאינו בפיקוח האגף לחינוך ממלכתי דתי" יגדיר את הלומד בו כחרדי לעניין החוק.

בהמשך מתייחסת הטיוטה ליעדי החוק. "מספר המתגייסים לשירות בכל שנה יהיה מתוך כלל תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים שמלאו להם 18 שנים באותה שנה ולא מלאו להם 26 שנים". כאשר הממשלה אמורה להחליט על יעדים שנתיים של גיוס לשירות במה שנקרא "תקופת ההסתגלות" (עד 2017).

ויש גם מספרים "יעדי הגיוס כאמור בסעיף זה יעלו מדי שנת גיוס עד ליעד שהיה מושג מהחלת הוראות פרק זה, ובלבד שהיעד השנתי הכולל לשנת הגיוס שתחילתה בחודש יולי 2013, לא יפחת מ-3,300 מתגייסים לשירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר