"עצרת המיליון" - כמה חרדים באמת יגיעו אליה?

מארגני "עצרת המיליון" החרדית מצפים ל-800 אלף איש. פילוחי ההצבעות בבחירות לכנסת ה-19 שוללים זאת, כמו גם נתונים שהציג בעבר הפרופ' אבי דגני. מאידך, נתונים שהציג בעבר הפרסומאי מאיר גל וכיום בעלי אתר "בחדרי חרדים", דווקא מחזקים את הציפיות בקרב המארגנים (חרדים, חדשות)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הציבור החרדי נערך בימים אלו לעצרת המונים כמחאה על "חילול השם הגדול" כהגדרתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן - ובעקבות הצהרתה של מדינת ישראל על הטלת סנקציות פליליות במצב בו הציבור החרדי לא יעמוד ביעדי הגיוס.

לקראת העצרת, מונתה וועדת היגוי גדולה ומשמעותית, המונה בתוכה גורמים מרכזיים ב"דגל התורה", "אגודת ישראל" וש"ס. בין היתר ניתן למנות את השמות חנוך זייברט, מנחם שפירא, אליעזר ראוכברגר, שניאור רוזן, רפאל מאיר וחיים ביטון החברים בה.

העצרת אמנם זוכה לכינוי "עצרת המיליון", כך גם היא מסוקרת בעיתונות החרדית כמו גם באתרי האינטרנט של המגזר. למרות זאת, גורמים רשמיים בוועדה מביעים תקווה להשתתפות של 800 אלף בני אדם - עדיין מספר בקנה מידה היסטורי.

"מדובר בהתלכדות מרשימה של כל העדות החוגים והמגזרים השונים שיגיעו למחות כנגד גזירת גיוס בני הישיבות וחילול השם הנורא שיגרום החוק החדש כאשר לראשונה בהיסטוריה ייחשב במדינת ישראל לימוד תורה כעבירה פלילית והם יושלכו חלילה לכלא", אמר גורם אמש (ראשון) רשמי בוועדה ל"כיכר השבת".

גם מבדיקת הנתונים השונים מהם ניתן ללמוד על גודלו של הציבור החרדי בישראל, קשה להאמין שניתן יהיה להוציא מיליון איש לעצרת ההיסטורית. נתונים אחרים מראים שגם 800,000 איש יהיה קשה להוביל אל הכניסה לירושלים.

לפי פילוח תוצאות האמת של הבחירות בכנסת ה-19, לתנועת יהדות התורה הכוללת בתוכה את דגל התורה ואגודת ישראל הצביעו 195,892 בני אדם, בתנועת ש"ס המזרחית-מסורתית לה מצביעים רבים שאינם חובשי כיפות שחורות או יושבים תחת הטייטל "תורתו אמנותו" בחרו 331,868 בני אדם. ביחד, לשתי המפלגות הצביעו 527,760 בני אדם.

בשנת 2011, הוערך על ידי עמותת חדו"ש כי החברה החרדית מונה בין 690 אלף בני אדם ל-710 אלף. מאידך, בכתבה של העיתונאי יאיר אטינגר ב"הארץ" באותה שנה, יוחסה לפרסומאי מאיר גל - כיום בעלים של אתר "בחדרי חרדים", אמירה לפיה החברה החרדית מונה בין 930,000 ל-950,000 בני אדם. בכתבה צויין אז, כי גם חדו"ש וגם גל מתבססים בהערכותיהם על מספרים מדוייקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

דו"ח שפורסם על ידי הלמ"ס באותה שנה, ניסה להשוות בין ארבע בדיקות של הלשכה בשנים שקדמו ל-2011, מהן עלה פער עצום בין הבדיקות. אחד מהמחקרים טען כי בשנת 2006 כבר חיו בישראל 700 אלף חרדים, מאידך, מחקר אכן טען כי באותה שנה חיו בישראל קרוב ל-450 אלף חרדים. השוני בין המחקרים נבע משיטות הבדיקה השונות - אחת שמסתמכת על מערכת החינוך, אחת שקובעת מיהו חרדי לפי מוסד לימודי בו למד אחד מבני המשפחה, אחרת על נתוני ההצבעות בבחירות ובדיקה נוספת המסתמכת על פי הסקר החברתי של הלשכה.

בשנת 2012, בכנס המנהלים "בתים ועיצובים", אמר הפרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת 'גיאוקרטוגרפיה', כי נתוני הלמ"ס לגבי המגזר החרדי אינם מדויקים. לדבריו אז, בדיקות שערך העלו כי ב-1999 מנה הציבור החרדי 545,000 בני אדם. ב-2011-2012, כך לפי דבריו של דגני בכנס, מנה הציבור החרדי 750,480 בני אדם.

הלווית הרב עובדיה יוסף, כ-450 אלף בני אדם השתתפו בה (צילום: שלומי כהן)

בהלוויתו של הרב עובדיה יוסף, האירוע החרדי הגדול האחרון במגזר החרדי, השתתפו על פי נתוני המשטרה כ-850 אלף בני אדם. כך נטען בסמוך להלוויה עצמה. הנתונים אז, התבססו על שטח וצפיפות. ימים מאוחר יותר, פרסם כתב חדשות 2 משה נוסבאום כי גורמים שונים העוסקים בתחום אליהם הצטרפו שני קציני משטרה בכירים אמרו כי הנתון דמיוני ומופרך, וכזה שאינו מתיישב עם המציאות.

הגורמים אמרו אז כי בירושלים כולה חיים 600 אלף יהודים בהם חילונים ונשים, מהם לפי ההערכות השתתפו בהלוויה בין מאתיים למאתיים חמישים אלף בני אדם. הגורמים הוסיפו למספר כמות נוספת של משתתפים שיכלו להגיע להלוויה בתוך מספר שעות מחוץ לירושלים והגיעו ל-450 אלף איש בלבד שהשתתפו בה.

עם זאת, בנוגע למספר המצביעים בבחירות לכנסת, חשוב לציין כי בני "העדה החרדית" וחסידויות סאטמר לא כלולים במספר, וזאת עקב אי השתתפותם במערכת הבחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר