יו"ר הכנסת לשעבר אברום בורג: "החרדים - רפורמים בשחור"

יו"ר הכנסת לשעבר, אברום בורג, טוען כי "החרדים הם רפורמים כמו כולם. רפורמים בשחור". לטענתו, "החרדיות לא מייצגת את האותנטיות היהודית שקדמה לה" (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
אברום בורג (צילום: פלאש 90)

אברום בורג, יו"ר הכנסת לשעבר ובנו של השר לשעבר יוסף בורג (המפד"ל), טוען כי "החרדים הם רפורמים בשחור".

בורג אמר את הדברים בבלוג שלו "מחשב מסלול מחדש", שם הוא מתייחס ל"עצרת המיליון" שנערכה בירושלים בשבוע שעבר. בורג טוען כי "עצרת החרדים האחרונה היתה תענוג ששמור רק לצדיקים לעתיד לבוא. כל השנאות הפנימיות נדחקו מפני האויב החיצוני הגדול".

"מתק השפתיים כלפי חוץ הסתיר את כל הריקבון שבפנים. עסקנים רהוטים נשלחו לכל ערוץ כדי לדברר את עצרת התפילה שאין בה אלימות ואין בה פריצות ויש בה רק מתפללים דבקים ונשים חסודות ומופרדות".

בורג התייחס גם לדברים שנאמרו בערוצים החרדים: "מרתק היה להקשיב לעומת זאת, למטיפים הרושפים בערוצים הדתיים. איך הם מחברים בין יאיר לפיד להמן הרשע ובין החילונים לעמלקים. תרבות השיטנה והלעומתיות במיטבה".

בורג כותב כי החילונים שנעמדו לצד החרדים הינם בורים: "היה מעניין לא פחות להקשיב ולקרוא את החילונים "המבינים" את הצורך בתלמידי חכמים שתורתם אומנותם. שהרי הם אלה ששומרים על הגחלת. חילונים נפלאים ובורים המאמינים שהעגלה החרדית היא 'העגלה המלאה' ומפניה צריכה העגלה החילונית הריקה לפנות את הדרך".

בורג מוסיף בציניות כי "הם הלוא מייצגי המקוריות, 'הם היהדות האותנטית'. ללא ספק הצלחה כבירה של פרויקט המיתוג החרדי. גם הם – החרדים, וגם השאר שבקירבנו קנו את ההבל ההיסטורי הזה אודות תפקידם של החרדים כמייצגי העבר הדתי המפואר של העם היהודי ותרבותו. אבל באמת?! שטויות מביכות. הגיע הזמן לומר את הדברים בקול גדול: החרדים הם רפורמים כמו כולם. רפורמים בשחור".

בורג, חובש כיפה, טוען כי החרדיות של היום לא קשורה לדת של פעם. "כשמשה רבנו עלה על הר סיני, באמצע הקיץ המדברי הלוהט, הוא לא חבש שטריימל. שלמה המלך לא קיבל את פניה של מלכת שבא עם ציצית משתלשלת ופיאות מסולסלות" כתב.

"עם העת החדשה, פריצת הנאורות לחיינו וכניסת הממדים החילונים לחיי המערב הגיבה יהדות הזמן ההוא בארבע תגובות. כולן מחדשות, רפורמיות. (...) החרדים, בניגוד ליחיד המתבולל, לקהילות הרפורמיות ולקולקטיב הציוני שביקשו לשנות באופן דרמטי את מצב הצבירה של היהודים, הגיבו החרדים ברפורמה משלהם".

לדברי בורג, תגובת החרדים לחיי המערב הייתה הסתגרות: "התגובה שלהם לחילון המערב, למודרניזציה של החיים, לתנועות ההשכלה וההתחדשות בקרב היהודים היתה – הסתגרות. לסתום את כל הפתחים, לחסום את האור, להפוך כל ספק לאיסור, כל גמישות הילכתית לפסיקה נוקשה ומחמירה, מנהגים היו לגזירות. וססמת הקרב הכמו הילכתית שלהם היתה 'חדש אסור מן התורה'".

"במובן הזה האורתודוקסיה לזרמיה ובהם החרדיות לגווניה הם חידוש חדש, שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה הרוחנית והתרבותית שלנו מעולם. או במילים אחרות – גם החרדיות היא רפורמה לכל דבר ועניין. מעניינת, מרתקת, קולנית וכוחנית. אבל ממש לא מייצגת את האותנטיות היהודית שקדמה לה. רפורמה בשחור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר