נזק או תועלת? חברי מועצת עיריית ירושלים בצילום שער מתלהם

בצל המאבק לסגירת ה'סינמה סיטי' בשבת, הצטלמו חברי מועצת העיר החרדים לכתבת שער מתריסה ב'ידיעות ירושלים'. האם הנזק לא רב יותר? בפנים: תשובות חברי המועצה (ארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
תמונת השער ב"ידיעות ירושלים" (צילומסך)

יותר נזק מתועלת: יחסי חילונים-חרדים מאז ומתמיד היו רגישים, תמיד היו אילו יחסים של כבדהו וחשדהו, ודאי בעיר כמו ירושלים. תחינות החרדים כי הסטטוס-קוו יישמר, לוו בעימותים מילוליים בתקשורת ולא פחות מכך בישיבות מועצת העיר ובמליאת הכנסת.

סאגת פתיחת מתחם התרבות "סינמה סיטי" בבירה בשבתות וחגים איחד את כל חברי מועצת העיר הדתיים נגד פתיחתו. מלבד ניר ברקת ראש העיר, דעתם של רובם ידועה - אי שבירת הסטטוס-קוו.

את דעתם הביאו חברי המועצה חובשי הכיפה בדרך שיש שיאמרו "הזיקה רבות למאבק". ביום שישי, עיניהם המשתאות של הקוראים החילונים נתקלו בתמונת שער בעיתון "ידיעות ירושלים" בה נראים חברי המועצה עטורי כיפה וזקן עם חיוך רחב מאוזן לאוזן, חוסמים את בניין העירייה. כשהכותרת ביטאה את החלום השחור מבחינת כל גלוי ראש: "סוגרים שבת".

בעקבות כך תהינו האם מאבק סבוך זה לא ראוי שיתנהל לו בשקט - הרחק מהכותרות? ואם בכל זאת החליטו נציגי הציבור לנהל אותו מעל גבי העיתונים, מדוע ללכת בתמונה שמבשרת "אנחנו החרדים נחליט על המתרחש בעיר", עם חיוך מרוח על הפנים?

ביקשנו את תגובת כל חברי המועצה שהופיעו בעיתון, כשחלקם יצאו לצורך צילום התמונה מדיון בוועדה לתכנון ובניה. לא פחות. רובם הסכימו כי מוטב היה שתמונה זו לא תפורסם, יחד עם זאת כולם סבורים כי יש ללכת בכל הכוח נגד פתיחת מתחם התרבות בשבתות וחגים.

יוסי דייטש, סגן ראש עיריית ירושלים, אומר כי "אין ולא היתה כל כוונה לאף אחד מנציגי מועצת העיר להתריס נגד אחרים, בפרט בנושא המורכב של שמירת השבת שהוא חשוב לכולנו".

לדבריו, "הנציגות החרדית מלווה את עניין ה'סינמה סיטי' כמו גם מקומות אחרים הנוגעים לקדושת השבת בירושלים והכל ברגישות הנדרשת לכך".

דייטש מצר על האופן שבו הם הוצגו. "אנו מצטערים שהתמונה גרמה לחשוב ההיפך מכך. במחשבה שנייה אפשר והיינו צריכים לנהוג אחרת", הוא מוסיף לסיום.

ישראל קלרמן, סגן ראש עיריית ירושלים, אומר כי דעתו הייתה כי מוטב שלא יצטלמו באופן הזה. "חד משמעי הייתי נגד זה ואני לא רוצה לחשוף בפניך מי הוביל את התמונה בשביל לחייך וכו'. אבל אחרי זה הכתבת ממש התחננה ולכן יצאנו לתמונה".

קלרמן סבור כי המאבק לא קשור למאבק התמידי בין חילונים וחרדים: "אני ודאי מוביל את המאבק לא בקטע של חילונים-חרדים, אלא בנושא מקצועי נטו וצודק גם בנושא השבת".

עמוד השער של "ידיעות ירושלים" (צילומסך)

אליעזר ראוכברגר, יו"ר סיעת יהדות התורה, הכחיש כי יצא מדיון בוועדה לתכנון ובנייה בשביל להצטלם והוסיף כי הוא לא רואה בעיה בתמונה כמות שהיא. "אני לא הגעתי מהוועדה לתכנון ובניה. אני מכבד את הציבור החילוני, אבל גם הציבור הזה צריך לכבד אותי ואת הערכים שלי והרגישויות שלי. התמונה זה קשקוש. הצטלמנו, אז מה. היא לא באה לאיים ולא כלום, היא ויז'ואל של הכתבה. לא יותר. אין לה מטרה אחרת. החשיבות היא במהות והמהות היא שבת קודש".

"השבת צריכה להישמר בסינמה סיטי, וזה המסר. והמסר הזה חשוב שיעבור ויחלחל גם בציבור החילוני. על שבת לא נוותר ולא נתפשר. זה בנפשנו, ואדרבה, אני בטוח שיש ציבור חילוני ומסורתי גדול בירושלים שמסכים עם העמדה שלנו ותומך בה", הוסיף ראוכברגר.

יצחק פינדרוס, חבר מועצת העיר, סירב להתייחס לגופו של עניין ואמר כי "ההחלטה החזירה את הדיון למועצת העיר צר על התחושה הפורימית שנתן נציג העיריה כאילו יש על מה לדבר".

חיים אפשטיין, סגן ראש עיריית ירושלים, סבור כי התמונה לא שהזיקה אלא הועילה עבור הציבור החרדי. "הרי כל התביעה לפתיחת המתחם בשבת נעשתה רק בשביל העיתונות, הם ידעו שאין לזה סיכוי. המאבק הזה צריך להתנהל כך שיבינו שיש רוב חרדי דתי שלא מתבייש בשבת ולכן התמונה משרתת את המאבק ונושא זה אינו ניתן לוויכוח!".

"הגיע הזמן שיבינו שירושלים היא לא פריז ולא רומא היא גם לא תל אביב והחיוך לפחות שלי אינו ציני אלא חיוך של יהודי הגאה בשבת קודש ואמון על שמירתה. אגב אני חושב שהחיוך של כולם הוא כזה", הוסיף אפשטיין.

נתי לסרי, חבר מועצת העיר ויו"ר ש"ס בירושלים, מסר בתגובה: "לא אנחנו יזמנו דיון בבית משפט, ובהחלט משנגררנו לדיון נוסף, נעמוד כחומה בצורה למען השבת במועצת העיר, בתקשורת ובכל מקום שנידרש ע"פ חוק, ובדרך ארץ".

"ראויה היא השבת, ראויה ירושלים ותושביה המסורתיים כולם, לנבחרת לוחמים שתעמוד בגאווה עבורם עד יבוא גואל במהרה", אומר לסרי.

אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים מסר בתגובה כי "המאבק כבר מתנהל כמה חודשים לא בשקט... חשוב להביע עמדה מאוחדת של כלל הציבור הדתי. חיוך ציני? מה יותר טוב פרצופי תשעה באב?".

ומה דעתכם על התמונה? טקבקו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר