לא נחים לרגע

הקרע הליטאי: נחשף הקשר בין הגרי"ש אלישיב וחוק טל

במשך שנים טען הפלג הקיצוני ברחוב החרדי כי התנהלותם של הנציגים החרדים בנושא חוק טל הינה על דעתו של מרן הגראי"ל שטיינמן בלבד, כעת, ספר חדש חושף כי גם מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב עמד מקרוב אחר פרטי ההתקדמות של החוק. לפי הספר החדש, הרב אלישיב אף שלח לוועדה נציג מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: שמואל דריי)

הפילוג הליטאי: ספר חדש המסקר את המלחמה הפנימית בציבור הליטאי, טוען כי הגרי"ש אלישיב היה זה שעמד מקרוב אחר פרטי ההתקדמות של וועדת טל שחוקקה בעבר את חוק טל אותו ביטל בית המשפט לפני כשנתיים.

כזכור, במסגרת המאבק הפנימי בציבור הליטאי. נעשה שימוש במיילים, פאשקווילים, כרזות ואפילו עיתונים, אולם כעת מתברר כי יש מי שבוחר לקחת את העיסוק בפילוג צעד אחד קדימה ומוציא ספר המתעד את כל קורות המאבק בחצי השנה האחרונה כשבין היתר הוא מביא את גרסתו לחילוקי הדעות ההשקפתיים והאידיאולוגים.

הבוקר, יצא לאור ספר חדש העונה לשם "שואף זורח". ספר עב כרס המכיל 750 עמודים ולדברי מחבריו מאגד בתוכו את כל המערכה שניהלו גדולי ישראל במהלך החורף האחרון כמו גם סיקור מצולם של כל הכינוסים, האספות ועצרות ההמונים שהתקיימו בתקופת מערכת הבחירות הסוערת.

בתוך הדברים, נחשפים לראשונה ידיעות, תמונות ומסמכים בלעדיים מגדולי ישראל, מרן הגרא"מ שך, הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ומרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א, השופכים אור על התנהלותם בסוגיות רבות כמו הקמת תנועת "דגל התורה", הקמת העיתון "יתד נאמן", גזירות הגיוס לאורך השנים ועוד.

הסכם קואליציוני בין יהדות התורה וברק שנוסח על ידי הגרי"ש אלישיב (מתוך "שואף זורח")

בין היתר, מתייחסים מחברי הספר לסוגיה הנפיצה במגזר הליטאי והיא שאלת היחס של גדולי ישראל להקמתה של וועדת טל. הטענה הרווחת בשנים האחרונות בקרב חלקים מבני הציבור הליטאי סוברת כי התנהלות הנציגים החרדיים של דגל התורה בסוגיית הקמת וועדת טל לפני 15 שנה הייתה אך ורק על דעתו של מרן הגראי"ל שטיינמן וללא תמיכתו המפורשת של מנהיג הציבור החרדי באותה תקופה מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהתנגד לכך או לכל הפחות לא הביע תמיכה.

לטענת מחברי הספר, לראשונה נחשף כי מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל היה זה שעמד על כל פרטי ההתקדמות של ועדת טל, מתוך מטרה ברורה להציל את עולם התורה, כשהוא רק ביקש לסייג את הסעיף בחוק המדבר על הקמת מסלולים לאלו שאין תורתם אומנותם, ולהצהיר שליהדות התורה אין חלק בכך, כך נטען.

לדברי המחברים, כחלק ממעורבותו בוועדת טל, הורה מרן זצ"ל באופן נדיר לגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א, ראש ישיבת עטרת ישראל, להופיע בפני ועדת טל ולהסביר בפניהם מדוע הציבור החרדי מבקש שבחור שתורתו אומנותו יקבל דיחוי מהצבא. הדברים מתגלים בפרוטוקול הועדה שנכתב ע"י המזכיר הממשלתי המתפרסם בספר ונחשף כאן לראשונה.

בין היתר, מדגישים מחברי הספר את הקשר ההדוק בין מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לגדולי הדור שליט"א ובראשם מרן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, ומציגים תמונות נדירות ממפגשים נדירים שלהם.

צפו בתיעודים נדירים שנחשפו בספר החדש:

התמונה האחרונה של מרן הסטייפלר, צולמה בשבועיים האחרונים לחייו (מתוך הספר)
רביץ בנאום בכנס היסוד של תנועת "דגל התורה" (מתוך הספר)
האדמו"רים מגור וויז'ניץ בבית מרן הגראי"ל שטיינמן (מתוך הספר)
האדמו"ר מגור והגראי"ל במסע לחו"ל (מתוך הספר)
הרב שך אצל הרב קנייבסקי (מתוך הספר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר