תקדים: אברך חויב להשיב 84 אלף שקלים כשהתברר כי לא למד בכולל כפי שהצהיר

בית משפט השלום בירושלים חייב אברך כולל להשיב למדינה למעלה מ-84 אלף שקל, שקיבל כגמלה, זאת בעקבות ממצאי חקירה יזומה שהעלתה כי לא למד בכולל כפי שהצהיר (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

תקדים משפטי: בית משפט השלום בירושלים חייב בימים האחרונים אברך כולל להשיב למדינה למעלה מ-84 אלף שקלים, שקיבל במהלך השנים כגמלה במסגרת הסדר החוק "תורתו אמנותו". זאת, בעקבות חקירה יזומה שערכה המדינה, והעלתה כי האברך לא למד בכולל בשעות עליהן הצהיר.

על פי חוק "תורתו אמנותו" משלם משרד החינוך לאברכי כולל גמלת הבטחת הכנסה. האברכים, מצידם, נדרשים ללמוד בכולל בהיקף מסוים ובהתאם לשעות הלימוד עליהן הצהירו.

הפרשה הנוכחית החלה בחקירה סמויה שיזמה המדינה, במסגרתה נבדק האם האברך אכן לומד בכולל בשעות עליהן הצהיר. החקירה העלתה כי בשעות בהן האברך אמור היה לשהות בכולל, הוא ניהל (בהתנדבות) מדרשה לבנות, ושימש יו"ר העמותה של המדרשה ופעיל בה.

בעקבות כך נקטה המדינה בסנקציה נגד הכולל עצמו (קיזוז בכספי התמיכה), ובנוסף הגישה תביעה נגד האברך. המדינה טענה בתביעתה, כי "תכלית המלגה היא לסייע רק למי שבאמת ובתמים הפך את תורתו לאומנותו, במלוא מובן המילה, וסיגל לעצמו אורח חיים מוגדר ומסוים, שמהותו ותמציתו הוא לימוד תורה".

מכיוון שהאברך לא למד בכולל בהיקף עליו הצהיר, ביקשה המדינה מבית המשפט לחייבו להשיב לה את מלוא סכומי המלגה שקיבל בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה.

במענה לממצאי החקירה טען האברך, כי מדובר בביקורת מדגמית בלבד, שאיננה מלמדת כי הוא שהה דרך קבע מחוץ לכולל בשעות הלימוד. המדינה השיבה, כי מלבד שלל הראיות שהציגה בעניין, הרי שלא ניתן לצפות ממנה להצמיד "שומר ראש" לכל אברך על מנת להוכיח מתי שהה בכולל ומתי לא. לכן, טענה המדינה, די שתוכיח כי במספר מקרים האברך לא היה בכולל בשעות הלימוד, על מנת להוביל למסקנה כי הוא נעדר מלימודיו דרך קבע.

השופטת מרים ליפשיץ-פריבס קבעה בפסק הדין, כי אכן המדינה "אינה יכולה להעמיד חוקר על יד כל מקבל גמלת הבטחת הכנסה, על מנת לבדוק את הכנסותיו ועמידה בתנאי הגמלה", ומשכך קיבל את עמדת המדינה כי די בחקירה מדגמית סבירה. "התובעת הוכיחה כי היעדרותו של הנתבע מהכולל לא היתה באופן חד-פעמי או באקראי, כי אם כדבר שבשגרה, וכללה היעדרות בשעות בהן הצהיר על לימודיו בכולל לצורך ניהול המדרשה".

בסופו של דבר, בית המשפט חייב את האברך להשיב למדינה את מלוא כספי הגמלה שקיבל בשבע השנים האחרונות, בסכום העולה על 84 אלף שקלים, בתוספת הפרשי הצמדה למדד, וכן חייב את האברך לשלם למדינה גם 8,000 שקל הוצאות משפט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר