הסכסוך בפוניבז': גדולי הדור מבטלים את הבוררות של הרב צימבליסט

המאבק בישיבת פוניבז', זכה לפני כשלושה חודשים, להתערבותם של גדולי הדור מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי שהורו לבורר הרב צימבליסט לחדול מבוררותו (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ישיבת פוניבז' (צילום: ארכיון כיכר השבת)

המאבק המשפטי בסכסוך בישיבת פוניבז' בני-ברק: מתברר כי לפני כשלושה חודשים שיגרו מרנן ורבנן גדולי ישראל מכתב לדיין הרב חיים גדליה צימבליסט ששימש כבורר בסכסוך בישיבה בו הם דורשים ממנו להפסיק לדון בנושא.

היה זה לפני כשלושה חודשים, בית המשפט דחה את הערעור של נשיא ישיבת פוניבז' הגאון רבי אליעזר כהנמן (פלג "השונאים") והחלטת בית המשפט לאשרר את בוררות הדיין הרב צימבליסט הדן בתיק, למרות טענותיו של הרב כהנמן ל"קשר אסור" בין צימבליט לגיסו הגאון רבי שמואל מרקוביץ (פלג "המחבלים") כשלדבריו הינו מוטה לצד שכנגד ועל כן יש לפוסלו מלהיות בורר בסכסוך.

לאחר הכרעת בית המשפט, שיגרו מרנן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי יחד עם חברי בית הדין של הגאב"ד הגר"נ קרליץ מכתב אל הדיין הרב צימבליסט בו הם דורשים ממנו להפסיק לדון בנושא.

להלן נוסח המכתב המלא:

"בעניין שהרה"ג ר' שמואל מרקוביץ פנה להגר"ח צימבליסט שליט"א בתביעה לדון כנגד הרה"ג ר' אליעזר כהנמן, ישיבת פוניבז' בע"מ וישיבת פוניבז' ע"ר. וזאת בהתאם להחלטת הערכאות כי יש להרכב הבוררות מהעבר סמכות חוקית לדון בעניין.

"לאחר שעברו הרבה שנים מהדו"ד והפס"ד עם ההוספות מגדולי ישראל שיצא בשנת תש"ס, וכן לאחר השתלשלות העניינים עד עתה, וגם לאחר שראינו הדו"ד שבין הצדדים בערכאות בעניין סמכות הבוררות, וכן הובאו לפנינו עמדתם של גדולי התורה וההוראה שליט"א דעתנו דעת תורה, בודאי אין להמשיך הבוררות הנ"ל ואין לזה שום תוקף ע"פ התורה וכל כוחם הוא רק מכח הערכאות בלבד, וע"כ מה שהרה"ג ר' אליעזר כהנמן וישיבת פוניבז' אנוסים לדון בפניהם אין לזה תוקף ע"פ דין תורה".

החתומים על המכתב הם: הדיינים הגאון רבי יהודה סילמן, הגאון רבי שריאל רוזנברג והגאון רבי יצחק מרדכי רובין, ויחד עמם מרנן גדולי ישראל הגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטיינמן.

יצוין כי מדובר במכתב חריג במיוחד זאת בשל העובדה שלראשונה מתערב מרן ראש הישיבה במאבק בגבעת הישיבה ומצדד כביכול בעד טענותיהם של פלג השונאים.

בכך הופך הסכסוך על השליטה בישיבה למאבק גלוי בין הפלגים השונים בציבור הליטאי כאשר במהלך השנים תמכו גדולי הדור המתגוררים בבני ברק בראשות מרן הגרמי"ל לפקוביץ זצ"ל ומרן הגר"ח קנייבסקי והגאב"ד הגר"נ קרליץ וכעת גם מרן הגראי"ל בטענותיהם של פלג השונאים והרב כהנמן כשהורו מפורשות שאין להתחשב בפסק דינו של צימבליסט בבוררות המנוגד לדבריהם לדין תורה, לבין הרבנים בירושלים בראשם מרן פסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, וכן הגאון רבי שמואל אוירבך שקיבלו את הפסק ההלכתי של הבורר הרב צימבליסט ובכך הכירו בדרישותיהם של פלג המחבלים.

בעבר כזכור נזהרו הצדדים מלהפוך את הסכסוך המקומי על השליטה בישיבה ככזה הקשור למאבק הכללי על הנהגת הציבור הליטאי כולו אולם כאמור כעת לאור ההתפתחויות והדיונים המשפטיים שהתקיימו בשנה האחרונה בנוגע ל"כשרותו" של צימבליסט לפסוק בפרשה הפך הסכסוך בפועל לרחב הרבה יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר