משפט הולילנד - מה צפוי לאורי לופליאנסקי?

השופט דוד רוזן יגזור את דינו של ר"הע ירושלים לשעבר על מעורבותו בפרשת הולילנד. מה צפוי ללופוליאנסקי בבית המשפט? האם השופט יגזור עליו שנים בכלא? (פרשנות)

עו"ד משה מובשוביץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

גזרי הדין החמורים שניתנו על ידי השו' דוד רוזן לחלק מהמורשעים בתיק הולילנד מחדדים את השאלה מהי חומרת עונש המאסר בפועל (להבדיל משאלת עונש המאסר על תנאי והקנס) שיגזור השו' רוזן על אורי לופליאנסקי בגזר דינו שעתיד להינתן ביום 9.6.14.

כידוע השו' רוזן החליט כי לאור מצבו הבריאותי הרופף של אורי לופליאנסקי לא תינתן החלטה בעניינו לפני שתתקבל חוות דעת רפואיות בעניינו האם מאסרו בבית הכלא יכול לסכן את בריאותו הרופפת בלא הכי. יתר על כן, בדיון מיום 29.4.14, בדבר הטיעונים לעונש הודיע השו' רוזן לנציגי הפרקליטות כי דרישתם להטיל על אורי לופליאנסקי עונש שינוע בין חמש לשבע שנות מאסר אינה מקובלת עליו כלל ועיקר.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת, בין היתר באתר האינטרנט של עיתון 'הארץ' (על ידי הכתבת המשפטית הגב' רויטל חובל), נאמר כי השו' רוזן אמר באותו דיון יחס לאורי לופליאנסקי ואברהם פיינר כי:

"בכוונתו לחרוג ממתחם הענישה המקובל והציע לתביעה להגיע עמם להסכמה של עונש מאסר על תנאי, כדי שהדבר לא יהווה תקדים. רוזן ציין שבמקרה של השניים מדובר בשוחד שלא הגיע לכיסם ובשל מצבם הרפואי הקשה של שניהם . "

כך, צוטט השו' רוזן על ידי רויטל חובל כמי שאמר באותו דיון באופן הבא:

"בשנים (צריך להיות בשניהם – מ.מ.) הכסף לא הגיע לכיסם ולא לילדיהם. זה שוחד, זה שחיתות אבל מצד שני, לשניהם יש מצב רפואי לא קל ולא מצב רפואי שנולד לצרכי המשפט. קשה מאוד לבוא ולומר שמצב רפואי זה לא מקלט ממאסר בפועל, כי יש בית חולים ברמלה (כלא רמלה), השאלה אם אנחנו כמערכת יכולים לאטום את עצמנו. יש גבולות שקשה לעבור. אי אפשר שלא להתחשב בנתונים האלה", אמר השופט רוזן בתום שמיעת הטיעונים לעונש בעניין פיינר. "מדינת ישראל צריכה לגלות רחמנות כלפי נאשמים שפשעו אבל לא לקחו לכיסם".

במקום אחר באותו דיון אמר השו' רוזן את הדברים הבאים:

"אנחנו רק אנשי חוק? אין אנושיות? הם לא לקחו לכיס. גם בלי המצב הבריאותי שלהם, הייתי סוטה מהמתחם משיקולי צדק. לקראת שולה זקן אתם באים ולקראתם לא"... "אני לא אוכל לחיות עם מה שביקשתם. קיבלתם כל מה שרציתם. הגיע הזמן לגלות נדיבות ורחמנות לאנשים חולים שלא לקחו לכיסם." (הובא באתר Ynet בכתבה מאת נעמה כהן פרידמן וגלעד מורג)

דברים אצלו מצטרפים לדברים קודמים אותם אמר על השו' רוזן עוד במהלך דיוני ההוכחות עצמם, ולפיהם הוא אינו מבין מדוע מתנהל התיק, וכי יש מקום לסגור את התיק בעסקת טיעון בין הצדדים. אלא, שלפי מה שפורסם בכלי התקשורת לופליאנסקי סירב להודות בקבלת שוחד, והעסקה לא צלחה.

לכאורה, האמור לעיל מלמד כי השו' רוזן אינו מתכוון להחמיר בעונשו של לופליאנסקי, אלא, שייתכן והשו' רוזן 'שבוי' בעניין זה בידי הפרקליטות. שכן, ברור מדוע השו' רוזן מעוניין שהדבר ייעשה על ידי הצדדים במסגרת עסקה בעניין העונש. תקדים בו אדם שהורשע בשוחד מקבל רק עבודות שירות, הוא תקדים בעייתי ביותר מבחינת השו' רוזן אשר ביקש בפסק הדין ובגזרי הדין שהטיל על הנאשמים השונים בתיק הולילנד, לבטא את החומרה הרבה שיש לייחס לעבירות של שוחד.

יתר על כן, ציטוט אחר שנאמר על ידי השו' רוזן מתוך גזר הדין (עמ' 10 לגזר הדין, מיום 13.5.14) כי מצב רפואי, קשה ככל שיהיה אינו סיבה להקלה מאד משמעותית בעונש [בלשון השו' רוזן: 'אין ביכולתו לשנות את מתחם הענישה', כלומר להביא את השו' לגזור עונש קל יותר מאשר התוותה לו הכנסת באמצעות החוק. בנקודה זאת ניתן לדייק בדברים ולומר, כי לחרוג ממתחם הענישה לא ניתן, אבל להטות בתוכו אל האפשרות הקלה יותר, תוך הגמשת גבולות אותו מתחם ענישה, כן ניתן.

מדוע בעצם זה כך ? מדוע אין בכוחו של מצב רפואי עגום להביא, לכאורה [שכן בפועל מצב רפואי כן משמש לא אחת לסיבה להקלה בעונש], להקלה בעונש ? הסיבה לכך נעוצה בקיומו של בית חולים של שירות בתי הסוהר. לכן, ההנחה המשפטית, הניתנת להפרכה באמצעות חוות דעת מתאימה, היא שאסיר יכול לקבל את השירותים הרפואיים להם הוא זכאי באמצעות אותו מתקן רפואי של השב"ס.

רק אם חוות דעת רפואית תראה כי אין ביכולתו של המתקן הרפואי השב"ס ליתן מענה רפואי הולם לאסיר ועקב כך תפגע בריאותו, יהיה מקום שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל ותחת זאת לחפש חלופה אחרת לעונש המאסר. כך, ב-ע"פ 4666/93 מ"י נ' אירנשטיין נפסק על ידי בית המשפט העליון כי: "כבר נזדמן לנו לפסוק, ולא אחת, כי בריאות רופפת של נאשם, המבצע עבירות חמורות, ובכללן עבירות הפוגעות בכלכלת המדינה, לא תשמש לנאשם עוגן הצלה מפני מאסר בפועל. בשירות בתי הסוהר מצויים רופאים ותנאי אשפוז המאפשרים מתן טיפול רפואי לאסיר הנזקק לכך"

מה אם כן צפוי לאורי לופליאנסקי בגזר הדין, בהנחה כי חוות דעת רפואית תקבע שהוא יכול לרצות עונש בבית הסוהר? כידוע, מיום שחרב ביהמ"ק הנבואה בידי השוטים, אך דומה כי השו' רוזן יותר מרמז לצדדים אודות כוונותיו. בייחוד, לאור רצונו כי העניין יסתיים בעסקה בין הצדדים באשר לגבי גובה העונש. לכן, לאור רמיזותיו של השו' רוזן, ניתן להעריך בזהירות כי אם לא תהיה עסקה בינו לבינו הפרקליטות הרי שעונשו של אורי לופליאנסקי צפוי לעמוד על שנת מאסר אחת או אפילו מעט פחות מכך.

אך, כמובן, עד למתן גזר הדין הרי ש-"לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפוץ יטנו" (משלי כ"א,א).

האמור במאמר לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואין הוא אמור לשמש תחליף לייעוץ/טיפול משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת צעדים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור לעיל, מבלי לקבל חוות דעת משפטית על בסיס כל העובדות הרלבנטיות עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד משה מובשוביץ mobshovi@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר