טלטלת האקדמיה

ביטאון ש"ס? 'יום ליום' צנזר את מכתבו של הגר"ש כהן

הסערה סביב מכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן נגד המכללות החרדיות: ביטאון ש"ס "יום ליום" המשמש כשופר של ההנהגה, צנזר ולא פרסם את המכתב • גורם בעיתון: "אין לנו זכות קיום אם מכתב הוראה כל כך חשוב לא מתפרסם" • בכיר בעיתון: "לא כל מכתב נועד לפרסום בפני הציבור" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
מצונזר, עיתון ליום ליום לצד הגר"ש כהן (צילום: פלאש 90)

טלטלת האקדמיה בעקבות חשיפת "כיכר השבת": נמשכת הסערה סביב חשיפת מכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן האוסר לבנות ללמוד באקדמיה ובמכללות החרדיות.

השבוע, לאחר החשיפה ב"כיכר השבת", פרסם העיתון החסידי "המבשר" בעמוד הראשון את מכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה בו הוא כותב מפורשות כי חל איסור על בנות ישראל ללמוד לימודים אקדמאים גם במכללות החרדיות.

אך דווקא ביטאון ש"ס, "יום ליום", המפרסם את מכתביו של הגר"ש כהן באופן קבוע ומשמש כשופרה של ההנהגה הרוחנית והפוליטית של תנועת ש"ס - בחר השבוע לצנזר את מכתבו ולא להביאו בפני ציבור שומעי לקחו של נשיא מועצת חכמי התורה ומצביעי התנועה.

יתירה מכך, גורם בכיר המקורב לנשיא מועצת חכמי התורה ביקש מבכירי העיתון לפרסם את מכתב הגר"ש כהן, אך בעיתון סירבו לפרסם את המכתב.

גורם בעיתון הביע זעם בשיחה עם "כיכר השבת": "לא יתכן שאנחנו כביטאון ש"ס לא נציג את דעתו של מנהיג רוחני מכהן, אין לנו זכות קיום אם מכתב הוראה כל כך חשוב לא מתפרסם. אני מאוד מקווה שבשבוע הבא יפרסמו ומדובר רק בטעות טכנית ולא יד מכוונת".

מנגד, בכיר ב"יום ליום" טוען כי כל עוד הגר"ש כהן בעצמו לא העביר הוראה לעיתון הרי שהם לא מפרסמים את המכתב. "לא כל מכתב נועד לפרסום בפני הציבור", הוא טוען.

עורך "יום ליום", יצחק קקון, סרב להגיב לכתבה.

כזכור, מכתבו של הגר"ש כהן שנחשף ב"כיכר השבת" גרם למבוכה בתנועת ש"ס, בשל העובדה שרעייתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי מנהלת מכללה לבנות.

דרעי ורעייתו טענו השבוע כי בהקמת המכללה נועצו בגר"ש כהן וכל ההתנהלות היא על פי הוראות הרבנים. דרעי הוסיף וטען כי המכתב יועד לסמינר בבני-ברק, שהמנהלת פנתה לגר"ש כהן מאחר וראתה זליגה של בנות ללימודים אקדמאים.

במכתב פסק הגר"ש כהן כי אין לבנות ללמוד באקדמיה: "עדים אנו היום לכך שישנם תלמידות בוגרות סמינרים הנרשמות ומבקשות ללכת וללמוד לימודים אקדמאים.

"רבותינו גדולי ישראל זיע"א התנגדו באופן מוחלט ללימודים אקדמאיים ואפילו במכללות החרדיות, היות וחלק ניכר מהמרצים הינם בוגרי אוניברסיטאות ואינם בעלי השקפה תורנית טהורה שעליה חונכנו.

"כמו כן חומר הלימודים במכללות מבוסס על מחקרים ושיטות מדעיות הנוגדות דעת תורה, על כן לא יעלה על דעתן של תלמידות ללכת ללמוד לימודים אקדמאיים בכל מסגרת שהיא, כי אין זו דרכה של תורה", לשון המכתב.

המכתב של הגר"ש כהן שנחשף ב"כיכר השבת וצונזר ב"יום ליום"

בעקבות פרסום המכתב שהביא מבוכה גדולה לראשי ש"ס, בכירי התנועה הדליפו מכתב עתיק משנת תשס"ט בו הגר"ש כהן פוסק באלו מכללות יהיה ניתן ללמוד תחת השגחה.

אך אתמול (רביעי) הבהיר תלמידו של הגר"ש כהן, הגאון רבי אהרון ירחי ואמר: "אם מורנו ורבינו הגאון רבי שלום כהן מצא לנכון לצאת במכתב כזה, בוודאי שהוא יודע על מה הוא מדבר, שלא יבואו כל מיני עיתונאים ויגידו שיש לנו מכתב לפני שמונה שנים, נו אז מה, זה מוכיח בדיוק בצורה נכונה שהאדם הזה הוא לא מנותק מכל המציאות שלנו".

"הוא חשב שבהתחלה יש בזה חשיבה נכונה", הסביר הרב ירחי, "שבאמת יבוא לשם קדושה וטהרה, אבל עם הזמן שאנחנו רואים את התוצאות ואם הוא ראה לנכון לצאת עם המכתב הזה, זה המכתב הנכון! זו הדרך וזו השיטה! ככה אנחנו צריכים ללכת לאורם של רבותנו, צריכים ללכת בקו אמיתי".

"יש מכתב לפני זה, יש כך וכך, זה לא נכון, זה לא נכון ללכת ולהוציא מכתבים, צריך לדעת, אלא הרב שבדורך, אלא אלה שיודעים שראו את המציאות של הדור ויודעים את התוצאות של הדברים", אמר הרב ירחי בזעם.

העיתון החסידי מפרסם
ביטאון ש"ס מצנזר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר