תופעה חמורה: פתקים מהכותל המערבי נחשפים ברשת

דף פייסבוק בשם "פתקים שמצאתי בכותל" חושף פתקים שאנשים הטמינו בכותל המערבי. התופעה מעוררת את זעם הגולשים, בלשכת רב הכותל מיהרו להגיש תלונה במשטרה (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל - פלאש 90, למצולם אין קשר נאמר בכתבה)

הרשת החברתית פייסבוק סוערת בימים האחרונים לאחר שיותר מ-8,000 איש הצטרפו לדף "פתקים שמצאתי בכותל" שנוסד בשנה שעברה אך צבר תאוצה באחרונה, ועיקרו לחשוף פתקים אישיים אותם טמנו אנשים אלמוניים בתוך אבני הכותל המערבי.

הדף למעשה שובר את הסטטוס קוו עתיק היומין שלפיו אין לגעת בפתקים אלו, בשום סיטואציה. הפתקים, יש לציין, מוצאים פעמיים בשנה ומועברים לקבורה.

מייסד הדף, עמוס בן 41, המתגורר בחולון, הסביר כי הוא עושה זאת בתואנה של "זכות הציבור לדעת" וענייני דת ומדינה, אך ציבור הגולשים לא מוכן לקבל את הטענה והטוקבקיסטים מבקרים אותו שוב ושוב.

"לא ייתכן שבשנת 2014 יש מנגנון דתי מובהק שמופעל על ידי מדינת ישראל ובתיאום מוחלט עם הרשויות (ומכספי הציבור) מאפשר לאנשים רבים לכתוב את סודותיהם הכמוסים ביותר ולהצפינם על קיר באנונימיות מוחלטת והיו סמוכים ובטוחים שבכל השנים בהם אני מחטט בפתקי הכותל מצאתי לא פעם (ולא פעמיים) התוודויות מפחידות במיוחד", ניסה הוא להסביר.

עמוס הוסיף וכתב כי "לא ייתכן שלא ניחשף לפתקים המעניינים ביותר בכותל, אינני מפרסם כמעט אף פעם את שמותיהם של אותם כותבי פתקים, המטרה היא לחשוף את הציבור לפלא הזה שנקרא "סודות הכותל" ולא אל כותבי הפתקים".

הבוקר (שני) פורסם פתק תפילה אותו הניחה אחת המתפללות ובו כתבה. "אל אבינו שבשמיים, בבקשה שלח לי זיווג הגון, שיהיה בחור טוב, חרוץ, חכם, יפה, שיאהב ילדים ושיאהב לטייל וייתן לי הרגשה טובה".

בזמן מבצע "צוק איתן" הועלה לדף פתק שבו נכתב: "אלוקים שמור נא על חיילי צה"ל בעזה ועל אחי דור ששומר עלינו בעזה וגם תעשה שתיגמר המלחמה".

אותם מתפללים אשר מגיעים אל רחבת הכותל המערבי בשביל להתפלל, שוכחים לעתים להצטייד בפתק ועט, כך יצא שאחד המתפללים גזר דף עיתונות שבמרכזו תמונה של חברת הכנסת חנין זועבי, ועליו כתב "אלוקים בבקשה שלח לי ברכה לזיווג עם אשת חיל, באהבה וברצון!".

הדף, זוכה לביקורות מצד גולשים רבים. אחד מהם כתב: "אתה מנצל את המקום הכי קדוש בשביל לעג לאנשים חסריי ישע, שבסך הכל מציגים את חולשתם מול הדבר שהם הכי סומכים עליו. אתה מגלה את חולשתם ומשפיל אותם".

בלשכת רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ הגישו תלונה למשטרה בגין חילול המקום הקדוש ופגיעה ברגשות המתפללים המבקרים בו.

הרב רבינוביץ הביע זעזוע מהתופעה ואמר כי "מנהג הטמנת הפתקים בכותל הוא מנהג עתיק. חשיפת פתקי התפילה היא מעשה נבלה של הפרת הברית האינטימית שבין אדם לבוראו".

"הכותל הוא מקום ציבורי, ועל כן אין דרך לאכוף כל העת את השמירה על פרטיות הפתקים. זוהי אחריותו האישית של כל אדם לכבד ולשמור על כבודם של המתפללים ועל פרטיות תפילתם", הוסיף הרב.

"איך אנו נראים בפני אומות העולם כאשר אנו מתייחסים כך אל המקום הקדוש שלנו?", תהה הרב והביע תקווה כי מפעיל הדף בפייסבוק יחזור בו ויבקש סליחה.

(דף הפייסבוק 'פתקים שלקחתי מהכותל')
(דף הפייסבוק 'פתקים שלקחתי מהכותל')

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר