"התקדמות איטית"

המגעים בין ש"ס והגר"ש עמאר: פיוס או שלום קר?

למעלה משנה נמשך הנתק בין ש"ס והנהגתה לראשל"צ הגר"ש עמאר, אך בימים האחרונים נראה כי יש התקדמות דרמטית אך איטית - במגעים לפיוס, שכפי הנראה יובילו ל"שלום קר" • חבר המועצת, הגר"ש בעדני, פועל למען השלום • המבחן: האם הגר"ש עמאר יוזמן וישתתף בעצרת באצטדיון הארנה (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
בדרך לאחדות? אריה דרעי, הגר"ש עמאר והגר"י יוסף (צילום ארכיון: עוזי ברק)

לקראת פיוס? למעלה משנה שצמרת הנהגת ש"ס, הפוליטית מחד והרבנית מאידך, נמצאת בנתק מוחלט עם הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר, שעד לבחירות לרבנות הראשית לישראל נתפס כמי שעשוי להשתלב בהנהגת הציבור הספרדי.

לא אחת הנתק הפך ליריבות ולחילופי האשמות הדדיים, תוך כדי תיעוב מופגן של צד אחד כלפי הצד השני, כאשר אנשי הרב עמאר אף טוענים כי המאבק הפך לרדיפה אישית נגדו וכל זה על חשבון הציבור הספרדי שנקרע בינו לבין עצמו ומנסה להתנער מהמחלוקת האיומה.

בימים האחרונים, לאחר משא ומתן ארוך, שעד כה נכשל, נראה כי קיימת התקדמות דרמטית אך איטית במשא ומתן לשלום. הצדדים, חשוב להדגיש, עדיין זועמים האחד על השני ולא מוכנים להיפגש אך נראה כי ייתכן ואנו עומדים לקראת פיוס, או יותר נכון מה שנחשב כ"שלום קר".

ל"כיכר השבת" נודע כי מי שמנסה בכל הכוח לדחוף בימים אלו לחזרת השלום למרחב הספרדי הוא חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני, שאף נפגש בסוף השבוע עם הגר"ש עמאר בכניסה לניחום אבלים בבית מרן הגר"ח קנייבסקי, והתיישב לשיחה ארוכה עם הרב עמאר ברכבו.

בפני ש"ס ניצבות שתי הכרעות דרמטיות, שככל הנראה יבהירו לציבור הספרדי, האם אנו לקראת שלום, אפילו קר, או שמא לקראת המשך המלחמה והחרפתה, מה שפוגע בש"ס ובציבור הספרדי כולו שמאס בפילוג.

ההכרעה הראשונה, שצריכה להיות מיידית, היא האם להזמין תחת כבוד את הגר"ש עמאר לעצרת השנה לזכרו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שתיערך באצטדיון הארנה בירושלים, במוצאי צום גדליה.

במידה ויו"ר ש"ס אריה דרעי יחליט להיטיב עם הציבור הספרדי ולקדם צעד נוסף את השלום, הרי שישלח את אחד ממקורביו עם הזמנת כבוד אל גבעת המבתר בירושלים בכדי להזמין את הגר"ש עמאר, מה שיציג אחדות, גם אם קרה, בציבור החרדי.

אך אם תיפול ההחלטה, יחד עם חלק מבני משפחתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, והגר"ש עמאר לא יוזמן, הרי שהקרע הספרדי ילך ויתרחב בחודש הקרוב, כאשר אנשיו של הגר"ש ימשיכו לדבר סרה בדרעי ובהנהגה הרוחנית של ש"ס, כאשר גם אם לא יצליחו להזיק ולסחוף את הציבור, כפי שהוכח עד כה, בסופו של דבר המפסיד הגדול הוא הציבור הספרדי.

במידה והגר"ש אכן יוזמן, הרי שמקורביו מספרים כי הוא צפוי לכבד את זכרו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ולהגיע לאירוע הגדול.

ח"כ בכיר בש"ס אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "נעשו טעויות מכל הכיוונים, הגיע הזמן לסיים את זה. אם הרב עמאר יגיע לארנה זה פרס לש"ס, היא תזכה בכוח של האחדות, לרב עמאר אין שום מפלגה".

הציבור הספרדי יתאחד שוב? מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (צילום ארכיון: יוסי שחר)

אחד הרבנים שהיו מקורבים בדרגה ראשונה למרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל אמר ל"כיכר השבת": "בשביל שלום בוודאי שצריך להזמין את הגר"ש עמאר, ש"ס מתפרקת, בשביל השלום גם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה סולח, צריך לסיים עם זה אחד ולתמיד, 28 שנה הולך לרדת ולהיזרק לפח, לא חבל?".

החלטה נוספת, ואפילו יותר דרמטית, נמצאת בפתחו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, האם לתמוך בגר"ש עמאר לתפקיד רבה הראשי הספרדי של ירושלים.

הגר"ש מתכוון להתמודד לתפקיד, ובמידה וש"ס תתמוך בו הרי מדובר בצעד גדול לשלום, אך אם בש"ס יוחלט לתמוך במועמד אחר הרי שאנחנו לקראת מערכת בחירות רוויה בהשמצות, מערכת בחירות שתקרע את הציבור הספרדי הרבה יותר מהמצב בו הוא נמצא היום.

אם נתייחס לדבריו של דרעי עצמו, הרי שיש בהם אמירה לשלום לצד התחמקות. אתמול אמר דרעי ל"כיכר השבת" שהוא "מכבד גם את הרב עמאר, אין שום מחלוקת, אין שום מחלוקת, אין שום חילוקי דעות, כל מי שרוצה להיות אתנו ביחד ברוך הבא, כל מי שמרגיש את זכרו של מרן ברוך הבא, אנחנו לא מרחיקים אף אחד, אנחנו מקרבים את כולם, כולם מוזמנים".

כששאלנו האם הגר"ש עצמו יוזמן דרעי ענה תשובה חיובית אך מגומגמת: "לא אכנס כאן לשמות, אנחנו מזמינים את כולם, אין מחלוקת, לצערי הכל בתקשורת".

ח"כ יואב בן צור, מי שאחראי על הזמנת הרבנים לאירוע באצטדיון הארנה, אומר הבוקר כי למיטב ידיעתו שמו של הגר"ש עמאר נמצא בין המוזמנים.

מקורב לגר"ש עמאר אמר ל"כיכר השבת": "על מי דרעי מנסה לשקר כשהוא אומר שאין מחלוקת, על הציבור שלו, הוא כזה טיפש? הרב עמאר נרדף על ידי אנשיו, אבל גם אם הוא יטען שאין לו קשר לזה, להגיד שאין מחלוקת? הציבור לא עד כדי כך מטומטם" .

מקורב אחר לרב עמאר אמר כי "אין ספק שגם בסביבת הרב צריך לעשות חשבון נפש, אבל זה לא משחרר את דרעי מהמחלוקת".

לסיום, אם נצטרך רמז נוסף לשלום אפשרי, ניתן לצטט את דבריו של דרעי בשיחה עם הכתבים החרדים אתמול, הוא השיב לשאלת "כיכר השבת" באשר לצנזור תמונתו של הגר"ש עמאר בביטאון התנועה 'יום ליום' ואמר: "מדובר בטעות, בשגגה, זה לא יחזור על עצמו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר