מאחורי הקלעים

בלעדי: כך יצא לדרך ה'דיל' בין הרב עמאר והרב שטרן

הקרב על רבנות ירושלים קיבל תפנית עם הגשת מועמדותו של הגר"ש עמאר לאחר סגירת ה"דיל" בין הרב עמאר לרב אריה שטרן, לתמיכה הדדית • ישי כהן משרטט את כל מה שקרה מאחורי הקלעים עד להגשת המועמדות - הפגישות החשאיות, שיחת הטלפון והשימוש בתקשורת • וגם, מה תעשה ש"ס? (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש העיר ניר ברקת והראשל"צ הגר"ש עמאר (צילום: קובי שירה)

הקרב על רבנות ירושלים: מערכת הבחירות לרבנות ירושלים קיבלה היום (שני) תפנית משמעותית, כאשר הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר הגיש לסגן שר הדתות אלי בן דהן את מועמדותו לתפקיד רבה הספרדי של ירושלים.

השניים נועדו בביתו של הרב עמאר בגבעת המבתר ושם קיבל בן דהן את מועמדותו של הרב עמאר.

בן דהן לא היה היחיד בגבעת המבתר, יחד עמו הגיעו ר' חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית ועוזרו, אבי לרנר מלשכת ראש העיר ניר ברקת, הרב שמואל זעפרני - מקורבו האישי של ניר ברקת ומי שהיה עוזרו של הגאון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל וטל גן צבי - האיש החזק בלשכת יו"ר 'הבת היהודי' השר לשירותי דת נפתלי בנט.

בואה של הקבוצה הזו לביתו של הרב עמאר מסמלת באופן סופי, כי למרות ההכחשות, ה"דיל" בין הרב עמאר לרב אריה שטרן - יצא לדרך.

הצדדים, קרי: אנשי ניר ברקת, אנשי נפתלי בנט ואנשי הרב עמאר, סיכמו ביניהם אתמול בלילה והבוקר, כי יחד הם יתמכו במועמדות הרב שלמה עמאר לרבה הספרדי של העיר ובמועמדות הרב אריה שטרן לרבה האשכנזי של העיר.

יצוין כי בניגוד לחודשים האחרונים, בלשכת הרב עמאר לא מכחישים הבוקר את הדיל המדובר, השני שהוא עושה עם הציבור הדתי (הראשון היה עם ה' דוד סתיו בבחירות לרבנות הראשית).

יתירה מכך, ל"כיכר השבת" נודע כי לפני ההודעה על ההתמודדות הבוקר, קדמה פגישה ושיחת טלפון מכרעת. אמש הגיעו שלושה נציגים מטעם הרב שטרן, הרב עמאר ונפתלי בנט ונפגשו בחשאיות עם ראש העיר ניר ברקת, שם בפועל נסגר הדיל.

הבוקר התקשר ברקת לגר"ש עמאר והודיע לו שיתמוך בו לתפקיד הרב הספרדי של העיר, אך ביקש ממנו שעוד היום יגיש את מועמדותו.

יפרוש מהמועצת לטובת רבנות ירושלים? הגר"ד יוסף והגר"ש כהן (צילום: פלאש 90)

חשוב להדגיש כי ייתכן ודווקא ה"דיל" הזה הוא זה שיהווה מוקש לגר"ש עמאר, זאת לאחר שמרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל יצא בתקיפות נגד "דיל" מסוג זה, עוד כאשר הראשון לציון הגר"י יוסף היה מועמד לתפקיד רבה של ירושלים.

דבר הדיל הובא בפני הגר"ע יוסף שהתנגד לכך בנחרצות ואמר: "מעדיף לוותר שבני רבי יצחק לא יהיה רב ראשי בירושלים אבל שהרב שטרן לא יהיה, הוא לא טוב לרבנות".

בעקבות כך, גם במידה והגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה, לא יתמודד לתפקיד הרי שלש"ס תהיה בעיה לתמוך בגר"ש עמאר במידה וזה יתמוך ברב שטרן. "אנחנו לא נצא נגד מרן רבינו עובדיה יוסף", מבהיר גורם בש"ס.

ומה אומרים על-כך בלשכת הרב עמאר? ניכר הרושם כי אינם מוטרדים מדעתו של מרן זצ"ל.

הרב אלבז: יש הבנות עם הרב עמאר; בדרך לשלום (באדיבות: ערוץ 1)

בעיה נוספת יש לגר"ש עמאר והיא ההתנגדות של גדולי הדור של הציבור הליטאי להיבחרו, זאת מאחר והוא עמד מאחורי פרשיית הגיורים בצה"ל, שכמעט והביאה למלחמת עולם בין הציבור הספרדי לאשכנזי, כך שהם צפויים להביע את תמיכתם במועמד אחר.

במידה וכך יהיה וגם מועצת חכמי התורה של ש"ס תתמוך ברב דוד יוסף, הרי שהרב עמאר מתמודד לתפקיד בלי תמיכת גדולי הדור החרדים ויוצא ביד אחד לבחירות יחד עם הציונות הדתית בלבד.

למרות זאת, סיכוייו של הרב עמאר להיבחר הם כרגע הטובים ביותר, זאת מאחר ויש לרב את תמיכת ניר ברקת ונפתלי בנט, שמחזיקים בכוח הגדול ביותר בגוף הבוחר את רבני העיר, מה שהביא את יו"ר ש"ס אריה דרעי לעתור לבג"ץ נגד הבחירות, מה שלא מפריע לנתי לסרי להביע הבוקר תמיכה בברקת ובגר"ש עמאר.

בקרוב ייפגשו במועצת הרבנות הראשית? הגר"י יוסף והגר"ש עמאר (צילום: שלומי כהן)

בש"ס יש הטוענים כי במידה והגר"ד יוסף יתמודד לתפקיד הרי שברקת יתמוך בו, בשל ההתחייבות המפורשת שנתן להביא לבחירת רב חרדי בהסכמת החרדים, ולדבריהם כך גם הובטח לאריה דרעי.

אגב, מקורביו של הגר"ד יוסף טוענים כי מאז הפגישה בסוף השבוע שעבר עם אריה דרעי, ההדורים ביניהם יושרו והרב כבר אינו זועם על יו"ר ש"ס.

באשר לאלו הטוענים כי ש"ס צריכה לתמוך בגר"ש עמאר בכדי להביא לשלום בציבור הספרדי, הרי שהרב עמאר הבהיר מספר פעמים למקורביו כי הוא אינו מעוניין שנושא רבנות ירושלים יהיה כקלף בידיו של אריה דרעי, במיוחד שאנשיו יודעים שסיכויו להיבחר גדולים גם ללא תמיכת ש"ס.

ברקת עצמו, פועל בימים אלו ללא הפסקה מול הגר"ש עמאר ואריה דרעי בכדי להביא לתמיכת ש"ס במועמדותו ובכך למנוע פילוג בבחירות ולחסוך מעצמו בעיה, בין הבטחתו לתמוך המועמד של החרדים לבין רצונו לראות את הרב עמאר בתפקיד.

מועמד נוסף שהגיש גם הוא את מועמדותו הוא הגאון רבי מרדכי טולדנו, חתנו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הרב הציג חתימות של לא מעט רבנים שטען כי הם תומכים בו לתפקיד, שחלקם כבר הכחישו את נוסח המכתב שפרסם, אך הוא מעוניין לרוץ בכל מחיר.

לא מהווה איום. הגר"מ טולדנו ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: יח"צ)

בש"ס לא מתייחסים למועמדותו, במיוחד שלדבריהם מועצת חכמי התורה של המפלגה תפרסם בצורה ברורה את תמיכתה בבחירות, כך שהחתימות של הגר"ש כהן והגר"ש בעדני אותם הציג הרב לא יהיו רלוונטיות.

כך גם באשר לח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם המתמודד לתפקיד, בקרב הפוליטיקאים החרדים הוא לא נתפס כאיום, במיוחד שאם הוא יקבל קולות הרי שאלו קולות שצריכים ללכת לגר"ש עמאר מבני הציונות הדתית.

באשר לראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, גם אם עמדתו היא נגד הגר"ש עמאר, הרי שמתוקף תפקידו כרב הראשי לישראל הוא יעדיף להימנע מלהביע עמדה בנושא, במיוחד לאור העובדה כי במידה והרב עמאר הוא צפוי לכהן כחבר מועצת הרבנות הראשית, תחת הגר"י יוסף.

לסיום, מי שאבדו את אמונם של הציבור והעיתונאים הם אנשיו של הרב עמאר, במיוחד אלה שעובדים מול כלי התקשורת, לאחר שתעתעו בציבור הירושלמי והחרדי כולו כאשר מידי שבוע שינו את גרסתם, פעם הודיעו שהרב מתמודד, לאחר מכן הבטיחו שלא ובפעם השלישית שהוא שוקל, כך קרה גם הבוקר. התברר כי אנשי הרב עמאר לא בוחלים לתעתע בציבור ולהשתמש בתקשורת לצורכי המשא ומתן שהם מנהלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר