ראיון מיוחד

הגר"מ טולדנו מצהיר: אם 'המועצת' תבקש - אפרוש

הגאון רבי מרדכי טולדנו, חתנו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, המתמודד לרבנות ירושלים, מדבר על הכל בראיון ל"כיכר השבת" • סיכוייו לנצח את הרב שלמה עמאר, הסיכוי שיפרוש בשיאו של המירוץ, יחסיו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, מה באמת היה עם חתימת הגר"ש כהן ומה דעתו על גיסו הגר"ד יוסף? • צפו בראיון (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן 'כיכר השבת' ופלאש 90)

הקרב על רבנות ירושלים: הגאון רבי מרדכי טולדנו, חתנו של מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל מתמודד בימים אלו לתפקיד רבה הראשי הספרדי של ירושלים.

מיד כשחשף את התמודדותו, לפני מספר שבועות, הציג הרב טולדנו חתימות של גדולי ישראל שתומכים בו לתפקיד, בזמן שתנועת ש"ס אינה מביעה בו תמיכה, ואולי אף מתנערת ממנו.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", ערב חג הסוכות, הוא מדבר על הכל - מה חמיו זצ"ל אמר לו על התפקיד, על חתימת נשיא 'המועצת' הגר"ש כהן, על יחסיו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, על מועמדותו של הרב שלמה עמאר ועל הרב אריה שטרן ומה סיכוייו להיבחר.

בפתח הראיון שאלנו את הרב טולדנו בשביל מה הוא בכלל מתמודד לתפקיד: "התשובה היא פשוטה, אני לא התחלתי את זה עם מחשבות אחרות, התחלתי את זה עם ראש ישיבה אשכנזית, ראש ישיבה מאוד חשוב, שאמר לי 'הרב עובדיה נפטר, נוצר חלל, חייבים למלאות את החלל הזה', הוא אמר לי שיש שלוש סיבות למה צריך להגיש מועמדות, קודם כל בגלל שהגישה שלי היא גישה מאחדת".

הרב טולדנו, אמנם שוחח עם חמיו מרן הגר"ע זצ"ל על רבנות ירושלים אך לא זכה לקבל ממנו הבטחה לקבל את התפקיד. בפנינו הוא חושף מה הייתה באותה פגישה ביניהם.

"מהרב עובדיה אף פעם לא בקשתי הבטחות, ב"ה אני חתן שלו קרוב ל - 35 שנה, אף פעם לא בקשתי", אומר הרב טולדנו, "מה שהיה זה שהרב ידע להעריך כל אחד, והרב בתוך המסגרת הזאת ידע מתי לפרגן ואיך לפרגן, הרב ראה לנכון מתי שהוא נתן לי הסכמה לספר שלי, הרב תיאר אותי כראב"ד ירושלים. כמו שאמרתי, אף פעם לא בקשתי הבטחות, מרב לא מבקשים הבטחה, אבל הרצון שלו...".

הגר"מ טולדנו בשיחה עם כתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: שלומי כהן)

הגר"מ טולדנו הציג חתימות של רבנים רבים שתומכים בו, בין היתר של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן שבהמשך הכחישו מטעמו את נוסח המכתב, שאלנו את הגר"מ טולדנו מה בדיוק קרה עם המכתב: "אני יענה, לא נגשתי לרב שלום כהן, ולא דברתי אתו, רק אחרי שהייתי אצל מועצת גדולי התורה שחתמו על המכתב, ואחרי שחתמו על זה עוד ראשי ישיבות, הייתי גם אצל גדולי הדיינים".

"אחרי שכולם חתמו, באתי לרב שלום כהן ואמרתי לו 'אני עכשיו מרשה לעצמי לבקש מהרב, אחרי שכולם חתמו'", מספר הרב טולדנו, "הרב הוציא את העט וחתם על שני מסמכים, מסמך אחד לבית הדין הגדול ומסמך שני לרבנות ירושלים, יש לי לא רק תמיכה, אלא תמיכה כפולה גם על בית הדין הגדול".

שאלנו את הרב טולדנו, מה יקרה במידה ומועצת חכמי התורה של ש"ס וגודלי התורה של 'יהדות התורה' ייתמכו ברב אחר ולא בו, האם יפרוש מההתמודדות: "היום אני מרגיש את עצמי שליח של אותם גדולי ישראל, ברור שאם אתם גדולי ישראל יאמרו לי אחרת, אני הרי שליחם, זה ברור".

"הגר"ש כהן תומך בי" (צילום: פלאש 90)

אז אם הרב שלום כהן ומעצת חכמי התורה יבקשו מהרב לפרוש, הרב פורש?

"אם ייגשו אלי ויגידו לי דבר כזה, זה ברור שאני אעשה את זה, אני אומר את זה בלי שום... מה שעומד מול עיני זה כבודה של ירושלים, כבודם של גדולי ישראל".

במהלך הראיון מסרב הרב טולדנו להתייחס לטענת מקורבי גיסו, חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף כי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל הבטיח לו את רבנות ירושלים: "אני לא צריך להתייחס לזה, אני חושב שצריך להתייחס לדברים אחרים, למה שאני מביא לציבור".

הרב אריה שטרן, נציג הציונות הדתית, מועמד מתאים לרבנות ירושלים?

"אני רוצה לומר שהדברים האלה לא צריכים לשאול אותי, אלא את גדולי הדור, ואם הם רואים לנכון לומר לי איזה דרך מסוימת... מכיוון שאני לא בא בשם עצמי, אלא בשם גדולי ישראל, אז אני חושב שזה יהיה עוול אם אני לא אמשיך..".

מה הרב חושב על הדיל של הראשל"צ הגר"ש עמאר עם הרב אריה שטרן?

"אני יודע דבר אחד, שדברים תמיד עלולים להשתנות, זה מה שאני יודע, לכן אני מקדיש את הזמן שלי לנקודה הזו".

"עם אריה דרעי אנחנו מדברים בשפת העיניים" (צילום: פלאש 90)

נחדד את השאלה, אם יציעו לרב דיל עם הרב שטרן הרב יסכים?

"אני לא נכנס לנישה הזו, זה לא הנישה שלי, הנישה שלי זה השליחות ששלחו אותי, לא התנו את זה בתנאי כזה או בתנאי כזה, אני חושב שמה שאפשר לפעול למען ירושלים אם אני יכול לתרום...".

הרב מכיר את הנתונים של הגוף הבוחר, הרב רואה סיכויים לנצח מול הרב שלמה עמאר?

"לא רק סיכויים, אני חושב, אני לא רוצה להתיימר, אני חושב שעם כל מי שאני מדבר אני רואה הרבה דברים. אני רוצה לענות בצורה אחרת, אני חושב שכמועמד פשרה, אמרו לי שאני המתאים כמועמד פשרה".

הרב דיבר בנושא עם יו"ר ש"ס אריה דרעי?

"אני חושב שעם אריה דרעי אנחנו מדברים בשפת העיניים, אנחנו לא צריכים לדבר יותר מזה שום דבר, אני יודע שהוא נמצא במורכבות קשה, ואני אומר את מה שאמרו לו ולראש העיר ניר ברקת, אמרו לו שהרב טולדנו יסגור לך הרבה מחויבויות בתוך כל המערכת".

הרב דיבר עם נפתלי בנט, ניר ברקת ושאר הפוליטיקאים שעוסקים בנושא?

"אני דיברתי עם חלק מהם, עומדים להיקבע פגישות".

"אוי ואבוי לאותה מצנפת שבאה מתוך המטרה ללבוש מצנפת" (צילום: ישי כהן)

בסיום הראיון שאלנו את הגר"מ טולדנו על פרט טכני אך חשוב מבחינה ספרדית, האם במידה והוא ייבחר הוא מתכוון ללבוש את הגלימה והמצנפת של רבה של ירושלים הספרדי, הדומים מאוד לגלימת הראשון לציון.

"זה דבר הכי קטן בשבילי, אני בא מתוך בית של מצנפות, כל המשפחה לבשו מצנפת, אני בן דוד של הרב משאש. אני לא יודע את הכללים בזה, אם ירצו לתת אז בבקשה, זה לא מה שמשחק כאן, אוי ואבוי לאותה מצנפת שבאה מתוך המטרה ללבוש מצנפת, אוי ואבוי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר