בלעדי

מה הושמט ממכתב 'היתר המכירה'? • הסיפור המלא

הסערה סביב מכתב הרבנים הספרדים נגד 'היתר המכירה' נמשכת • "כיכר השבת" חושף את הסיפור המלא: הרבנים חתמו עם גדולי הדור האשכנזים על מכתב ארוך שיועד רק לחקלאים, אך בעיתון פורסם חלק מהמכתב רק עם חתימות הרבנים הספרדים • ומתי יפורסם מכתב ההבהרה של הגר"ש כהן? (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגאונים רבי משה צדקה, רבי שלום כהן ורבי שמעון בעדני (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

סערת 'היתר המכירה' • חשיפה: אתמול (שני) בבוקר פורסמה בעמוד השני ב"יתד נאמן", מודעה עליה חתמו גדולי הרבנים הספרדים נגד 'היתר מכירה' בניגוד לפסיקתו של מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל.

על המכתב הופיעו חתימותיהם של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן, חבר המועצת הגאון רבי שמעון בעדני, ראש ישיבת "פורת יוסף" הגאון רבי משה צדקה, הגאון רבי בן ציון מוצפי והגאון רבי יעקב חיים סופר.

קראו עוד ב"כיכר השבת":

זמן קצר לאחר פרסום המכתב, החלה מהומה. הרבנים, בזה אחר זה, החלו להכחיש ולטעון באמצעות מקורביהם כי הם לא חתמו על המכתב הזה, וחלקם, כמו הגר"ש כהן, האשימו את העיתון בפרסום המכתב. "יתד נאמן משוגעים", התבטא הגר"ש, "למה פרסמו את זה".

"כיכר השבת" חושף כעת לראשנה את הסיפור המלא מאחורי המכתב.

בשנת תשס"ח, ערב שנת השמיטה, הוציאו גדולי ישראל מכתב מיוחד ומכובד לבעלי הקרקעות ולחקלאים, מכתב שהיה ממוען אליהם בלבד. במכתב כתבו הרבנים על החומרא שיש בשנת השמיטה, ועל המצווה הגדולה שיש לבעלי הקרקעות לשמור את שנת השמיטה.

בחודש אלול האחרון הגיעו מחתימי המכתב לבתיהם של גדולי ישראל עם תוספת של מספר שורות והחתימו אותם שוב, בידיעה שהמכתב מיועד שוב לחקלאים בלבד.

עברו מספר חודשים, והנה המכתב מפורסם ב'יתד נאמן'. אך לא כל המכתב, אלא רק שורות בודדות מתוך מכתב ארוך שיועד, כאמור, לחקלאים בלבד ולא לציבור. גם חתימות גדולי ישראל האשכנזים הוסרו, ורק חתימות הרבנים הספרדים הושארו, במה שנראה כמאבק מול פסקו של מרן הגר"ע יוסף.

בעקבות כך, בשעות הבוקר הרבנים הכחישו את החתימה, להם לא היה ידוע על מכתב מסוג זה עליו הם חתמו. רק לקראת שעות הערב הובא לידיעתם כי מדובר בשורות שלוקטו מתוך מכתב ארוך שמיועד לחקלאים.

"ברגע שמכתב ממוען לחקלאים הוא לחקלאים בלבד", אומר בכיר המקורב לגר"ש כהן: "מכתב שלא אמור לצאת לציבור הרחב. יש פסק לחקלאים ויש פסק לציבור. גם מרן הרב עובדיה יוסף כשהיה בא אליו חקלאי הוא היה אומר שעדיף לא למכור ולקיים את המצווה, אבל לציבור ברגע שנעשתה המכירה זה סיפור אחר, שבשעת הדחק בוודאי שמותר".

צפו: מרן הגראי"ל שטיינמן לחקלאי: "היתר מכירה זה קונצים"

"הלכו אותם אנשים, לקחו שלוש שורות מתוך מכתב ארוך, פרסמו אותו לציבור בניגוד לדעת הרבנים, והפכו את זה למלחמה, עשו פה ספסרות מחתימותיהם של גדולי ישראל", הוא טוען.

באשר לטענת בכירי 'יתד נאמן' כי ערב לפני הפרסום הם בדקו את אמיתות החתימה, אומר משמשו של הגאון רבי משה צדקה: "לא התקשרו אלינו לא אתמול, לא השבוע ולא החודש, מי שאומר את זה הוא שקרן".

בבית הגר"ש כהן עדיין זועמים על 'יתד נאמן': "את הדברים שאמר הרב על העיתון אתמול בערב הרב אמר בגלל השקר שבמכתב, הם לקחו את השלוש שורות מתוך מכתב שמיועד לחקלאים ופרסמו לציבור, הרב אמר שהם שקרנים ומטעים, מישהו כאן מנסה לפלג את הציבור הספרדי, ליטאים שמנסים לפלג את הרבנים, הרב עדיין כועס, ביתד יודעים זאת היטב".

השאלה הגדולה היא מי הביא לפרסום המכתב, בו הופיע רק חלק מהנוסח המקורי ורק חתימותיהם של הרבנים הספרדים. לטענת גורמים המעורים בפרסום המכתב, הרב אברהם רובינשטיין, מזכיר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, פעל במטרה להביא לפרסומו של המכתב המלא עם כל החתימות שחתמו עליו, אך ללא הצלחה.

האזינו לדיווח של כתב "כיכר השבת" (באדיבות "קול ברמה")

יצוין כי מנכ"ל 'יתד נאמן', זליג אורלנסקי, טען אמש בראיון ל'קול ברמה' כי המכתב שהתפרסם הוא אותנטי לחלוטין והוסיף כי יש בידם את המכתב המקורי. לדבריו, יתד נאמן לא מפרסם מכתבים של גדולי ישראל לפני שאמיתות החתימות נבדקת מול הרבנים.

באשר למכתב הבהרה מצד הגר"ש כהן על מה שפורסם, אומרים מקורביו כי המכתב מונח מוכן על שולחנו של הרב. לדברי מקורביו, "המכתב ברור וחד-משמעי", הם מציינים.

באשר למיקום פרסומו אומרים בביתו של הגר"ש כהן: "אנו לא זקוקים לפרסום ביתד נאמן, לא הם אלו שיכתיבו לנו נוסח מכתב כזה או אחר, הכעס של הרב הוא גם עליהם שלא ביקשו ממנו רשות, ככל-הנראה המכתב יפורסם כבר בסוף השבוע בעיתון יום ליום. לנו יש את השופר שלנו וכך נתנהל".

ניסיונותינו לקבל את תגובת "יתד נאמן" לדברים, לא צלחו עד לשעת פרסום הכתבה.

בהכנת הידיעה השתתף ישראל כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר